Jump to content

Tiltrekningsmoment

Recommended Posts

Posted

Noen som vet tiltrekningsmoment på sub-frame foringene til W124 bakvogna ?

Det står ingenting i Haynes boka om dette

60-70Nm kanskje ?

Posted

Pass på å bruke litt "låsestoff" Loctite el. lign. på disse. Jeg bruker det pluss at jeg drar til med laaang forlenger, sikkert godt over 200nm.

Disse har løsnet før til meg, hørte en litt misstenkelig lyd og da var den ene bolten borte!

Posted

Thanks 300TDT :D

Torbjørn, 200Nm he he, du sparer deg ikke nei... :twisted:

Vel jeg har nye bolter med slikt blått heftstoff på. Håper det er tilstrekkelig om jeg drar dem til 70Nm som det står i pdf fila. Uansett, sikkert ikke dumt å låse disse på en eller annen måte.

Forøvrig er mutterene som benyttes på staga ovale for god heft. Jeg gjenbrukte disse, men la på litt blå locktight + en låsemutter. Alle disse dro jeg kun til 45Nm for å ikke flat klemme de flotte "Torbjørn foringene" (13mm boltene skal jo egentlig dras til 70Nm mener jeg)

Posted
Thanks 300TDT :D

Torbjørn' date=' 200Nm he he, du sparer deg ikke nei... :twisted:

Vel jeg har nye bolter med slikt blått heftstoff på. Håper det er tilstrekkelig om jeg drar dem til 70Nm som det står i pdf fila. Uansett, sikkert ikke dumt å låse disse på en eller annen måte.

Forøvrig er mutterene som benyttes på staga ovale for god heft. Jeg gjenbrukte disse, men la på litt blå locktight + en låsemutter. Alle disse dro jeg kun til 45Nm for å ikke flat klemme de flotte "Torbjørn foringene" (13mm boltene skal jo egentlig dras til 70Nm mener jeg)[/quote']

Det er bra, vern om Torbjørn foringene du Bernt :D

Jeg bare dro til det jeg orket på disse traversforignene, men de har heller ikke løsnet etterpå :wink:

Må nok slite litt når jeg skal av med dem igen men den tid, den sorg.

Posted

Bernt: viktig at du skraper rent all driten som henger igjen inni bærearmen og smører foringen med noe olje/fett.

Jeg brukte bare en 10mm gjengestang og to store skiver og skrudde foringen inn igjen, gikk som en drøm det.... :P

Og en liten ting til, disse foringene bør ettertrekkes, som regel får en ikke presset dem helt til bunns, dvs det er 1mm igjen, og når du har kjørt noen km så har foringen "satt" seg i skåla, da er det greit å ta en kjapp ettertreking så slipper du den opplevelsen som Torbjørn hadde med at bolten var vekk.... :P

Posted
Ja' date=' det er en drøy millimeter klaring på de fremre foringene så må nok kjøre di inn ja (burde ikke være no problem det 8) )[/quote']

Klampen i bånn rundt kvartalet noen runder så er de på plass :lol: