Guest VeilSide Posted March 28, 2005 Posted March 28, 2005 Holder på å skal skru ut forsetene på min w126 slikt at jeg kan få renset hele bilen. Støtte på ett problem med en slags plastlist som går fra setet bakover på siden av midtkonsollen. Får ikke ut setet før denne er løs. Åssen i alle dager får jeg det til? Sliter litt der jeg. (edit : skifta bare litt topic til noe mere relevant) Quote
Guest Espen Posted March 28, 2005 Posted March 28, 2005 Det kan vel ikke være såååå annerledes enn på f.eks en 124 serie. Der er det i bunn og grunn bare å skru ut 4 bolter i hvert hjørne av setet + festene til styreskinna som går langs med midtkonsollen. Tror faktisk jeg aldri har sittet i eller kjørt en 126, men er det ikke bare å vippe opp plastlisten fra selve metallskinnen da??? Quote
Guest VeilSide Posted March 28, 2005 Posted March 28, 2005 Jeg har skrudd av disse 4 skruene og forstår enda ikke åssen jeg skal løse denne skinna. Hvor skal jeg løse skinna mener du? På selve setet eller i andre enden? Det er festene til denne skinna jeg ikke finner ser du. Det ligger noe plast ved midkonsollen men jeg bruker ikke rå makt for å få det at i tilfellet det vil bli ødelagt. Quote
Guest Espen Posted March 28, 2005 Posted March 28, 2005 Skjønner at du ikke vil bruke rå makt. Må dessverre si jeg ikke husker hvordan jeg fjernet det fremre festet på skinnen, men ikke vanskelig da jeg klarte det....Bak på 124 bilen er det bare å vippe ut plastdekselet, så åpenbarer det seg en skrue/mutter. Quote
Guest Jørn-Flemming Posted March 28, 2005 Posted March 28, 2005 Jeg har skrudd av disse 4 skruene og forstår enda ikke åssen jeg skal løse denne skinna. Hvor skal jeg løse skinna mener du? På selve setet eller i andre enden? Det er festene til denne skinna jeg ikke finner ser du. Det ligger noe plast ved midkonsollen men jeg bruker ikke rå makt for å få det at i tilfellet det vil bli ødelagt.Det står ingenting i WIS om at du må fjerne noen plastdeksler for å få ut setet?1 Skyv setet helt bak og senk det helt ned for å skru ut skruene i forkant av hver skinne.2 Kjør setet helt fram og hev det helt opp for å skru ut skruene bak på hver skinne.3 Løft hele setet litt opp og flytt det framover for å skli det ut av føringsskinnen som løper langs mellomakseltunellen (På SEC'en skal du vippe plastdekselet på glideskinnen av i bakkant og skru ut en skrue som skjules under dekselet. Deretter drar du glideskinnen baklengs ut.) Voila? Quote
Guest VeilSide Posted March 28, 2005 Posted March 28, 2005 Hum ... Dvs at skinnen skal stå igjen? Har løsna alt jeg ... Tror ikke helt vi snakker om samme ting her. Det er festa noe mellom selve setet og midkonsollen. Tror jeg er med på iallefall punkt 1 og 2 men punkt 3 virker noe merkelig. Får se litt på det en gang til. Trenger forresten forklaringer på 2 ting : Hva er føringsskinnen og mellomakseltunellen? Quote
Guest Jørn-Flemming Posted March 28, 2005 Posted March 28, 2005 Dvs at skinnen skal stå igjen?Føringsskinnen skal stå igjenTror ikke helt vi snakker om samme ting her. Det er festa noe mellom selve setet og midkonsollen.Ja - føringsskinnen.Trenger forresten forklaringer på 2 ting : Hva er føringsskinnen og mellomakseltunellen?Vet ikke helt hvorfor føringsskinnen er der, men den er festet i mellomakseltunnellen og setet holder seg fast i skinnen via en "slire" som er festet på siden av setet. Antar den skal stive av setet mot å gjøre sidelengs bevegelser. Mellomakseltunellen er hele den buen på gulvet som løper fra fronten gjennom hele kupeen, dvs fra og med girboksen til bakakselen. Midtkonsollen er festet på mellomakseltunellen. Jeg har ikke selv tatt ut setet på en W126, men i hht WIS skal altså føringsskinnen "slippe taket" når du fører hele det løse setet en 30 - 40 cm framover i kupeen. Det er et prinsipp jeg har vært borti på mange andre biler. Når setet monteres begynner du med å føre føringsskinnen inn igjen i "sliren" på siden av setet. Quote
