Jump to content

Hallo, er det plass til en til?

Recommended Posts

Guest Intermann
Posted

Hei, fant nettopp frem til dette forumet. :wink:

Har aldri eiet en MB før, så derfor håpet jeg at dere kunne hjelpe meg litt angående mitt første kjøp av en MB :D

Har en bekjent av familien som ønsker å selge sin kjære MB C180 1996 model som er kjørt rett under 200.000. Bilen sviver veldig fint og er meget pen innvendig.

Men det jeg er litt redd for, er om den kanskje er kjørt litt mye? Er C180 en "dårlig" bil motormessig, eller klarer denne å rulle 200.000 km til uten nevneverdige problemer? Dumt spørsmål kanskje, men som sagt jeg kjenner ikke til MB.

Synes bilen er herlig å kjøre, har prøvd en E-klasse (230 1993) som jeg personlig fant litt stor og "myk". Kom med tips, + og - om C180.

Bilen selges til 65.000,-

Guest MixaloT
Posted
Hei' date=' fant nettopp frem til dette forumet. :wink:[/quote']

Hallaiens! Velkommen til forumet *håndhilser*

Var på tide du fant veien inn hit :)

Nå er Mercedes en bil som de fleste andre, kan ha feil å mangler de også :oops:

Hva som bestemmer at bilen skal vare lenge kommer mye an på hvordan den har blitt behandlet siden den var ny. Om servicer har blitt holdt og lignende.

Den kan nok helt sikkert gå minst 200.000 til med god behandling....Alt som brukes, slites.

Velkommen og lykke til med valget.

Guest amorino
Posted

Hei!

Med fare for å hisse på meg halve forumet igjen - c180 er noe undermotorisert. Ikke det at den ikke holder følge med trafikken, men forbikjøring bør planlegges dagen før det skal skje!

Ellers er bilen som du også konstaterer; fin og tight. Hvordan den gamle E-klassen er i sammenligning kan jeg ikke kommentere - men den nye E-klassen er hakket mer behaglig å kjøre. Tror nok at den føles mer "duvete" for en som er vant til mindre biler. Dekk, felger og forøvrig oppsett (Avantgarde, Elegance osv.) er jo også vesentlige faktorer.

Forøvrig er C-klasse, i mine øyne, enten i Elegance eller så kan det være det samme. Classic er grusom innvendig med sort plast så langt øyet kan se! Og setetrekkene i den sistnevnte er heller ikke til å få ereksjon av.

Forøvrig har jeg også en mening om at biler bør være sorte, grå eller sølv - men det virker urealistisk at mitt syn her skal være retningsgivende for alle! Smaken er som baken - og du blir nok fornøyd uansett hva du velger. 65.000,- er billig for denne bilen - og med litt kos, klapp og klem har du billig bil i mange år!

Posted
Med fare for å hisse på meg halve forumet igjen - c180 er noe undermotorisert. Ikke det at den ikke holder følge med trafikken' date=' men forbikjøring bør planlegges dagen før det skal skje![/quote']

Det er ikke alle som er av samme oppfatning, så prøv bilen og bedøm selv! 1,8 literen er nok ikke den motoren som kler bilen best, men økonomisk sett er det en bra motor.

Guest ole_c240
Posted
Med fare for å hisse på meg halve forumet igjen - c180 er noe undermotorisert. Ikke det at den ikke holder følge med trafikken' date=' men forbikjøring bør planlegges dagen før det skal skje![/quote']

Jeg synes 180'n er greit motorisert, men ikke i kombinasjon med automat. Med "sånn manuell pinne" til å gire med gjør 1,8-literen jobben sin.

Guest Intermann
Posted

Takk for alle svar :D Har sett på noen felger, 17" AMG (kopi) til en E-klasse. Passer disse på en C180?

Guest amorino
Posted

Hey - det var sant. Med manuell er selvsagt 180 motoren helt ok! Det burde jeg ha nevnt!! Jeg har jo kjørt begge deler...

Men du vet - gubbefaktoren er høy på c180 - så det er vel en overvekt av automat-biler på bruktmarkedet. Alle skal på død og liv ha dette i MB, uansett motor. Helt uforståelig for meg! Det er et velkjent fenomen at automaten "trekker" noen hestekrefter - jfr. gjerne med rettsaken Nissan nå tapte i dette anliggende!

http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=553

Posted
Hey - det var sant. Med manuell er selvsagt 180 motoren helt ok! Det burde jeg ha nevnt!! Jeg har jo kjørt begge deler...

