Guest ole_c240 Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Vi vurderer å ta en bilferie til Frankrike til sommeren. Er det noen som har gode tips å komme med? Tar gjerne imot tips om spennende ting å se, men er først og fremst ute etter praktiske råd til en slik tur. Quote
Guest Geggi Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Hvor planlegger du å kjøre? Nord, sør o.s.v. Quote
Guest ole_c240 Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 De områdene vi har tenkt å se i Frankrike er Normandie i nord og Périgord (Dordogne) og Dauphiné (Provence) i sør. Paris dropper vi da det er så mye å se der at det tar vi som en egen tur senere. Vi har planlagt avreise ca 15. juni og har tenkt å bruke 21 dager totalt. Vi vil bruke litt tid på turen både opp og ned slik at vi kan se ting underveis. Vi har planlagt en del allerede, men jeg velger å la være å skrive for mye om det da vi er ute etter gode tips Quote
Guest Johan Stub Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Vi har vært på biltur i Frankrike tre år på rad; 2003, 2004 og 2005.Det har vært fantastiske ferier. Første år startet turen med ferge til Kiel og biltog til Narbonne. Derfra kjørte vi via Andorra til Bordeaux. Når ferien var ferdig kjørte vi til Kiel og tok fergen derfra.I 2004 tok vi igjen Kielfergen og biltog. Denne gangen til Sienna i Italia. Derfra kjørte vi via noen steder i Italia til Villefranche ved Nice. Derfra kjørte vi helt hjem (det tok 21 timer, men vi delte det på to dager.)I 2005 kjørte vi til Langesund og tok fergen til Hirtshals. Derfra kørte vi til les Issambres like ved St. Maxime. Derfra kørte vi via Nancy hjem. Storartet land å feriere i. Ingen problemer. Gooooode veier!! Mitt første råd er: IKKE gjør dette uten navigasjon! Quote
Guest Johan Stub Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 De områdene vi har tenkt å se i Frankrike er Normandie i nord og Périgord (Dordogne) og Dauphiné (Provence) i sør. Hvordan skal dere bo? Hus/telt? Hotell/leilighet/villa? Quote
Guest Johan Stub Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Vi har kombinert hotell, leilighet i feriekompleks og leid leilighet av kollega. Hotell er veldig greit, men litt dyrt... Quote
Guest tdha Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Johan!Hvordan er dette med å bruke biltog? Dyrt? Fordeler og ulemper? Quote
Guest Johan Stub Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Johan!Hvordan er dette med å bruke biltog? Dyrt? Fordeler og ulemper?Det er dyrt, men veldig komfortablt. Du kjører ombord i Hamburg og så har du 16 timer til rådighet på toget. Der er det egen restaurantvogn med bord med hvit duk og alle rettigheter - og god mat! Siden vi har med oss hund er vi nødt til å ha egen kupe. Det drar opp litt prismessig, men så får vi ikke besøk fra noen andre heller. Toget er ikke det raskeste og heller ikke det høyest prioriterte. Det betyr at det er noen stopp underveis og det er hyggelig. Da går man ut og strekker på bena og alle hundeeiere får luftet sine hunder. I god tid før avgang tuter de og så går alle ombord igjen også bærer det videre. Under veis spiller vi kort, spill og prater og leser. Det er en fin start på ferien og ungene synes det er veldig gjevt å være sammen med oss så lenge uten at det er noen tv, venner eller noe annet som forstyrrer. Jeg liker å kjøre bil, men det er veldig mye mindre anstrengende å ta tog. Og så slipper du mange km på bilen om det er et ønske. Quote
Guest Johan Stub Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 AutoZug, som er et datterselskap av DB har en flott hjemmeside her. Her er det også enkelt å sjekke hva som er ledig, pris og rute. Det er tydelig at de priser avgangene fra Hamburg litt ekstra høyt, muligens p.g.a. at det kommer folk fra hele Skandinavia hit. I 2004 kjørte vi de tre og en halv timene til Düsseldorf og sparte en masse penger på det. Det passet fint med Kielfergen også. Quote
Guest ole_c240 Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Takker for gode tips så langt. Er det noen andre som har noe å bidra med? Quote
Guest Johan Stub Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Det er lurt å kunne litt fransk. Ikke det at du må, men ting går litt enklere. Tror dere har valgt riktig tidspunkt å feriere i Frankrike - før franskmennene kommer. De er veldig flinke til å feriere i eget land og da blir det fullt... Quote
Guest ole_c240 Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Det er lurt å kunne litt fransk. Ikke det at du må' date=' men ting går litt enklere.[/quote'] Holder på å lære meg litt nå. Har vært i Frankrike før, og det går greit med engelsk, men det er som du sier: å kunne litt fransk er greit. Tror dere har valgt riktig tidspunkt å feriere i Frankrike - før franskmennene kommer. De er veldig flinke til å feriere i eget land og da blir det fullt... Ja, vi valgte å legge ferien så tidlig som mulig for å unngå den franske fellesferien, men også resten av Mellom-Europa sin. Quote
Guest Johan Stub Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Det holder egentlig å kunne stotre frem at du ikke er så god i fransk og spørre høflig om de snakker litt engelsk. Da er isen brutt og de gjør som regel det. Quote
Guest iad Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Mitt første råd er: IKKE gjør dette uten navigasjon! Ikke helt enig med deg der gitt.... har kjørt over det meste av Europa uten navigasjon, bare med et godt gammeldags kart, dette fungerer utmerket. Men navigasjon hjelper selvfølgelig, men er ikke et must. Veiene er godt skiltet og det er ikke noe problem å finne frem uten. Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Å finne frem på hovedveier går greit, det er verre når du skal til en bestemt adresse inne i en by. Jeg har brukt maaaaaaaange timer på å lete etter bilforretninger i mange tyske byer.Frankrike har jeg ikke erfaring med, for der har de ikke biler. Quote
Guest Johan Stub Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Å finne frem på hovedveier går greit' date=' det er verre når du skal til en bestemt adresse inne i en by. Jeg har brukt maaaaaaaange timer på å lete etter bilforretninger i mange tyske byer.[/quote']Noe sånt jeg mente. Ikke noe problem å finne veien fra Lyon til Nice, mye enklere enn i Norge, men byene er større og mer uoversiktlige. Og så er navnene myyye vanskeligere. Frankrike har jeg ikke erfaring med' date=' for der har de ikke biler. [/quote']Du har ikke vært på Rivieran! Der er det mye fine biler... Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Er det ikke bare pyssjå, sitron og rennå der da? Har forresten vært i Frankrike en gang, kjørte litt feil når jeg skulle til Luxembourg. Over grensa, snudde i første kryss og rett ut igjen. Til alt overmål kjørte jeg italiensk bil. Quote
Guest Johan Stub Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 I de finere strøk på Rivieran er det en høy frekvens av dyre Mercedeser, Rolser, Jagger og Rovere. Og så er de både nye og polerte. Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Høres forlokkende ut. Er vel ganske greie klimaforhold der også. Kanskje åpne en filial der. Quote
Olav Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Da er det bare språket som sperrer litt. Det er enkelte som ikke skjønner en Gudbrandsdøl her i Østfold, så hvordan det er i Sør-Frankrike tør jeg ikke tenke på. Quote
Recommended Posts