Guest JVS Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 Hei alle sammen! Er ny på forumet, så dette blir mitt første innlegg Går og vurderer om jeg skal kjøpe meg en veteranbil, eller en som nærmer seg veteran. Det som er viktig for meg er følgende:- billig i innkjøp- billig i drift- lett å få tak i billige deler- lett å sru på- bra driftsikkerhet (spesiellt om vinteren når det er kaldt)- god plass Har kommet fram til at en Mercedes w123 fra 75-78 vil være et bra alternativ. Helst stasjonsvogn. Så da lurer jeg på: 1. Hvilken utgave/motor er mest driftsikker og enklest og billigst å skru på? Det er i grunnen det som er viktigst for meg, så bør man da gå for bensinmotor eller diesel? Den må ha litt kraft også, så hvordan er de minste motorene (200, 230, 200D, 240D), trekker de godt nok til vanlig bruk? 2. Hvilken av girkassene vil jeg få minst trøbbel med, og hvilken er enklest og billigst å få tak i brukt, eller fikse på hvis den skulle ryke? Tenker da på automat vs. manuell. Det finnes vel både 4- og 5-trinns manuell ikke sant? Mye forskjell på dem? Det vil vel være en fordel med manuell iallfall på de miste motorene? Men samtidig er jo Mercedes og automatgir en fin kombinasjon;), så er ikke fremmed for å prøve det, selv om jeg alltid har hatt manuell. 3. Hvordan er forgasser motorene kontra innsprøytning? Slik jeg har forstått det så er de med en ”E” etter modellnavnet innsprøytningsmotorer? Er vel lavere forbruk på de nyere motorene, men hvordan er driftsikkerheten på de eldre med forgasser? Blir vel uansett forgasser på meg siden jeg er på jakt etter de eldste 123-ene. 4. Hva bør man være på utkikk etter når man skal kjøpe en w123? Spesielle feil/mangler som går igjen? Har skjønt at de ruster en del, spesielt i gulvet. Noe annet man bør være obs på? Er det noen vanlige "standard" feil som går igjen på de forskjellige motorene? 5. Noen som vet om noen w123 for salg? Så gammel som mulig, helst 75-78. Fins det flere Mercedes sider som har en kjøp/salg tjeneste? Har sett her og på mercedesfreaken, i tillegg til finn og autodb selvfølgelig. Ble masse spørsmål dette her, men det er vel generell allmennkunnskap for mange av dere Jeg kunne sikkert fått svar på det meste ved å følge med på forumet og lese meg bakover i historikken, men det tar så mye tid, så om noen gidder å gi meg en liten innføring her så hadde det vært supert Har aldri hatt merce før... Quote
Alexander Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 Stasjonsvogna kom ikke før i 78. 230TE og 300TDT kom ikke før i 80. Du spør om kraft... Jeg har en 240TD med manuell. Denne oppleves å være like rask (treg) som en 300D med automat. Ingen av bilene er racere. Jeg har kjørt 280E, 79 modell tror jeg det var, og det var egentlig ingen hårreisende opplevelse det heller. Det beste valget i bensin er etter min mening 230E, men denne kom ikke før i 1980. Så den modellen jeg ville prøvd å få tak i (men det er sannsynligvis ekstemt vanskelig) er en pen 300D/300TD. Quote
Olav Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 Hei JVS, hyggelig med en til som har "sett lyset" 123 er meget gode biler. Konstruert for å holde i årevis under alle forhold. Skulle dagens biler vært konstruert like solide hadde de veid 3 tonn og kostet 3 millioner.Er innkjøpspris og driftskostnader avgjørende bør du vel gå for en 240 D. Dette er den bilen det finnes flest av, totalt produsert over 450 000. Går billig og er enkel å vedlikeholde. Det er nok ingen vesentlig forskjell å skru på de andre modellene heller, men forgasserne kan være litt vriene. Jeg fikk fikset min av en nabo som er pensjonert verksmester, og bensinforbruket gikk betydelig ned. Ingen av disse bilene er racerbiler som Alexander sier, så du vil nok bli like tilfreds med en 200 som en 230.Manuell kasse er vel mest driftssikkert, men klutchpumpen har en tendens til å lekke etterhvert. Automat er mest komfortabelt, og om du i værste fall koster på en overhaling har du kasse i mange år.Rust er den største fienden. Jeg vil nok anbefale deg å lete etter en tilnærmet rustfri bil uansett motor eller girtype. Spesielt de tidligere modellene rustet i gulvet. Det kom fuktighet inne i kupéen, belegget i gulvet sprakk opp og dermed var det i gang. Hjulbuer og kanaler er utsatt i likhet med frontplate, rundt front- og bakruter og ved lyktene.Er du ute etter veteran kan det kanskje lønne seg å lete i utlandet, men det finnes en og annen her til lands også. Lykke til. Quote
Guest tdha Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 Som Olav sa er det lettere å finne BILEN i utlandet.Men et mint eks. i utlandet kommer minst på 50-60 tusen før eventuelle avgifter.Mindre strøken w123 blir jo rimeligere. Men husk å legge til reise- og boutgifter til innkjøpsprisen og avgifter. Quote
