Guest Steimler Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 fikk bilen igjen idag...viste det ville komme noen utgifter på dette, men noen som kan gi meg et svar på hvor mye sånn ca dette vil koste og hvor lang tid det tar å gjøre de forskjellige tingene? 2.2 slakk i hjelpesnkke(er ikke sikker på hva dette er?)5.2 slakk i knirkeforing bak høyre side5.3 brudd i fjærblad, venstre foran. har ikke merket dette i det heletatt...5.4 stabilisator, stor slakk i foringer, begge foran. Fjørene koster vel ca 800pr stk ny?men disse kan jeg vel kjøpe brukt på mbhøggen her i Bergen. Men andre tips til hvordan jeg kan redusere utgiftene litt her..vet delene ikke koster så mye, men mye arbeid. Quote
Frode Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Du kan kjøpe alt på rekvisitaen rundt forbi, gå inn på Mekonomen sine nettsider der kan du søke på deler og der står også prisen......Etter at du har funnet frem delene så sender du forespørsel til Autotrio, Hauk Motors, AIS etc og selvfølgelig Mekonomen.Fjærene trenger ikke kjøpes originale, men du må bytte minimum begge fremme kjøper du noe "aftermaket" fjærer....Det koster fra 1000-2000 for kvalitetsfjærer og da snakker vi om alle 4, så det kan svare seg å bytte alle hvis bilen er kjørt mye, for du risikerer bare at det samme skjer med en annen fjær neste år.... Det andre er at fjærer mister "spennet" slik at bilen synker med alderen, så fjærer er forbruksvare det som alle andre ting....... Hjelpesnekke til styrestaget(ligger helt inntill eksosen bak motoren), stabstagforingene både fremme og bak bytter du lett selv hvis du kan få bilen litt opp i luften.....vil tippe det tar ca kvarter-20min per stabstag, og det samme på hjelpesnekka, delene koster noen hundrelapper totalt for alt, der trenger du ingen spesialverktøy, men bolten til hjelpesnekka må kanskje kappes med vinkelkutter, det måtte jeg på min. Knirkeforing må du være vennlig å forklare litt nærmere.... Hviken årsmodell og hvor mye er den gått...?? Quote
Frode Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 På verksted bruker de ikke engang en time på alle 4 fjærene......men en må ha spesialverktøy til dette slik som vi har i Stavangeravdelingen og i Oslo avdelingen for utlån til medlemmer, da kan du gjøre dette selv, lett og kjapt, det er nok det samme kvarteret -20 min per fjær, demontering og montering...... Quote
Guest Steimler Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 er en 89mod og passere no 210.000. eg håpte jeg kunne gjøre noe selv..men stresset som f med å skifte foringer på stabstaget foran på en golf..så har ikke lyst egentlig... men gjør jeg noe selv, kan jeg da bare gjøre det for så gå tilbake å vise at det er gjort? Quote
Frode Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Ja, da er det bare inn for ettersjekk, så er bilen godkjent..... Lurer du på noe angående montering så er det bare å spør her på forumet..... Quote
Guest Steimler Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 ja den er fin. får se om eg får gjort noe i helgen...men regner med det kommer en del spm her ja.. og for dere her i Bergen, om dere sliter med å finne på noe om dagene ... Quote
Guest Steimler Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Ringte litt rundt og kom frem til at Autoteile kom best ut med priser på tingene jeg trenger. Jeg spare opp til 50% på 3 forskjellige butikker! Her kommer Meca dårligst ut. Jeg tok kontrollen på snapdrive, men kan jeg ta med deler vist jeg vil de skal bytte de for meg?eller SKAL de få tak i delene selv?de tjener jo ekstra på det...men noen som vet? Quote
Frode Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Det beste er å høre med de, hva de skal ha for alt eller bare jobben..... men alt er nå på data så du kan ringe rundt å høre flere plasser, du trenger ikke få den godkjent akkurat der, det står på dataen hva som skal til for godkjenning.... dette systemet har alle tilgang til... Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 fikk bilen igjen idag...viste det ville komme noen utgifter på dette' date=' men noen som kan gi meg et svar på hvor mye sånn ca dette vil koste og hvor lang tid det tar å gjøre de forskjellige tingene? 2.2 slakk i hjelpesnkke(er ikke sikker på hva dette er?)5.2 slakk i knirkeforing bak høyre side5.3 brudd i fjærblad, venstre foran. har ikke merket dette i det heletatt...5.4 stabilisator, stor slakk i foringer, begge foran. Fjørene koster vel ca 800pr stk ny?men disse kan jeg vel kjøpe brukt på mbhøggen her i Bergen. Men andre tips til hvordan jeg kan redusere utgiftene litt her..vet delene ikke koster så mye, men mye arbeid.[/quote'] Knirkeforing er foringen som fester spindelen i brua bak, den som sitter i nedkant. Den sitter som fan, jeg skiftet på høyre side før jul og brukte en hel dag på det. Mye varming for å brenne ut plasthylse og fett, så for å slå ut den gammle hylsa. laget et verktøy for å få slått/presset inn den nye som jeg la i fryseren før den ble montert. Kostet ca 250 på autohuset i Trondheim. Quote
Guest Steimler Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 fikk skiftet foringene på stabstag og hjelpesnekken. Det med hjelpesnekken, skjønner ikke hvorfor jeg fikk en 2er på den. virket ikke noe spes slitt men gikk greit åskifte den. det som var vanskligst var å montere på varmeskjoldet igjen. knirkeforingen. eg finner ikke noe som ser lik ut til den jeg kjøpte...?evt hvilken side i Hayens det står beskrevet? Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 fikk skiftet foringene på stabstag og hjelpesnekken. Det med hjelpesnekken' date=' skjønner ikke hvorfor jeg fikk en 2er på den. virket ikke noe spes slitt men gikk greit åskifte den. det som var vanskligst var å montere på varmeskjoldet igjen. knirkeforingen. eg finner ikke noe som ser lik ut til den jeg kjøpte...?evt hvilken side i Hayens det står beskrevet?[/quote'] Den du har kjøpt, er det en hylse som har en annen hylse inni, og som det er myke gummitettninger i begge endene på? Og er ca 5-6 cm lang? Hvis det er det, så sitter denne inne i enheten som spindelen bak er festet i. Skruv ned plastdekslet som ligger under brua bak, (hvis det er det). ta av caliper, bremseskive, sett en jekk under brua og skruv løs støtdemper i nedkant, skruv så ut bolten som holder brua fast i spindelenheten. Denne sitter helt i ytterkant av brua, er 15 eller 17 mm hvis jeg ikke husker feil. Senk så ned brua slik at spindelen er løs i nedkant, da ser du knirkforingen. Stikk inn et skruvjern i hylsen å kjenn om den er lett å røre på, og sammenlign med den nye. Den skal være tight. Den sitter noe så jæv...... at det er ikke sant, bergn god tid. Ett spørsmål? sliter bilen dekk på innersiden? det gjorde min, og grunnen lå nok i utslitt foring der, denne foringen gjør at dekket vries utover i forkant hvis den er utslitt, som igjen gjør at dekket "draes" sideveis.Og slites unødig. Quote
Recommended Posts