Guest Tin Nguyen Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Jeg var i Oslo en tur i dag, og i en smal bygate ser jeg en Auda komme mot meg. Langs fortauene stod det parkerte biler og høye snøfonner på utsiden av bilene. Jeg ser at det kanskje ikke blir plass til passering og stopper, men til min fortvilelse fortsetter dusten mot meg og smeller inn i sidespeilet mitt. I det han oppdager sammenstøtet hogger han i bremsene og sklir med framskjermen inn i bakhjulet mitt. Det første han sa var "Oj, så stor bil du har..." Det ble selvsagt skader på bilene ved et slikt sammenstøt, men mest på Audaen selvfølgelig. Han fikk saftige hakker etter Mercedesen på speilhuset, og merker på fremre hjulbue og støtfanger. Jeg fikk noen små merker på speilet og på saccoplankene. Disse er så ubetydelige at de sannsynligvis kan poleres bort... Fyren påstod på sin side at jeg hadde skylda fordi han mente jeg stod for langt til venstre. Jeg sa at jeg stod stille og han kjørte borti i meg mens han passerte. Det var dessuten ikke mulig for meg å stå lenger inn mot høyre pga snøen...Vi ble til slutt nødt til å skrive skademelding siden ingen påtok seg skylda... Hva tror dere? Hva skjer når påstand står mot påstand etter en slik episode? Skylddeling? Blir i så fall verst for ham, for bilen min blir sannsynligvis like fin igjen etter en runde med polerfillen... Det hører med i historien at fyren har hatt lappen i 2 år og kjørte lånt bil... Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Jeg vil påstå at du bør stå på din rett, siden du sto stille. Regner med det normalt er en vei med trafikk begge veier. Hvordan sto du eventuellt i forhold til gule streker? Quote
Olav Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Gule streker er vel ikke så godt å se i disse dager. Kan du ikke bevise at du sto stille må du nok regne med skylddeling dessverre. Ellers så er det vel litt typisk at folk kjører på helt til det smeller. "Er det vei så er det plass til to biler uansett." Ser mye rar kjøring nå om dagen. Folk kjører som om det skulle være sommerføre selv om veien faktisk er hvit. Quote
Guest 300TDT Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Kjør beinhardt på at du sto stille, og kan du finne vitner er det ypperlig.Mor min var utsatt for en slik affære for noen år siden, og hadde ikke et vitne omsider kommet fram og bekreftet at hennes bil var stoppet før det smalt, hadde det blitt skylddeling. Som det ble fikk motparten all skyld. Fikk dere noe om dette i skademeldingen? Quote
Guest Tin Nguyen Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Det var dessverre ingen andre vitner enn hans kamerat som var passasjer, og min kone som satt i bilen min. Han skrev jo selvfølgelig at han også stod stille Noen som vet hvordan skylddeling foregår når begge påstår det samme? Hver part tar sin egen del? Quote
Olav Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Det er i slike tilfeller det er viktig hvordan man skriver skademelding. Krysser du av for at du har stått stille, og motparten gjør det samme har det i praksis ikke kunnet funnet sed noe sammenstøt. To biler sommstår stille kan ikke kollidere.Har du skrevet under på en skademelding der motparten skriver at han har stått stille har du i praksis godtatt dette. Quote
Guest Will Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Noen som vet hvordan skylddeling foregår når begge påstår det samme? Hver part tar sin egen del? Tror (dessverre i ditt tilfelle)ikke det er slik det fungerer. Dersom det blir 50-50 skylddeling, må dere dekke 50 % av skadene både på egen og motpartens bil. Men slik du forklarer skal det ikke mye undersøkelser til for å skjønne at det er vanskelig for deg å kjøre inn i framskjermen til motparten når han nesten har passert. Hadde et lignende tilfelle på en smal grusvei en gang. Motparten la inn igjen for tidlig og kom borti bakstøtfangeren min med bakre del av framskjermen og døra. Begge hevdet vi stod stille, men hun fikk skylda. Det er i slike tilfelle kameratelefoner kommer til sin rett... Quote
