Guest Geggi Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Video fra bilvask av en skikkelig bilhttp://virtual11.nebula.fi/~tammermatic/videos/wmv_hires/ultralux2004.wmv Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Så ut til å være en skikkelig maskin også. Akkurat slik en maskin skal være etter mitt syn.Forvask med litt virketid, kraftig spyling fra ulike vinkler og børster til slutt. Glansvoksen til slutt gir ekstra beskyttelse og lettere tørk. Den som tror at det er mere skånsomt med hageslange og en tilitersbøtte med lunkent vann og en svamp. Gå hjem og vogg. Quote
Guest amorino Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Ingen skal fortelle meg at de børstene som sviver rundt (de er av plastikk på Statoil) er sunne for lakken. Kjørte en sort BMW stv. i en slik... ungene mine hadde gjort skader for mindre om de slapp løs med slipepapir! Quote
Sven Håkon Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Hallo!? Den bilen var jo ikke skitten en gang!!! Og forøvrig hadde jeg ikke en gang kjørt min 22år gamle dieselbil i den vaskemaskinen.... Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Ingen skal fortelle meg at de børstene som sviver rundt (de er av plastikk på Statoil) er sunne for lakken. Kjørte en sort BMW stv. i en slik... ungene mine hadde gjort skader for mindre om de slapp løs med slipepapir!De "gamle" børstene med tynne plastfibre i børstene er dårligere. Nå er vel de fleste skiftet ut med de moderne mykere og tykkere variantene. Men det viktigste med en maskin er kjemi og spyling. Riktig kjemi løser skittten og spyling med riktig trykk/vinkel og ikke minst mengde vann fjerner all løs skitt. I prinsippet som en børsteløs vask. Først da kommer børstene som fjerner den siste hinna av skitt. Maskiner som går direkte på med børster uten forvask/spyling er stygge mot lakken' date=' men en korrekt innstilt maskin, gjerne også på kraftigste program er meget skånsom.[img']http://www.v-klasse-fanclub.at/Mercedes/Members/Olav/V.JPG[/img]Denne bilen kjørte jeg som drosje i to år, vasket den i maskin minst to-tre ganger i uka. Ingen spor etter børstene på den. Jeg polerte ca annenhver måned (Vil vel tilsvare en gang årlig ved privat bruk, kjørte ca 100 000 km årlig) og brukte konsekvent beste/dyreste program. Quote
Guest Geggi Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Og forøvrig hadde jeg ikke en gang kjørt min 22år gamle dieselbil i den vaskemaskinen....P.g.a.? Quote
Sven Håkon Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Og forøvrig hadde jeg ikke en gang kjørt min 22år gamle dieselbil i den vaskemaskinen....P.g.a.? Vent litt, skal få tatt et bilde... Quote
Guest MBSL Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Og forøvrig hadde jeg ikke en gang kjørt min 22år gamle dieselbil i den vaskemaskinen....P.g.a.? Antakelig så lekker den gamle oljekaminen (inn i kabinen) så mye at han må øse den etterpå... Quote
Sven Håkon Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 MBSL; Haha, nei det er ikke grunnen (selv om jeg forsåvidt mener at gamle biler ikke har godt av denslags) Med mindre man har optimale forhold hva gjelder vask (som Olav var inne på) er det ikke en sjanse i havet for at børster ikke skader lakken pga sand/skit som ligger igjen her og der - det samme gjelder svamping hvis man ikke gjør det ordentlig, men da har man i det minste kontroll med hva som skjer... Quote
Guest george__ Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 fete biler Olav og Sven Håkon bli me å vaske bilen når jeg kommer hjem Sven ? Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Jeg hadde ikke betenkt meg på å kjøre bilen din i maskin Sven, min var ofte mye verre. Jeg tipper at det kanskje er lenge siden du vasket, og at skitten kanskje har satt seg fast. Ser også ut som det er mye salt/asfalt på den. Da er det viktig med riktig kjemi/forvask. Jeg ville muligens kjørt innom selvvasken først. Lagt på avfetting og latt det virke noen minutter før jeg spyler nøye. Så kjørt maskinvask etterpå. Men som jeg har sagt her tidligere: Moderne maskin, riktig justert og beste program. Quote
Guest Geggi Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Hehe, min ser faktisk akkurat like jævli ut som din. Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Hehe' date=' min ser faktisk akkurat like jævli ut som din. [/quote'] Skjerp dere gutter. Jeg har aldri noensinne kjørt rundt i så møkkete bil i lengre enn noen timer. Quote
