FrodeS Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Hva gjør de ikke for å sørge for å bringe mer avgifter fra nybil-kjøp inn i staskassa?? http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article46170.ece Quote
Olav Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Flott tiltak. Nå ruster alle disse gamle trallene opp, så kan vi kjøpe nye biler alle mann. Det er idag ca 2 millioner personbiler i Norge. Det selges årlig ca 100 000 nye biler, og like mange vrakes. Regjeringen har ifbm. med forslaget om nye bilavgifter uttalt at avgiftsomleggingen skal være provenynøytralt (fint ord) dvs. at statens totale inntekter fra bilavgiftene skal være uendret. Hvis denne saltingen gjør at vi må skifte ut bilene 4 ganger så fort vil altså årlig salg av nye biler bli ca 400 000. Skal regjeringen ha samme inntekter av bilavgiftene kan da avgiftene reduseres til en fjerdedel. Snittalderen på norske biler vil bli ca 2,5 år. Quote
Guest runet Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Flott tiltak. Nå ruster alle disse gamle trallene opp' date=' så kan vi kjøpe nye biler alle mann. Det er idag ca 2 millioner personbiler i Norge. Det selges årlig ca 100 000 nye biler, og like mange vrakes. Regjeringen har ifbm. med forslaget om nye bilavgifter uttalt at avgiftsomleggingen skal være provenynøytralt (fint ord) dvs. at statens totale inntekter fra bilavgiftene skal være uendret. Hvis denne saltingen gjør at vi må skifte ut bilene 4 ganger så fort vil altså årlig salg av nye biler bli ca 400 000. Skal regjeringen ha samme inntekter av bilavgiftene kan da avgiftene reduseres til en fjerdedel. Snittalderen på norske biler vil bli ca 2,5 år. [/quote'] Jammen dette er jo kjempelurt Olac Hva med å salte om sommeren også? Ny bil hvert år nesten...... Quote
Guest Johan Stub Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Det med salt på vei er surt. De salter for å spare penger på måking. Og så stiger sikkerheten fordi veien ikke er glatt. Jeg skjønner hvorfor de gjør det. Men, dette viser at bilfabrikkantene ikke har gjort jobben sin. Det er i dag ikke noen sak å lage en bil som ikke ruster. Men de gjør det ikke fordi det koster og vi ikke krever det. Er det ikke Audi som bruker aluminium? Quote
Olav Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Bilfabrikantene er føre var de Johan. De har allerede tilpasset produktene sine til den frekvensen i utskifting som jeg skisserte ovenfor. De aller fleste bilene produsert i dag vil holde seg rustfrie i et par år. De vil også henge noenlunde sammen i 5 år som bør være maksimal levetid for en bil. Quote
Guest Johan Stub Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Mitt poeng Olav er at det er slik fordi vi konsumenter ikke sørger for at produsentene konkurrrerer om å vare lengst. Quote
FrodeS Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Mitt poeng Olav er at det er slik fordi vi konsumenter ikke sørger for at produsentene konkurrrerer om å vare lengst. Det viser seg jo at forbrukerene ikke er villige til å betale for sånt. I hvertfall ikke mange. Jeg synes 5 år levetid for en bil er for lite, mtp. hva det koster å produsere dem og slikt, men 20 år, som her i norge er altfor mye. Bilfabrikatene lager definitivt ikke bilene for norske forhold. De er ikke laget for å vasse i salt i 20 år. FØRST må avgiftene gå ned, deretter kan man begynne å slakte bilene når de er 10 i stedet for ved 20.. Quote
Guest kodvaag Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 deretter kan man begynne å slakte bilene når de er 10 i stedet for ved 20.. For noe tull! En ny hjulbue' date=' så går denne fint minst ti år til! [img']http://www.tu.no/multimedia/archive/00028/rust_NETT_28034d.jpg[/img] Quote
Olav Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Enig Frode. Jeg er ikke interessert i å betale mye for å ha en bil i mange år når alternativet er å betale lite og skifte oftere.Utfordringen nå er å stemme inn politikere som ser fordelen av å sette ned avgiftene.Dette vil bli en vinn-vinn situasjon for alle parter.Flere får råd til å kjøpe ny bil.Bilsalget øker - fordel for bilselgere/fabrikkerFlere får råd til nyere, tryggere bil - fordel for forbrukerneNye biler er tryggere - fordel for forbrukere/helsevesenHalverte avgifter/doblet salg - lik inntekt for staten.Moderne biler forurenser mindre - fordel for miljøet Ironisk nok er det bilbransjen som er bremseklossen her. De ønsker ikke endring i avgiftene pga prisfallet på bruktbilene de har på lager. Også bileiere med nyere bruktbiler vil kunne tape på dette. Ingen kjøper brukt når nytt blir billigere. En gradvis reduksjon vil kanskje være akseptabelt. Det er varslet omlegging av aviftgene neste år. Avgiftene skal få en miljøprofil. I praksis vil det kunne bety at avgiftsdelen som idag går på motorvolum vil bli erstattet av avgifter utifra utslipp. Dette for å møte ny teknologi med f. eks. hybridbiler som idag er forholdsvis dyre. Siden avgiftsnivået skal holdes på samme nivå vil vi ikke få de store utslagene på vanlige biler. Finland hadde en avgiftsreduksjon for noen år tilbake. Der økte bilsalget så mye at statens inntekter faktisk økte. Hadde norske myndigheter kunnet gjøre noe lignende hadde jeg fått tilbake noe av troen på politikerne som gradvis har blitt redusert de siste årene. Quote
Recommended Posts