Frode Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Noen tjener ihvertfall godt på at produsentene lager evigvarene automatkasser..!!.. http://web3.aftenbladet.no/fritid/bil/article255197.ece De siste tre setningene gir jo ikke Toyota mindre god reklame..... Eneste jeg lurer på er andelen automatgir hos Toyota i forhold til de andre Tyske merkene.... Quote
Frode Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Noen her som vet om de er dyktige på automatkasser eller er det bare skrøyd... Transtec AutomatgirverkstedHåland4340 Bryne Tlf: 51481934 Quote
FrodeS Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 De siste tre setningene gir jo ikke Toyota mindre god reklame..... Eneste jeg lurer på er andelen automatgir hos Toyota i forhold til de andre Tyske merkene.... Det er ikke vanskelig å ha få overhalinger når : ingen av bilene har automatalle bilene har strikkmotorbilene brukes kun til melk-og-brød-kjøring Quote
Frode Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 ingen av bilene har automat Det at MB gikk vekk fra evigvarende automatkasser er gammelt nytt, men at Toyota aldri er inne for overhaling stusset jeg litt over, og lurte på om noen visste egentlig hvor stor andel av Toyota i Norge som har automat, jeg tror som FrodeS at det er minimalt, kan sikkert telles på en hånd, men er usikker her, noen andre som har en ide....??.. At det ennå ikke har gått opp for BMW, Audi eller Volvo ennå er jo helt utrolig....får ikke de tilbakemelding på reparasjoner/garantisaker....?? Quote
Alexander Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Det ser veldig ut som en 722.6 girkasse han sitter og holder på Quote
TEH Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Jeg kan da noe om Toyota etter å ha eid 5 stk. En av de var en Carina E 2,0 med automat og 133HK. På sletta dro den sakte ifra en Audi 1,8T med automat. I bakker hadde jeg lite sjangs Vil tippe at andelen Automat ligger rundt 20%. Toyota har et (som jeg ser det) stort problem idag, og det er det faktum at de ikke leverer automat til Dieselbilene sine, bortsett fra Hi-Ace, Hi-Lux og Land Cruiser. Corolla, Avensis og Rav-4 har kun automat i forbindelse med bensinmotorer. Automaten som jeg hadde i min var svært enkel. Den girte når den skulle og det var det. Ikke akkurat noen silkeoverføring, men heller ikke med rykk og napp. Som Rema 1000 hevder; det enkle er ofte det beste. Jeg vet ikke hvordan kassene er idag, men vil tro at mye av grunnen er nettopp det frodes sier i tillegg til at Toyota er en mester på kundebehandling. De slipper unna mye negativ omtale fordi de tar mye på egen kappe uten diskusjon. Og om noe slippes ut i avisen er importøren der rimelig raskt og rydder opp. BOS, Harald A. Møller og BMW Norge har mye å lære av Toyota når det gjelder akkurat dette. Quote
Guest Will Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Har Mercedes-Benz Norge nå offisielt bekreftet at det skal byttes olje på automatkassene på nyere modeller? I så fall, noen som vet når det skjedde? Quote
Frode Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Har Mercedes-Benz Norge nå offisielt bekreftet at det skal byttes olje på automatkassene på nyere modeller? I så fall, noen som vet når det skjedde? Dårlig samvittighet...?.. på tide med et oljeskift Will..??.... Tror uten å vite nøyaktig at det er nesten 2 år siden de gikk ut å anbefalte service på automaten hver 60000km Quote
bska Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Transtec Automatgirverksted Håland 4340 Bryne Tror det er dette firma'et BOS i Stavanger benytter. Hørt bare god ord jeg..... Quote
Guest tdha Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Fyren tok 2600,- eks. mva for å skifte olje.Berg tar under halvparten, betyr det at Berg er billigere eller betyr det at han ikke skifte olje så nøye som den andre fyren gjør? Quote
Frode Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Fyren tok 2600,- eks. mva for å skifte olje. Berg tar under halvparten, betyr det at Berg er billigere eller betyr det at han ikke skifte olje så nøye som den andre fyren gjør? Han skriver at han bruker 10 liter på en kasse som egentlig skal ha 7, dvs 3 liter som går rett utigjen og ned i renna, det er sikkert ikke normalt noe sted, dessuten er vel Bergs et mer etablert verksted og har litt større kundeskare, samt at det ikke er så mye konkurranse i Rogaland, da det er ekstremt få som driver med slik.... Så ja, du har nok rett i at Bergs er billigere, men det blir mye dyrere for oss her i vest å dra til Oslo å gjøre dette.... Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Fyren tok 2600' date='- eks. mva for å skifte olje.Berg tar under halvparten, betyr det at Berg er billigere eller betyr det at han ikke skifte olje så nøye som den andre fyren gjør?[/quote'] Det betyr at de tjener bedre i stavanger og er ikke så nøye med hva ting koster! Quote
TEH Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Tror ikke Kenneth (Bergs) bytter oljen som er i konverteren, derav prisdifferansen. Quote