Men du vet - gubbefaktoren er høy på c180 - så det er vel en overvekt av automat-biler på bruktmarkedet. Alle skal på død og liv ha dette i MB' date=' uansett motor. Helt uforståelig for meg! Det er et velkjent fenomen at automaten "trekker" noen hestekrefter - jfr. gjerne med rettsaken Nissan nå tapte i dette anliggende!

http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=553[/quote']

Den rettssaken tror jeg ikke du bør bruke som bevis for noe særlig ..

MB lager generelt veldig bra automatkasser, og noen av modellene er faktisk raskere fra 0 til 100 med automat enn med manuell. Det gjelder ikke C180, der de med manuelt er vesentlig raskere til 100.

Guest Intermann
Posted

Har sett på noen felger, 17" AMG (kopi) til en E-klasse. Passer disse på en C180?

Posted
Har sett på noen felger' date=' 17" AMG (kopi) til en E-klasse. Passer disse på en C180?[/quote']

_Kan_ passe.

Du får dem på, boltsirkel og nav er likt, men du være obs på innpresset. Du kan ikke øke sporvidden lovlig mere enn 15 mm. Dette vil også ha innvirkning på kjøreegenskapene. Sjekk hvilket innpress bilen din skal ha, og kjøp felger så nær inntil det som du får til. Selv om du holder deg innenfor lovlig sporviddeforandring kan det ha innvirkning på kjøreegenskapene. Du må også ha en dekkdimensjon som ikke endrer rulleomkretsen mere enn 5%.

Sporvidde og rulleomkrets tilsvarende originalt er det beste med tanke på kjøreegenskaper, komfort og økonomi.

Posted

Hadde en C180 Classic 1994 med automat for et par år siden. Likte bilen veldig godt. Har hørt det mange ganger, men jeg synes det er sterkt overdrevet at motoren er for liten. Det er jo alltid artig med flere hester under panseret, men jeg opplevde aldri dette som plagsomt.

Innvendig er den helt strait etter min mening.

Synes 65,- var en god pris.

Guest amorino
Posted

[quote name="frodes

Den rettssaken tror jeg ikke du bør bruke som bevis for noe særlig ..

MB lager generelt veldig bra automatkasser' date=' og noen av modellene er faktisk raskere fra 0 til 100 med automat enn med manuell. Det gjelder ikke C180, der de med manuelt er vesentlig raskere til 100.[/quote]

Ja - og så snakker vi om en c180 også! Jeg kjører jo automat på 230 - det funker fryktelig bra! Men små motorer er ikke nødvendigvis egnet for automat, gjerne ikke om vi snakker om fire-trinns heller!

Posted

Jeg synes min C180T med automat fungerer ypperlig. Om man må planlegge dagen i forveien for å foreta en forbikjøring, er det mannen bak rattet det er noe alvorlig galt med og ikke bilen/motor (jeg skjønte overdrivelsen, men allikevel :roll: ). Bilen smetter forbi som bare det den. Driiit lei av å høre at c180 er undermotorisert. De som sier det har gjerne ikke engang prøvd en, eller bare sittet på. Får lite inntrykk av motoren da :roll: . På autobahn derimot kommer den nok kanskje til kort om man skal holde følge med værstingene, men for norske forhold, holder det i massevis. Har pendlet med denne Brandbu - Oslo - Brandbu i tre år og aldri hatt problemer med å forta en forbikjøring eller to. Og tro meg, det har blitt noen.

Og det er som andre sier her, den motoren holder fint 200k km til om den får regelmessig stell.

Guest cubanitt
Posted

Jeg har kjørt c 180 i åtte år tre år med clutch og fem automat.Motoren går fint og drar greit i forbikjøringer,det kommer litt an på hva man er vant til fra før. Min svoger hadde en elegance 94 mod mener den hadde gått 360 000 da han solgte den i fjor. Bra MB å starte med lykke til!!

Guest amorino
Posted

Rett skal være rett; jeg har bare kjørt 180`n med den gamle firetrinnsautomaten. Mine erfaringer er selvsagt med denne kassen (som vel gikk ut i 96 eller 97?) og den manuelle. Og da er konklusjonen min klar; det blir litt sirup og mye jaging mellom girene!

Forøvrig; C-klassen er flott! Personlig synes jeg stasjonsvogna er en av de flotteste stasjonsvogner som noensinne er designet! Den kler dessverre ikke sølv så godt (pga. bakluken), men i sort er den rålekker!

3_-1764031452.jpg

4_850259950.jpg

Bare for å presisere - jeg liker altså ikke det sorte rundt vinduet på den sølvfargede. Får litt sånn Volvo v40-bakluke-følelse. Synes det glir bedre sammen på sort bil... Jeg er gjerne kresen? :?