Guest amorino Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Jeg støtter kameratelefon. Selv har jeg liggende et engangskamera i bilen. Der har det ligget ubrukt i noen år nå... men det er der! Og i slike tilfeller ville det gjerne gjort litt nytte! Høres uansett ikke ut som noen enorme summer her. Men like fullt utrolig bitre penger. Du får skrive en skikkelig forklaring, med tegninger og gode beskrivelser. Vi krysser fingrene for deg! Quote
Guest wicky Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 han andre kan jo komme med den påstanden at din bil har bakhjulstrekk og at du spant mens du kjørte og at det derfor oppstod en ukontrollert sladd som gjorde at du kjørte inn bakdelen din i forskjermen hans..men håper VIRKELIG ikke at du skrev under... Quote
Guest Tin Nguyen Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Wicky: mener du at jeg ikke skulle ha skrevet under skademeldingen? Gjelder skademeldingen om en av partene ikke signerer? Det står svart på hvitt at skademeldingen er ingen skyldserkjennelse, og jeg fortår det sånn at min signatur kun bekrefter det jeg har skrevet for meg og ikke motparten. Dessuten står det nedskrevet at vi er uenige, og ingen av oss erkjenner skyld... amorino: Jeg har faktisk engangskamera i bilen. Men husket jeg å ta bilde?....Næææ Takker for all støtten folkens. Jeg blir fortsatt dårlig når jeg tenker på hendelsen... Det er et maremitt for en bileier å oppdage noe sånt. Man vet at man er uskyldig, men oppdager hvor lite det hjelper når påstand står mot påstand, og ingen det er ingen vitner som kan bidra til å oppklare saken Quote
Olav Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Har dere skrevet at dere er uenige så er det nok greit. Det som er viktigst nå er at du skriver ned klart og tydelig din versjon av hva som skjedde. Bilder eller en god skisse av situasjonen gir saksbehandleren bedre mulighet til å sette seg inn i situasjonen. Quote
Guest Tin Nguyen Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Takk for at du har reddet kvelden min Olav... Jeg skal love deg at forsikringsselskapet får en nøye beskrivelse av hendelsen. Quote
Guest NZ Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 en kamerat av var nettopp i samme situasjon som deg. Han fikk i allefall ikke skylda da han stod stille mens han som kjørte fikk skylda. så jeg tror dette går bra.. Quote
Sven Håkon Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Krysser du av for at du har stått stille' date=' og motparten gjør det samme har det i praksis ikke kunnet funnet sed noe sammenstøt.[/quote'] Dette er jo i så fall et kort Tin kan bruke i nødsfall; Dersom forsikringsselskapet hevder at skylden skal deles eller at Tin skal betale, kan han jo bare vifte med formularet som sier at begge er enige i at begge bilene stod i ro Quote
Guest Tin Nguyen Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Nå har jeg sendt papirene til selskapet mitt sammen med dette vedlegget:http://home.no.net/thng/skade/skademelding-rev.doc Updatering: Jeg har midlertidig fjernet dokumentet. Hvis noen vil lese beskrivelsen, send en PM, så sender jeg den på email. Kommer tilbake når det blir noe nytt i saken. Quote
Guest ØHN Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Nå har jeg sendt papirene til selskapet mitt sammen med dette vedlegget:http://home.no.net/thng/skade/skademelding-rev.doc Du uttrykker deg ihvertfall klart og tydelig. Lykke til med avgjørelsen Quote
Frode Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Tin: det eneste du trenger å bry deg om er at du sto stille, om du hadde stått på taket, på tvers i veibanen har ikke det noe som helst å si så lenge du sto stille, dette kommer klart frem i brevet ditt, og stå på dette videre i saken så kommer dette til å gå fint.... lykke til... Quote
Recommended Posts