Guest tdha Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 Kom på en annen ting:Du må bruke god tid på å søke og lese alt om w123 både på norske og utenlandske nettsteder, spesielt hvis du ikke har veldig god råd. Når det gjelder rust og vann i kupe fant jeg igjen denne:Vand i bilen er et kendt problem.1. Vand i bagagerummet kommer fra et lille afløbshul der sidder inde under bagrudens gummiliste. Mercedes ingeniørerne havde udtænkt at vandet under gummilisten skulle kunne løbe væk gennem bagagerummet, om bag bagagerummets sidebeklædning og ud af de 2 gummi afløbsstudser der sidder i bunden af bagagerummets sider såvel som i reservehjulsrummet. Problemet er at med tiden stopper disse 2 gummi afløbsstudser og vandet bliver stående i begge sidebunde i bagagerummet. Man kan ikke se vandet pga. beklædningen i bagagerummet. Dette vand/fugt laver efter en tid hul/rust ind til de 2 bagvanger og så er fanden løs, fordi vangerne tæret op. Mange 123 har desværre mistet livet pga. rust i disse bagvanger.Jeg har løst dette problem ved at svejse en studs op på bagsiden af dette lille hul under bagrudensgummiliste og på denne studs montere en slange, der er ført under bagagerummet beklædning og som går ud i bunden af sidekassen i bagagerummet ved siden af den originale gummi afløbsstuds. Sådan løses et stort vand/fugt rust problem på en meget simpel måde og sådan burde det være lavet fra fabrikken. Herefter har jeg aldrig haft fugt eller vand i bagagerummet. Check også om gummilisterne ved baglygterne er tætte, da det også kan være en kilde. 2. Vand i kabinen kommer som oftest ind (A) gennem samlingen af karosseriet under holderne til motorhjelmen eller (B) fordi det lille korte sidevange stykke under forskærmen er tæret. Det sidste ses tit på biler uden inderskærm. A. Det er jo lavet sådan at vandet under holderne til motorhjelmen skal forsvinde ud gennem nogle små huller i inderskærmen i motorrummet og videre ned på vejen ad inderskærmen i hjulkassen. Disse små huller bliver stoppet af blade, snavs og så grene der på forunderlig vis finder hen til disse huller. Hvis ikke man regelmæssigt checker at der er fri passage for vandet gennem disse små huller så er det at vandet bliver stående oppe under holderne til motorhjelmen. Efter et stykke tid vil der opstå en tæring i karosseripladen og vandet vil nu fortsætte ind i kabinen under måtterne. Får man ikke gjort noget ved problemet vil vandet tære sig vej ud i sidepanelerne og ind i de foreste vangestykker. Det har også kostet livet på mange 123. Hvis først det er så vidt at karosserippladen er tæret så er det noget bøvlet at reparere ordentligt fordi det kun kan laves udefra og ind, dvs, forskærmen skal afrmonteres, herefter skal der skæres hul i inderskærmen så man kan komme ind til den tærede karosseriplade og skære rusten væk og svejse nyt i og herefter svejse det afskårne inderskærm på igen. Disse 2 plader danner rummet under holderen til motorhjelmen.B. Lidt nemmere at reparere, men ofte skal der et nyt stykke (yderste) sidepanel til og det inderste sidepanel har som reglen også taget skade.Fra en annen :Problemet med vand i min bil er nu (7-9-13) løst. Vandet kom ind, der hvor forreste passager har sine fødder. Hvis man fjerner måtten ses et hårdt lydisolerende materiale. Det er limet fast til metalbunden fra sædet helt op til der, hvor bunden bøjer og bliver næsten lodret. Præcis på det lodrette stykke under det hårde materiale var der to gennemtæringer. Umiddelbart ser man det ikke, fordi det lydisolerende materiale ligger foran flot og tørt. Men da jeg fjernede det (går desværre let i stykker) kom de to gennemtæringer til syne. Så pladesmeden fik lidt arbejde at lave. Vandet var kommet ind via en gennemtæring i inderskærmen.. Puha det har kostet mange timer at finde svaret på mit vandproblem. Og en til:Jeg har også haft vand i bunden v.bagsædet. Efter et større detektiv arbejde med vandslange og blæsepistol, fandt jeg ud af at det kom ind fra tagrenden! Oppe under cromlisten kunne det løbe ind, og løb videre under gummilisten langs ruderne ned i bunden. en gang sealer langs cromlisten løste problemet. Quote
Olav Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 Mye stoff om 123 finner du her: http://www.geocities.com/SiliconValley/Pines/6633/w123.html Quote
Guest ole_c240 Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 Vi lånte en god gammel 123 i en del måneder for et par år siden som vi kjørte land og strand rundt med. En utrolig sjarmerende bil som rusla og gikk uten problemer. Den "gamle damen" hadde en kilometerstand på 560 000, men var i imponerende god stand! Det var en 200 stasjonsvogn med automat - ingen racer, men med god planlegging gikk det til og med an å gjøre en forbikjøring i ny og ne! Vi opplevde utrolig mye moro med denne bilen og blir fremdeles nostalgiske når vi ser en god gammel 123 tøffe rundt Quote
Mr. Nygård Posted December 18, 2007 Posted December 18, 2007 Et lite spørsmål: Er en veteranbil (altså fylt 30 år) i aktuell måned eller år ? Quote
Alexander Posted December 18, 2007 Posted December 18, 2007 http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2007engangsavgift.pdf Side 11 her. Alder regnes fra første registreringsdato. Quote
Håvard Bendiksen Posted December 18, 2007 Posted December 18, 2007 Lurer på om det ble bil på mannen.. Quote
Bjørn Nøvik Eide Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Har en 123 230te -85 mod med forholsvis mye utstyr,aut,el ruter,luke treint,alu,skinnratt,aircon.sveiset nye buer bak,nytt eksos div lakk,ktopp overhaling div div,Om du lover å ta godt vare på den får du den veldig billig.Om intr ring meg på 90685991.Om ikke lykke til. Quote
Bjørn Nøvik Eide Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Obs så at innlegget var skrevet i feb 06,så detr er vel lite aktuelt å kjøpe 230teen min Quote
Recommended Posts