Jump to content

Fjærer bak S124

Recommended Posts

Posted

Trenger man ikke fjærklemmer for å bytte originale fjærer bak på 124 stv? Mener jeg leste det her et sted..

Altså, holder det med en domkraft under bærearmen?

Posted
Det holder med en jekk under bærearmen ja. Den orginale fjærklemmen fungerer uansett ikke bak.

Takk. Løsner dere bolten til stabstagfestet på bærearmen også eller holder det å løsne det indre feste til bærearmen? Refererer til Haynes litt kronglete oppskrift her.

Kan man bruke de gamle putene dersom man setter på like fjærer igjen, eller slites disse og må byttes?

Posted

Må ikke byttes, men gummi eldres med tiden og blir sprødt og hardt, jeg hadde investert i nye hadde det vært meg.... :P

Hadde også smørt godt med olje i fjærkoppen samt på puta - inni og utpå, dette for å unngå gnikkelyder, samt hindre rust.... :P

Posted
Takk. Løsner dere bolten til stabstagfestet på bærearmen også eller holder det å løsne det indre feste til bærearmen? Refererer til Haynes litt kronglete oppskrift her.

Det holder å løsne bolten til bærearmen.

Guest walltin
Posted

Brukes orginale mb fjærklemmer slipper du å løsne bærebru. Kun plastdekslene på bærebruene må demonteres. 10min på hver side med løftebukk.

Posted
Brukes orginale mb fjærklemmer slipper du å løsne bærebru. Kun plastdekslene på bærebruene må demonteres. 10min på hver side med løftebukk.

Har forstått at MB fjærklemmer ikke passer på bakfjærene.. :?:

Posted

Jeg har hatt av noen sånne nå, og min erfaring :

Senkefjærer kan man såvidt få ut ved å skru av bærebrua og bruke litt makt. Orginalfjærer er rimelig køddne å få av uten klemmer. Man kan ikke bruke klemmene alene, i hvertfall ikke de jeg har prøvd. For å få av orginalfjærer er det absolutt enklest å skru ned bærebrua innerst (enkelt), og presse litt sammen med fjærklemmer.

Guest 3,2 CDI AMG!
Posted

:shock: Passer ikke MB fjærklemmer på orginale MB fjærer?? :?: Mente det var to sett med "skåler" til disse klemmene. Ett til foran og ett til bak!Mulig jeg er helt på jordet nå men. :oops:

Guest Trond Roald
Posted

:shock: Passer ikke MB fjærklemmer på orginale MB fjærer?? :?: Mente det var to sett med "skåler" til disse klemmene. Ett til foran og ett til bak!Mulig jeg er helt på jordet nå men. :oops:

vi bruker samme skålene på fjærene foran og bak.

og vi har originalt mb verktøy.

Posted

Alexander: du tenker på selve "spindelen" til klemma går igjennom hullet i fjærkoppen når fjæra blir komprimert og derfor får du ikke komprimert den noe særlig eller...???

Litt komprimering får en vel med originale fjærklemmer...?? :?

Posted
Alexander: du tenker på selve "spindelen" til klemma går igjennom hullet i fjærkoppen når fjæra blir komprimert og derfor får du ikke komprimert den noe særlig eller...???

Noe sånt ja...

Litt komprimering får en vel med originale fjærklemmer...?? :?

Joa, men det er etter mitt syn merarbeide som er unødvendig.

Posted

Ok...skal igang snart å bytte litt diverse baki der, fikk nettopp rep kittet til demperene bak, og nye pads til fjærene, så det blir snart litt "service" baki der, må jo også få montert de siste polyrethan foringene også..... alltid noe å gjøre.... :wink: 8)

Posted

Han tenker nok på det hullet som ikke er der. Foran er det greit, men bak er det ikke noe sånt hull øverst.

Posted

Han tenker nok på det hullet som ikke er der. Foran er det greit' date=' men bak er det ikke noe sånt hul øverst.[/quote']

Godt poengtert! Jeg trodde i hvertfall at det var et hull der.