MortenE Posted March 28, 2005 Posted March 28, 2005 Yo! Den skinnå du snakke om er vel støtteskinnen til beltelåsen! Du løsne bolten som holder skinnen til mellomaksel- tunneln! Sitter en 10mm bolt skjult bak ett lite plastdeksel! Flatt skrujern, vipp det fremover langs skinnen og vips så kommer skruen frem! Skinnen følger sete! M. Quote
Guest VeilSide Posted March 29, 2005 Posted March 29, 2005 Stemmer det Morten. Har nå fått ut setet på passasjersiden og begynnt å ta ut gulvtrekk så langt jeg kom uten å begynne på midtkonsollen. Var fukt under der som jeg ikke tror er noe heldig for bilen generellt. Tok ut baksetene og isolering bare for å sjekke rundtomkring. Ser meget pent ut men fant 2 små plasser som jeg tror jeg skal pusse litt på. Men så lurer jeg på litt annet : For å ta ut gultrekket, MÅ jeg demontere midtkonsollen og hvor "starter" jeg for å få denne ut? Hanskerommet? Quote
Guest VeilSide Posted March 29, 2005 Posted March 29, 2005 Og hvordan får jeg av nakkestøttene på forsetene? Quote
Guest 300TDT Posted March 29, 2005 Posted March 29, 2005 Og hvordan får jeg av nakkestøttene på forsetene?Sett deg i baksetet, kjør nakkestøtten HELT opp så langt den går. Føl med hånda noen cm nedpå ryggen der høyre støtte går ned, du kjenner en knapp som kan trykkes inn, samtidig som støtta løftes videre opp og av. Sånn har det ihvertfall vært på de bilene jeg har hatt. Quote
Guest VeilSide Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Og hvordan får jeg av nakkestøttene på forsetene?Sett deg i baksetet' date=' kjør nakkestøtten HELT opp så langt den går. Føl med hånda noen cm nedpå ryggen der høyre støtte går ned, du kjenner en knapp som kan trykkes inn, samtidig som støtta løftes videre opp og av. Sånn har det ihvertfall vært på de bilene jeg har hatt.[/quote'] Takker Da var det meste av interiøret ute. Var forferdelig å sitte på en bruskasse å kjøre . Fant litt overflaterust som skal pussest og litt annet småplukk så vil den bli så god som ny etterpå. Tror dette er siste sesongen jeg har den så jeg får legge i litt slik at neste eier får ett like fint eksemplar som megselv. Nå har jeg tatt ut det meste av tepper samt løsnet midkonsollen slik at jeg fikk ut gulvteppet. Men må jeg av med dashen for å få løs selve konsollen? Hadde ett håp om at jeg slapp å demotere alt inni men må man så må man ... Uff .. etterpå så er det å gå over i motorrom samt pusse litt på den ene hjulbuen. Dumme dekk som har gått oppi Quote
Guest Espen Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Greit å shine opp litt før salg, men er ikke dette litt vel mye? Regner med det er samme metode å få ut midtkonsollen på din bil som på 124 serien. Dvs. du slipper å demontere dashen. Quote
Guest VeilSide Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Greit å shine opp litt før salg' date=' men er ikke dette litt vel mye? Regner med det er samme metode å få ut midtkonsollen på din bil som på 124 serien. Dvs. du slipper å demontere dashen.[/quote'] Litt mye? Neida, når jeg først satte i gang så var det jo ikke noe problem å ta litt til så litt til så litt til Bilen var tilnærmet rustfri når jeg kjøpte den og jeg vil selge den fra meg i minimum lik stand. Totalt rustfri er målet men jeg har mine tvil på at jeg får den 1000% rustfri (men jeg skal forsøke). Skal også bytte baklykter nå tenkte jeg. Hvor selger hvite baklykter? Helst Sverige eller Finland. Quote