Guest Will Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Dårlig samvittighet...?.. på tide med et oljeskift Will..??.... Vel, på min forrige bil (W210-220cdi)skiftet jeg ikke olje på kassa i det hele tatt. Den kjørte jeg 300' uten problemer. BOS Ålesund hevdet at oljeskift på kassa ikke stod i serviceskjemaene, men at de selvfølgelig kunne gjøre det hvis jeg absolutt ville. På 211'n vurderer jeg å skifte på hver 100'(BOS hevder fortsatt at det ikke er nødvendig). Skjønner jo at ingen olje er evigvarende. Den har nå gått 88' og synes den har begynt å lugge litt på lave turtall i 1. og 2. gir. Remedien for dette er å skylle gjennom kassa med ny olje. Er visstnok ikke tappeplugg på converteren på disse, så å gjøre det selv er vel lite vits. Eller så får jeg satse på at luggingen blir verre, slik at det går på garantien. Får vel mase på de neste gang jeg er innom og høre hvordan det går ang. instrukser på oljeskift på kassene På 300'n skifter jeg olje på kassa annet hvert år, siden jeg ikke kjører mer enn 7-8000 i året med den. Quote
FrodeS Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Tror ikke Kenneth (Bergs) bytter oljen som er i konverteren' date=' derav prisdifferansen.[/quote'] Kenneth sa en gang at han gir ca. 30,- pr. liter olje. Han solgte den ut igjen for ca. det dobbelte. Han mente det var et greit påslag for han, samtidig som det var billig for kunden, siden han kjøper uhorvelige mengder på en gang. Jobben bør ikke være allverdens stor, og 10 liter til 30,- pr. liter er fortsatt ikke mer enn 300,- .. Quote
Frode Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 det blir 600 ut til kunde, + pakning og filter, det koster vel noen hundringser og så arbeid, 1 time til 800- 1000,- er vel normalt og da stemmer det godt med det Bergs tar...... så de tar seg nok bedre betalt i Rogaland pga liten konkurranse..... Quote
Guest tdha Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 det blir 600 ut til kunde' date=' + pakning og filter, det koster vel noen hundringser og så arbeid, 1 time til 800- 1000,- er vel normalt og da stemmer det godt med det Bergs tar...... så de tar seg nok bedre betalt i Rogaland pga liten konkurranse..... [/quote'] Men det må være noe der borte som er billigere enn her i det sentrale strøket, som du kan trøste deg med? Quote
Guest kodvaag Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 alle bilene har strikkmotor Er det 2,2 literen med 170 hk og 400 nm du tenker på? Quote
FrodeS Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 alle bilene har strikkmotor Er det 2' date='2 literen med 170 hk og 400 nm du tenker på? [/quote'] 177 hk, vel? Vis meg en sånn med automat, da .. Quote
Guest ØHN Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Jeg kjenner ikke til dette verkstedet, men å "flushe" automatkassa er vanlig i USA på GM ihverfall. Så det han sier om dette "makes sense". Man får byttet all olja og det er jo en fordel. USA har mye større erfaring med automater. Har til gode å få noen til å gjøre dette i Norge. Har forhørt meg på flere verksteder og svaret er "Hæææ"?? dette har ikke folk spurt om før. Når det gjelder Toyota så er de utrolig flinke med kundebehandling. Klosser og skiver ble byttet på vår 5 år gamle Yaris gratis. At Toyota holder god kvalitet er hevet over enhver tvil, men de er ikke feilfrie. En venn av meg måtte bytte motor (1. på '02 Avensis etter tre år. Det kostet han ingenting og han fikk en RAV4 som lånebil. Siste generasjon Camry har hatt en del feil på automatkasse ifølge NAF. Andre Toyotaer har jeg ikke hørt sliter med dette. Quote
Guest george__ Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Mor mi hadde ei Carina i over 20 år og ingen problem me automaten Quote
Guest 300TDT Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 En venn av meg måtte bytte motor (1. på '02 Avensis etter tre år. Har en kjenning på jobben som kjøpte Avensis i Danmark, den er noe over 4 år nå. Han klaget hos den lokale forhandleren (Hell Bil) på at den brukte mye olje, de fylte etter og ba ham komme innom om 2-3000km. Så han gjorde, de peilet olja og fant ut at han skulle ha ny motor. Gått 60-70.000km. Free of charge, byttet nå i januar. Mao: Drittkvalitet på motoren, TOPPkvalitet på forhandlerkjeden, fornøyd kunde er resultatet. Quote
Guest 300TDT Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Tror ikke Kenneth (Bergs) bytter oljen som er i konverteren' date=' derav prisdifferansen.[/quote']Nå må du være grei? Her snakker vi om den oppskrytte Bergs og så bytter de bare halvparten av olja ved oljeskift? Kan noen verifisere om dette stemmer???? Quote
TEH Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Nå ble jeg plutselig veldig usikker selv Mener jeg ble fortalt at konverteren var forseglet og at det ikke lot seg og bytte den når jeg skiftet på min for noen år siden. Quote
FrodeS Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Nå ble jeg plutselig veldig usikker selv Mener jeg ble fortalt at konverteren var forseglet og at det ikke lot seg og bytte den når jeg skiftet på min for noen år siden. På min skal man turne motoren så tappepluggen på converteren vender ned. Da skrur man ut den, og tapper oljen fra converteren. Jeg leste et sted at på noen modeller skulle oljen først skiftes ved 80.000, og deretter hver 60.000 siden man ikke fikk ut all oljen. Quote
Recommended Posts