Guest ahelgesen Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Hei,Jeg har en C180 stv W202 99 modell automatgir.Hvordan faar man ut speedometerhuset i dashbordet naar en ikke har justerbart ratt? Maa jo bli vanvittig trangt? Hva er type betegnelsen paa disse paerene og kan man kjoepe dem paa nettet? Syns aa huske at jeg betalte 46 kroner for en hos merkeverksted. Quote
Guest iad Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Jeg har byttet pærer på 202 flere ganger uten ta ut speedometeret. Hvis du skal ta det ut på 202 må du også ta av rattet. Men jeg klarte etter mye fikling å bytte uten å ta av rattet. Men fant etter hvert ut at pipesett var til god hjelp. Fant en pipe som passet til de nye pærene og løsnet så den defekte pæren med denne. Festet den nye på motsatt måte. Quote
Guest C220 Rieger Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Du må også ha disse spesial krokene til Mercedes Noe som jeg har *skryt* Quote
Guest ahelgesen Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Hva mener du med aa skifte lyspaerer med pipesettet? Forstaar ikke helt....Foerst tok du av rattet...hvordan fikk du det til med airbag, og hvordan fikk du pipesettet bakom hele dashbordet/speedometerhuset? Alle lampene sitter jo bakom speedometer dekselet saa hvordan kom du til bakom der uten aa ta ut hele huset? Mener du at du foerst tok av hele speedometerhuset og saa brukte du pipesettet til aa skifte lyspaerer med? Trodde det var bare aa dra ut de gamle aa sette inn de nye? Quote
IAD Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Hei, Jeg hadde ikke tatt ut speedometeret for å bytte lyspærene. Det er veldig trangt bak der, det er derfor jeg fant en passende pipe og fikk løsnet pæren med den. Du må vri pæren litt for at den skal løsne. det er her pipen kommer inn. Jeg klarte ikke å få fingrene inn der, men med pipen kom jeg til og fikk byttet pæren. Hvis du heller vil ta ut speedomenteret må du nok også ta av rattet. Du kan prøve å dytte det ut uten, men så vidt jeg husker kom det ikke langt ut, så det var ikke noe hjelp i det. Hvis du skal ta av rattet må du ført koble ut batteriet og la det så frakoblet en 15 min. Dette har jeg ikke gjort på en faceliftet C-klasse selv, da bilen mister endel hukommenlse. (Har gjort der på pre-facelift uten problemer). Airbagen løsner du med to trox skruer på baksiden av rattet. De sitter hardt, men når de er løsnet er det bare å ta ut airbagen, men vær forsiktig, da det tross alt er eksplosiver i den. Da er den en stor mutter som må løsnes midt i rattet og så vidt jeg kan huske er rattet løst nå. Men jeg vil anbefale deg å prøve å bytte uten å ta ut rattet, så du slipper å koble ut batteriet. Quote
Guest Anders Helgesen Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Ok, takker for lurt tips. Lurer samtidlig paa om noen har de noeyaktige maalene paa hoeytalerene i front doerene og bakdoerene paa en 99mod C180 W202 stv? De originale er jo pyton og naa vil jeg ha bedre lyd. Noen som har noen hoeytalere aa anbefale? Quote
TEH Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Du trenger ikke å ta av rattet for å få ut kombiinstrumentet. Det er veldig trangt, men det går akkurat. Nøyaktig hvordan jeg gjorde det husker jeg ikke, men minnes at jeg måtte ta det ut mot venstre. Bare ta med deg litt tålmodighet og god tid så får du det til du også. Bare husk at instrumentet må inn på samme måte så bruk hukommelsen samtidig. Skal du av med rattet stemmer beskrivelsen til IAD. Bolten som holder selve rattet er av umbrako. Den sitter noe inni hampen. Jeg måtte ha luftverktøy for å få løsnet den. Til å få ut kombiinstrumentet brukte jeg to sykkeleiker. Jeg klippte av mottaket på eikene for at de ikke skulle lage merker når jeg stakk de inn. Funker som bare f Lykke til! Quote
Guest 2500 Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Hei her var det mye gode råd gitt! For å skifte lyspærer i kombi instr. må man først ta ut nøkkelen og ikke sette på tenningen før alt er satt på plass igjen. Skru ut air bag puta(to torx skruer bakom) med en relativ lang og tynn pipe. Så løsner man rattet med en 10mm unbrako.Merk av hvor rattet står så det ikke blir skjevt etterpå.Trekk ut kombi instr. med en krok nederst på hver side av kombi instr.Det går ikke å ta ut kombi inst. uten å ta av rattet,iallfall ikke uten å ødelegge noe!Skift pærene (alle bagrundsbelysningspærene,så slipper du å gjøre dette på en stund)Monter i motsatt rekkefølge! Trenger ikke å ta av batteriet hvis du tar ut nøkkelen fra tenningslåsen. Quote
TEH Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Det går ikke å ta ut kombi inst. uten å ta av rattet,iallfall ikke uten å ødelegge noe! Jo, det går an! Har klart det selv og jeg sitter ikke her og juger. Det var trangt, men når jeg fant ut hvordan gikk det fint uten å ødelegge noe som helst. Quote
Guest trondroald Posted February 15, 2006 Posted February 15, 2006 Det går ikke å ta ut kombi inst. uten å ta av rattet,iallfall ikke uten å ødelegge noe! Jo, det går an! Har klart det selv og jeg sitter ikke her og juger. Det var trangt, men når jeg fant ut hvordan gikk det fint uten å ødelegge noe som helst. har også skiftet på 202 uten å ta av rattet. men,synes det var uttrulig trangt på min bil. jeg skrudde for sikkerhets skyld av rattet for å ikke lage merker noen steder. Quote
TEH Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Om jeg ikke husker galt, så måtte jeg vri huset, så fronten ble liggende ned. Deretter måtte rattet vris til mellom 10 og 11 om du skjønner hva jeg mener. Når jeg først fikk det til var detsom hånd i handske. Gikk akkurat men heller ikke noe mer. Men det er halvannet år siden, så jeg er ikke 100% sikker på at det var slik jeg gjorde det. Men at jeg fikk det til uten skader er jeg 110% sikker på Quote
Recommended Posts