Jump to content

Enda en lykkelig MB eier:)

Recommended Posts

Guest MB190E91
Posted

Hei, her kommer et nytt medlem :D ! Kjøpte meg en MB190E 1991 her om dagen, og Mercedes-Benz har nok kapret enda en stakkars sjel :D

Info om bilen finnes på Mercefreaken, sammen med bilder

En jævlig god bil å kjøre :P !

Guest MB190E91
Posted
Gratulerer! Bilen ser pen ut. :D

Takker... Den er endre finere i virkeligheten :wink:

Holder på å installere "ny" stereo og handsfree nå da. Skal gi den en skikkelig vask utvendig og innvnedig når det blir litt mildere i været.

Om det forresten er andre som har som har installert handsfree i mercen sin som kan tipse om hvor det kan være lurt å rute kabler taes de mot med takk.

Posted

Hva slags handsfree er det du monterer da?

Stort sett er det enkel jobb. Du har fast strøm som du legger opp fra batteriet. Strøm over tenning tar du bak radioen. Der kobler du også på radiomutingen. Ta ned plata under dashbordet på førersiden og trekk ledningen til mikrofonen der. Ta av lista rundt døråpningen og legg ledningen videre oppover A-stolpen. Monter mikrofonen høyt oppe på A-stolpen. Bruker du ekstern høyttaler kan du montere den i midtkonsollen mellom setene eller under passasjersetet. Dette gir god lydkvalitet både for deg og dem i "andre" enden. Når det gjelder antenne er det oftest greit nok med en glassantenne. Monter denne på høyre side på frontruta. Går du for ekstern antenne kan du enten sette den på taket eller på bakskjermen.

Guest MB190E91
Posted

Hei, takker for tips.

Jeg regner med at jeg må kutte et lite, men likevel, hull i dashbordet for å føre kabler ved montering av bilhandsfree, så tenker jeg heller kjøper ny mobil med blåtann.

Trenger ny mobil uansett, så kjøper jeg bare en passiv bilholder og billader. Ser ikke like bra ut med den ladekabelen hengende men tror ikke jeg vil gå i gang med noen mods i bilen, iallefall ikke nå.

Blåtann handsfree saken kan jo brukes utenom bil og, noe som er kjekt.

Posted

Kjører (og ringer) du mye er det ingenting som slår et skikkelig handsfreesett med ekstern antenne og lading. Det er som regel ikke noe problen å legge opp dette uten å bore/kutte noe. Jeg har montert mye både telefoner, radiosamband og taksameter i diverse Mercedeser. (dog ikke 190) Somregel finner du en plass å føre frem ledninger uten at det synes.

Guest MB190E91
Posted

Ringer ikke så mye, og mottar ikke samtaler i fleng når jeg kjører, men det var helt klart kjekt med det settet jeg hadde til gamlebilen, med lader antenne og full pakke. Rent trafikksikkerhetsmessig er jo full håndfri i bil det beste. Jeg får se hva jeg gjør, sjekke bilen grundig innvendig og planlegge litt. Litt synd og å bruke 1500 på håndfrisett og kanskje et år etter skaffe seg en ny tlf igjen og vrake eksisterende håndfri installasjon. En holder m/lader (helst skjult) med bt headset er en bra mellomting som ikke nødvendigvis koster så mye heller. Mer fleksibelt og. Det eneste jeg ikke liker er den laderen, da jeg må ha askebegeret fremme hele tiden. Men så lite jeg egentlig bruker tlf i bil så trengs neppe den laderen spesielt ofte.

Edit: Forresten røk min "Teleskopiske Automatiske Antenne" (531 automatic antenna (с 01.01.1963) ) på bilvasken idag. Trenger jo da en erstatter. Da helst skulle jeg hatt teleskop funksjonen til å virke :P. Funker alle antenner, selv Biltema greier, eller må jeg på en MB forhandler og bestile original del?

Guest MB190E91
Posted
Er det bare den teleskopiske pisken som er ødelagt får du kjøpt den hos forhandler eller f. eks. Auto-trio. Koster ikke allverden.

Det var da bra. Får høre med forhandler. Håper ikke de er så dyre.

Guest Robert.84
Posted

Tror det var 3-400.- jeg betalte til min bil (190`n)

Guest MB190E91
Posted
Tror det var 3-400.- jeg betalte til min bil (190`n)

OK. Det er altså pisken/"stanga" utenfor bilen? Hvor sitter den elmotoren, bak i bagasjedelen av bilen? Bare skrur jeg ut stumpen som sitter igjen da...?

Jeg regner da med at den utstyrskoden jeg hadde (531 automatic antenna) sammen med at antennen min er teleskopisk betyr at antennen "heves" og "senkes", men den er sikkert ikke koblet til radioen.

Får dra nedover nå og høre på pris. Gruer meg hehe