Guest amorino Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Hvite baklykter har de vel hos Eiker Motorshop - fra InPro, tror jeg...??? Quote
Guest Espen Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Her får du dem til tusenlappen mindre enn hos tidligere nevnte Powerzone....pr stykk tror jeg. Quote
Guest VeilSide Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Her får du dem til tusenlappen mindre enn hos tidligere nevnte Powerzone....pr stykk tror jeg. Ah se der ja. Likte også instrumentene meget godt Lurer på om jeg kjøper slike også i samme slengen. Quote
Guest VeilSide Posted April 7, 2005 Posted April 7, 2005 Holder nå på å vasker hele interiøret. Bilen har stått litt urørt i ett par dager ettersom jeg har hatt annet å gjøre. Skinntrekka som henger på garasjeveggen ser ut som ett eller annet merkeligt dyr som jeg har skutt og flådt Menne ... lurer på ett par ting 1 : Er det vanskelig å ta ut instrumentpanelt? Jeg mistenker at det er limt fast? Kan det stemme? 2 : Bak inni coupeèn har jeg lys sant. Bak oppi trekket er det en papp?-plate som ligger. Denne har hos meg sikkert trukket til seg noe vann og har fått en litt bøyd fasong. Er det vanskelig å demoteret taktrekket bak og eventuelt skifte ut denne plata? 3 : Finnest det noen mere "sportlige" originalseter til W126? Ikke at jeg misliker setet men ett med litt mere støtte hadde vært fint 4 : Jeg har skinntrekk i bilen som ser ut som er levert av MB. Er dette dyrt å kjøpe nytt? Noen som leverer uorginale trekk? Skulle gjerne hatt trekket på førersetet. Er litt slitt det Quote
Guest Jørn-Flemming Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 1 : Er det vanskelig å ta ut instrumentpanelt? Jeg mistenker at det er limt fast? Kan det stemme?Siden du ikke har fått noen andre svar: Nei det er ikke limt. Men det er mange litt godt gjemte festepunkter og gummiplugger' date=' særlig ved ventilasjonskanalene. Kan du litt tysk står det mye her: http://wiki10.parsimony.net/cgi-bin/wiki/program/db-view.cgi?wiki15518;AusbauArmaturenbrett2 : Bak inni coupeèn har jeg lys sant. Bak oppi trekket er det en papp?-plate som ligger. Denne har hos meg sikkert trukket til seg noe vann og har fått en litt bøyd fasong. Er det vanskelig å demoteret taktrekket bak og eventuelt skifte ut denne plata?Ikke så mye jobb egentlig. Det bakerste takpanelet er relativt lett å få ut. Mener å huske at du må ta av c-stolpekledningene først (men du ser hva som overlapper hva). Deretter er det (tror jeg) to skruer ved interiørlampen som du kommer til ved å ta den ut. Resten er klips ved endene. Når du får ned platen ser du relativt lett hva du må gjøre for å ev "henge ned" større deler av taket. Systemet er nokså likt andre Mercer fra 70/80-tallet. (Tror ikke det er papp oppi der dog, men en slags presset filt/mineralull.)3 : Finnest det noen mere "sportlige" originalseter til W126? Ikke at jeg misliker setet men ett med litt mere støtte hadde vært fint Hvor mye hadde du arvet sa du? Originalt ble det vel bare levert såkalte ortopediske seter som ekstrautstyr. (Det ble levert samme type i flere andre modellserier' date=' særlig W124) De ser ut som standardsetene, men du kan regulere hvor hard de skal være, korsryggstøtte etc ved hjelp av pneumatikk. Mener de må kobles til det samme pumpesystemet som sentrallåsen. Mulig AMG laget noe til W126 mot slutten av W126-perioden? Om du kan bruke seter fra andre biler vet jeg ikke. Problemet med høggermarkedet er å finne seter med samme sømmønster og farge. Sømmønsteret endret seg noen ganger i løpet av produksjonstiden for W126. (Ellers er jeg