Guest Sondre B. Bjelland Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Skal visstnok få lastebilsertifikatet (klasse C) av Forsvaret. Vi fikk utdelt en teoribok på 500 sider med masse stoff. Bladde litt igjennom den før jeg ro på perm. Nå på tirsdag begynner jeg å teorikurs og lurer på om det er noe pes å få lastebillappen. Har aldri sittet bak rattet på noe større enn en Toyota HiAce og har aldri vært i nærheten av lastberegning, så hva kan jeg forvente? Hvis jeg stryker på dette, blir det 14 dager på NATO-øvelse som potetskreller ellernoe siden tjenestestillingen min tilsier at jeg må kjøre lastebil... Forventer å stå, men er bare litt nysgjerrig på hva man skal igjennom og hva man må beherske for å få lastebillappen. Er det også slik at man må godkjenne den på nytt med jevne mellomrom, eller får man den permanent til man er 100 år? Quote
Guest 300TDT Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 C får du vel permanent, D må du ha legeerklæring for hvert 10. år. Ingen stor sak det da... Ellers var det ikke noe spesielt da jeg tok lappen i militæret, men det er nå lenge siden da. Virker skremmende, som alt man ikke kan. Les boka, regn på lasteberegningene osv, så går dette bra. Quote
Guest Sondre B. Bjelland Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 C får du vel permanent' date=' D må du ha legeerklæring for hvert 10. år. Ingen stor sak det da... Ellers var det ikke noe spesielt da jeg tok lappen i militæret, men det er nå lenge siden da. Virker skremmende, som alt man ikke kan. Les boka, regn på lasteberegningene osv, så går dette bra. [/quote'] Takk for svar Har sett litt igjennom boka, og det så ikke så galt ut. Gleder meg til å begynne, ble bare litt nysgjerrig på hvordan det er. Har kanskje skaffet meg sjobb som lastebilsjåfør i et flyttebyrå jeg har jobbet litt i etter dimmisjon. Er det en grei jobb eller? Quote
Guest Geggi Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Jeg tok også CD lappen da jeg var i Forcen i Kr.sand. Gikk greit det!Har dessverre ikke fått kjøre så mye etterpå... Lappen må fornyes hvert 10. år med en legeattest. Jeg kjørte Mercedes-lastebil forresten Quote
Olav Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Flyttebil? Ser for meg lite kjøring og mye lemping. Piano opp i fjerde etasje uten heis osv. Men du får ikke "sjåførmage" da. Quote
Guest Johan Stub Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Men du får ikke "sjåførmage" da. Er det feil og nå da? Trodde det var et tegn på at man kjørte Mercedes og trivdes så godt i bilen at man valgte å ikke gå... Quote
Olav Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Men du får ikke "sjåførmage" da. Er det feil og nå da? Trodde det var et tegn på at man kjørte Mercedes og trivdes så godt i bilen at man valgte å ikke gå... Ja, og så får man høyt blodtrykk og kolestrol og må overleve på kruspersille og grønn te. Quote
Guest Johan Stub Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Ja' date=' og så får man høyt blodtrykk og kolestrol og må overleve på kruspersille og grønn te. [/quote']Er tross alt bedre det enn å kjøre(?) rundt i kåyåta eller rævdi da! Quote
TEH Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Ja' date=' og så får man høyt blodtrykk og kolestrol og må overleve på kruspersille og grønn te. [/quote']Er tross alt bedre det enn å kjøre(?) rundt i kåyåta eller rævdi da! For å ikke snakke om passkrap Quote
Guest ØHN Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 C får du vel permanent' date=' D må du ha legeerklæring for hvert 10. år. Ingen stor sak det da... Ellers var det ikke noe spesielt da jeg tok lappen i militæret, men det er nå lenge siden da. Virker skremmende, som alt man ikke kan. Les boka, regn på lasteberegningene osv, så går dette bra. [/quote'] C1 fikk ihvertfall jeg for ti år av gangen ved fremlegging av helseattest. Må fornye det i 2011. Kanskje fordi jeg har krøller at man gjør forskjel på folk? Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 C får du vel permanent' date=' D må du ha legeerklæring for hvert 10. år. Ingen stor sak det da... Ellers var det ikke noe spesielt da jeg tok lappen i militæret, men det er nå lenge siden da. Virker skremmende, som alt man ikke kan. Les boka, regn på lasteberegningene osv, så går dette bra. [/quote'] C1 fikk ihvertfall jeg for ti år av gangen ved fremlegging av helseattest. Må fornye det i 2011. Kanskje fordi jeg har krøller at man gjør forskjel på folk? Må nok ha legeerklering etter 10 år på alt som har med storbil å gjøre. Quote
Guest 300TDT Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Må nok ha legeerklering etter 10 år på alt som har med storbil å gjøre.Oki, innbildte meg av en eller annen grunn at det var busslappen og muligheten til å laste mye folk baki som gjorde det. Samma faen, DEN legesjekken er den mest overfladiske jeg har vært borti:Leste noen bokstaver på en vegg, føler du deg bra? Jada. Nye 10 år. Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Må nok ha legeerklering etter 10 år på alt som har med storbil å gjøre.Oki' date=' innbildte meg av en eller annen grunn at det var busslappen og muligheten til å laste mye folk baki som gjorde det. Samma faen, DEN legesjekken er den mest overfladiske jeg har vært borti:Leste noen bokstaver på en vegg, føler du deg bra? Jada. Nye 10 år.[/quote'] Samme her. Quote
Recommended Posts