Jump to content

Motorvask

Recommended Posts

Guest Anders K
Posted

Er det noe jeg må dekke til / ta hensyn til dersom jeg skal vaske en 104 - motor? :)

Posted

Personlig bruker jeg ikke høytrykk i motorrommet. Bruker avfetting sammen med en radiatorpensel der det er ekstra skittent. Spyler deretter av med hageslange. Deretter sprayer jeg på en runde med utblandet bilshampo el. og spyler av for å få vekk de siste restene av avfettingen.

Generelt bør en vel være foriktig med å spyle for mye på kontakter, moduler, osv som sitter på innerskjermene og motor, iallefall hvis du bruker høytrykk. Dette kan gi merkelige utslag og feil i enkelte tilfeller, ellers skal alt i utgangspunktet tåle vann...

Når du er ferdig tar du en kjøretur på noen mil slik at det tørker skikkelig opp..

Guest Nemesis 230CE
Posted

Ikke spyl på fordelerlokk, for "alle" har vel hørt om fukt i fordeleren? :D

Og ikke spyl på dynamoen, da man kan spyle/vaske fettet ut av lagringa, noe som da fører til trost og småmeis i dynamoen over tid :P

Guest Anders K
Posted

Det er ikke noen "vanlig, klassisk" fordeler på den. Har interne coiler, en pr. 2 tennplugger. :)

Guest Nemesis 230CE
Posted
Det er ikke noen "vanlig' date=' klassisk" fordeler på den. Har interne coiler, en pr. 2 tennplugger. :)[/quote']

Akkurat :) Lærer noe nytt hver dag.

Posted

Jeg vasker med høytrykk, men er litt forsiktig rundt plasser det det kan trenge inn vann som kontakter osl.

For et godt resultat er det viktigste en god avfetter og da trengs det ikke så høyt trykk. :D

Posted

Jeg bruker avfetting, og går over med pensel, så spyler jeg med hageslange. Bruk av høytrykk har jeg hørt at kan presse inn fuktighet på steder som det ikke bør komme fuktighet. Rett etter at motoren er vasket kjører jeg en lang tur slik at motoren blir ordentlig varm. Dette for å tørke motoren før fuktigheten trenger inn. Men motoren er alltid kald før jeg begynner å vaske.

Guest Mathisen
Posted

Høytrykkspylte min igårkveld jeg... ikke noen problem det :)