enig i at setene i W126 ikke er gode mht lårstøtte)4 : Jeg har skinntrekk i bilen som ser ut som er levert av MB. Er dette dyrt å kjøpe nytt? Noen som leverer uorginale trekk? Skulle gjerne hatt trekket på førersetet. Er litt slitt det Kan ikke umiddelbart finne det tilgjengelig som ny-deler, men trekkene og delenummeret står i delekatalogen. Du må nok også frem med chassinummeret for å få rett type. Men skinn er et robust og takknemlig materiale. Så sant det ikke er trevlet helt opp kan et spesialfirma farge setene på nytt. (Rifter etc blir rett og slett sparklet, og prisen er avhengig av hvor mye forarbeid som må gjøres før farging) F.eks. http://www.bilkosmetikk.no/ eller http://multibil.no/ Men det kan fort gå med 4 - 5 bilder av Edward Munch (dvs tusenlapper ) pr sete. Quote
Guest Dr_BASS Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 Jeg har ortopediske seter i sec`en og vurderer å bytte interiør til lorinser m recaro skinn, disse har meget god sidestøtte Quote
Guest VeilSide Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 Takk for all info. Har ikke hatt så mase tid til gliset så det har stått pent i garasjen i det siste. Så litt på det som jeg fant av rust og tror nok jeg må sveise litt. Fikk pekefinger gjennom gulvet rett bak bremsepedalen. Bilder ligger her http://www.race4fun.net/portal/index.php?set_albumName=album95&option=com_gallery&Itemid=26&include=view_album.php Quote
Guest VeilSide Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Da har jeg begynt å snuse på utsiden av bilen. Jeg trenger sårt ett stort og detaljert bilde av spylertanken samt ledninger. Mistenker at forrige eier har laget til noe nytt og trenger å dobbeltsjekke. Det ser også ut som om jeg kommer til å ta av begge skjermene ettersom grunnarbeidet av forrige eier kan ha vært litt slurvete. Men en ting lurer jeg på. Våres hvite W123 har ikke sidemarkeringslys, trenger min W126 det? Lurer på å fjerne dem når jeg går over skjermene med ny lakk ser dere. Skal ellers kjøpe nytt batteri i morgen samt pusse opp igjen denne platen osm batteriet står på samt også pusse litt opp under dene plata (tok den ut i dag). Bilen er forøvrig til salgs for 50 000,-. Jeg har bestemt meg for å selge bilen men det er ikke det hastverket med å få den bort. Derfor er kanskje prisen litt høy på den (men vist noen vil gi det for den så selger jeg). Quote
Guest VeilSide Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Ja trenger flere bilder når jeg tenker meg om. Vil gjerne ha bilde av batteriet satt i bilen og bilde av batteriplata når batteriet er ute. HAdde også vært fint med ett bilde der begge deler var borte. Må ha litt å se etter ser dere Kom forresten denne bilen med viskere på frontlyktene? Mistenker at det har ligget noe der men er ikke sikker. Tror igjen forrige eier har fjernet noe. Vist noen av dere med W126 har viskere/spylere på frontlyktene kan jeg få ett detaljert bilde av baksiden av dette her? Jo flere bilde jo bedre Ellers begynner denne bilen å bli ett lite prosjekt etterhvert jo ... Quote
Guest VeilSide Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Da har jeg kjøpt nytt 88amp batteri menne ... jeg skulle gjerne hatt ett bilde av de originale festeanordningene til batteriet før jeg satt i mitt. Har fjernet alt jeg og vil helst ha det mest muligt originalt. Vist noen med W126 også kunne tatt bilde av spylersystemet så hadde det vært glimrende det også. Er det forresten stress å skru av skjermene? Komme nok til å gjøre dette i helga for å gi dem ett nytt strøk med lakk (fjerne litt rust i hjulbue samt få vekk noen ufine Rema 1000 parkeringsplassriper Quote
Recommended Posts