Guest Geggi Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Vasker den hver helg... Men etter én tur til jobb så ser den jævli ut i saltlaken som vi er omgitt av her i by'n. Mesta må salte bare pga alle taperne som må kjøre piggfritt Hehe, regner med at det blir litt gang her nå Quote
Frode Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Grunnen til at jeg ikke bruker maskinvask er fordi de resirkulerer vannet, dvs masse salt og kjemikalier i vannet som blir med godt høytrykk spylt inn i alle krinkelkroker slik at det ruster skikkelig godt ja..... Var en topic om det i fjor tror jeg her på forumet...fant den ikke igjen..... Ellers så avfetter jeg, høytrykkspyler grundig for så å bruke varmt, rent norsk springvann og Sonax bilsjampo.Etterpå ny runde med slangen for rengjøring og så en liten kjapp bonings så er jeg fornøyd...boner ikke hver gang men så ofte jeg kan..... Quote
Guest tdha Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Grunnen til at jeg ikke bruker maskinvask er fordi de resirkulerer vannet' date=' dvs masse salt og kjemikalier i vannet som blir med godt høytrykk spylt inn i alle krinkelkroker slik at det ruster skikkelig godt ja..... Var en topic om det i fjor tror jeg her på forumet...fant den ikke igjen..... [/quote'] Gjelder dette også vann i selvvask annlegg? Logisk at svaret er ja, siden vannet kommer fra samme kilder. Uff...stakkers gullet, jeg som vasker to ganger i uken om vinteren. Quote
Sven Håkon Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Olav er inne på hvorfor jeg ikke ville kjørt den i maskinen; Jeg har ikke vasket den på rundt 2mnd (jadajadajada!), og polert den er det over et år siden jeg gjorde. Skitten sitter FASSSST! Jeg kjører også avfetting, spyling (med høyttrykk), avfetting, spyling igjen, for så å begynne selve smussfjerningen - en maskin som vises her oppe vil garantert ikke bare ripe opp min lakk, men den på bilene som kommer etter også.. Geggi; Piggdekk e for pingler. George; Bilen skal vaskes "snart" - og forhåpentligvis få en god omgang med TLC, noe som antakelig innebærer at jeg må demontere håndtak, lister, lykter, osv.... Quote
Guest MBSL Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Grunnen til at jeg ikke bruker maskinvask er fordi de resirkulerer vannet' date=' dvs masse salt og kjemikalier i vannet som blir med godt høytrykk spylt inn i alle krinkelkroker slik at det ruster skikkelig godt ja..... Var en topic om det i fjor tror jeg her på forumet...fant den ikke igjen..... Ellers så avfetter jeg, høytrykkspyler grundig for så å bruke varmt, rent norsk springvann og Sonax bilsjampo.Etterpå ny runde med slangen for rengjøring og så en liten kjapp bonings så er jeg fornøyd...boner ikke hver gang men så ofte jeg kan..... [/quote'] Dette er bare tull, her uttaler du deg om noe du ikke har peiling på. Den eneste maskinen i vårt område (Rogaland) som er (var) utstyrt med resirkulering av deler av vannet er gaten på Statoil Forus. Om resirkuleringen brukes nå er jeg usikker på. I Norge er ikke dette ett tema og heller ikke ett krav. Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 ....en god omgang med TLC' date=' noe som antakelig innebærer at jeg må demontere håndtak, lister, lykter, osv....[/quote'] Hva er dette? Quote
Guest Geggi Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Geggi; Piggdekk e for pingler.Ja, det var jo en start om ikke mer Kom igjen! Kjeder meg og trenger en opphetet debatt. Quote
Guest MBSL Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 en maskin som vises her oppe vil garantert ikke bare ripe opp min lakk' date=' men den på bilene som kommer etter også.. [/quote'] Nok en som uttaler seg om saker han overhodet ikke har peiling på.Jeg vil nesten påstå at det er mer skitt som riper opp lakken din i svampen din etter halvvasket bil enn du vil kunne finne i "car-lite" børstene på en Tammermatic Ultralux en vinterdag... Quote
Sven Håkon Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 en maskin som vises her oppe vil garantert ikke bare ripe opp min lakk' date=' men den på bilene som kommer etter også.. [/quote'] Nok en som uttaler seg om saker han overhodet ikke har peiling på.Jeg vil nesten påstå at det er mer skitt i svampen din etter halvvasket bil en du vil kunne finne i "car-lite" børstene på en Tammermatic Ultralux en vinterdag... Du vil nesten påstå hjelper meg lite; Som sagt; Jeg sier slett ikke at svamping nødvendigvis er det beste, men da har jeg bedre kontroll med hva som skjer.. I en vaskehall er man prisgitt andre, og som sikkert flere enn meg har fått erfare har andre folk sjeldent samme syn på vedlikehold/stell som deg selv. Quote
Frode Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Frode, du tenker sikkert på dette: Sverige stiller krav både til utløpet og til gjenbruk av renset bilvaskevann Sverige har for fem år siden endret sin "oljeutskiller-forskrift" for bilserviceanlegg slik at de nå er basert på funksjon ute på anleggene (dvs. skal tilfredsstille tillatte maksimale utslippsmengder per bilvask under praktisk drift av utskilleren. Kravene gjelder (både mineralsk olje og diverse tungmetaller. Se nærmere i Allmänna Råd 96:1: "Fordontvätt. Mål och riktvärden". Men Sverige setter også at maksimalt utgående vannmengde til 50 liter fra en vanlig personbilvask. Det innebærer i praksis at 80% av vannet må resirkuleres tilbake bilvaskemaskinen etter intern rensing. For mineralsk olje er utslippskravet 50 mg per liter i det resterende avløpsvann ut til offentlig avløpsnett -- mens anlegget er i full drift og bilene står i kø for vasking i vaskehallen. Med maks 50 liter per vask, blir øvre grense for oljeutslipp dermed lik ca 2,5 gram – eller ca 3 milliliter olje/white spirit.. Det er ikke spesielt omtalt eller krevd i de svenske retningslinjene – men når vannet renses for gjenbruk, ønsker svenske kommuner å få gjenbruksvann ut på kommunalt nett. Dermed får man en slags selvkontrollerende virkning, for hvis det er oppstått feil på oljeutskilleranlegget, blir det raskt oppdaget dersom urent vann og oljerester spyles ut på bilene i vaskehallen. Siden betjeningen på bilserviceanlegg for en stor del er skoleelever og studenter, kan man ikke forvente at disse kan følge opp og optimalisere driften av bilvaskeanlegget. De står stort sett bare i kassa og selger "polletter" til vaskehallen. Men de kan stenge vaskehallen dersom kundene sier i fra at anlegget ikke fungerer. Heldigvis er ikke dette aktuelt i Norge enda, men det kommer nok. Faren med salt etc. er det som bekjymrer meg mest, men regner med at produsentene av slik utstyr finner en løsning på dette: Rensing og "polering" før gjenbruk i bilvaskehallen Dersom avløpsvann fra et bilserviceanlegg med vaskehall først har passert en godt dimensjonert slamavskiller, og deretter en oljeutskiller med integrert koalesenstrinn, er det bare avskilling av resterende finstoff og svevestøv som gjenstår før vannet kan brukes på ny. Det betyr at gjenbruksvann må passere gjennom et sandfilter eller et patronfilter før det blir tilbakeført til bilvaskemaskinen. For at gjenbruksvannet ikke skal få en eim av "vond lukt" etter hvert, må det også doseres inn litt hydrogen peroksid før gjenbrukstanken. Og for at det om vinteren ikke skal bli for mye veisalt oppløst i vannet, bør man ha kontroll med gjenbruksvannets elektriske ledningsevne. Sonder som overvåker ledningsevnen er enkle, robuste og ganske billige. Fordi den siste skyllingen av bilene alltid foregår md "nettvann", begrenses muligheten for at saltinnhold skal bli et problem. For bilvaskeanlegg som ligger like ved godt saltede riksveier, bør man imidlertid være oppmerksom på dette. Det er dette jeg tenker på Kenneth, forresten det er et direkte sitas fra deg i en tidligere tråd om akkurat vaskehaller....trodde faktisk dette var innført in Norge men bøyer meg i støvet hvis du påstår noe annet.... Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Jeg vet ikke hvor mye vann en moderne maskin bruker på en vask. Men da jeg jobbet på bensinstasjon etter krigen en gang fikk vi montert en ny maskin. Den brukte over 200 liter på en vask mener jeg å huske. Quote
Guest MBSL Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Høytrykk pumpen som står i Ultraluxen (fra filmen) drives av en 18kw motor og trykker 80-100 bar og leverer 95 liter i minuttet. Det er 10 vaskebøtter i minuttet det... Det monteres opp vann reservoar på noen hundre liter i vaskehallen, da tilførsel inn til byggning (bensinstasjoner) ikke klarer å levere slike store vannmengder så hurtig. Quote
Recommended Posts