Jump to content

S-210 Piggfrie vinterdekk ?

Recommended Posts

Posted
Continental ContiVikingContact 3, Gislaved SoftFrost 2, Nokian Hakkapeliitta Rsi

Tre dekkmerker troner øverst på seierspallen av de piggfrie dekkene. Disse dekkene har jevne og gode egenskaper på både is og snø. Continentals piggfrie dekk er faktisk bedre på snø enn de beste piggdekkene!

Dette er utklipp fra denne testen gjort i 2005 etter det jeg kan se.... :P

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article485289.ece

Jeg gikk ut ifra at du skulle ha piggfritt..... :lol:

Guest amorino
Posted

Jeg kjører Viking Conto Contact 3 nå - på andre året, og har kjørt Contact 2 de to foregående år. Bare en konklusjon; FANTASTISKE vinterdekk!

Guest Tin Nguyen
Posted
Noen som har tips til hva som er bra dekk i dim 205/65-15 ?

Sitter Blizzak MW 50 på den i dag' date=' og de er drit dårlige... dårlig retningstabilitet, ikke veldig bra grep synes jeg..[/quote']

Hva med det samme som du har på S124-en?

For det første er dekkvalg utrolig subjektivt, for det andre er det lenge siden Blizzak har vært et såkalt "best-i-test" dekk...

Michelin skal være et piggfritt vinterdekk som passer våre biler meget godt...

Guest Tin Nguyen
Posted

Anbefaler deg å vente til neste høst når Smartclub kjører ny dekkampanje. De pleier å selge Michelin til fordelaktige priser. Sist høst var det fortsatt det gamle Maxi-Ice (som forøvrig veldig mange med W/S124 er veldig fornøyde med), men dette dekket må vel være utsolgt snart til fordel for nye X-Ice?

Posted

Jeg hadde og ventet, det kommer sikkert nye modeller til høsten og og statistikken viser at de er en god del bedre enn de gamle modellene......

Det å kjøpe "gamle" modeller bare fordi det er billig synes jeg er å ta for stor risiko, jeg vil som regel ha det som fungerer for forhold på vestlandet, og da må en som regel betale litt for det, og slike hulahula merker ramler som regel igjennom i konkurransen med kvalitets dekkene, men det finnes jo unntak selv om de er veldig få..!!

Tester viser at hvis du velger blandt topp 5 av de som går igjen i tester så får du gode dekk som gjør jobben, velger du "thjang hai" til 200 per dek, ja da er du en fare for både deg selv og verden rundt deg..... :shock: :roll:

Jeg synes det skulle vært krav til dekk, feks en TUV godkjenning som angir feks minste bremsestrekning, sidestabilitet etc, slike generelle sikkerhetbestemmelser, det er det ikke i dag, det er kun at de skal tåle trykket etc.. :roll:

Det samme er jo dekkfohandlere, de anbefaler ikke lenger, de skal bare selge og sa går ofte "thjang hai" dekk igjen i reklamen.... :?

Det var en på et forum som hadde en glimrende tolking av dekk, "det var ikke vits i gode dekk for da blir du bare påkjørt bakfra ved brå brems".....kanskje ikke så merkelig at vi har forholdsvis mange ulykker ved utforkjøring etc hvis det er flere enn 1 i norge som tenker slik..... :wink:

Guest amorino
Posted

Godt sagt, Frode! Dette blir som med sko - man tar ikke på seg sandaler på skøytebanen!

Men jeg har et ankepunkt på dette med dekk; det blir vanskelig å ta hensyn til bremselengde, retningsstabilitet, grep m.m. siden dette varierer veldig fra bil til bil - og ikke minst fra underlag til underlag. Det sier seg selv at beboerne på Røros bør kjøre med andre dekk enn oss (tilflyttede, riktignok) vestlendinger. Og på den annen side - pigger på bar vei er livsfarlig. Men de fleste med pigger kjører mest på bar vei...

Jeg er også for minstekrav, men jeg ser ikke helt hvordan vi skal få det til. Jeg får så lenge det er mulig oppfordre alle til å tenke sikkerhet; ikke bare for egen del, men for andre også. Jeg kjører med to 3åringer i bilen - får jeg deg i rompa på glatta, skal jeg love deg selvjustis så det holder! Ta det som en trussel!?! 8)

Posted
Men jeg har et ankepunkt på dette med dekk; det blir vanskelig å ta hensyn til bremselengde, retningsstabilitet, grep m.m. siden dette varierer veldig fra bil til bil - og ikke minst fra underlag til underlag. Det sier seg selv at beboerne på Røros bør kjøre med andre dekk enn oss (tilflyttede, riktignok) vestlendinger. Og på den annen side - pigger på bar vei er livsfarlig. Men de fleste med pigger kjører mest på bar vei...

Er forsåvid enig med deg, men piggdekk er faktisk ikke så værst selv på bar asfalt, de og har blitt bedre med årene på det feltet.... :P

Det som er hovedproblemet med pigg er støy og forurensing, og så lenge piggfrie blir bedre og bedre og piggdekk blir dyrere og dyrere så vil dette fase seg selv ut automatisk...... :wink: :oops:

Bare ta "helårsdekkene" de var så vanvittig dårlig og farlige at de ble "faset" ut helt av seg selv, det samme har forsåvidt skjedd med regummiering, nå er det vel bare traktor og stor tunge kjøretøy som blir regummiert.... :?:

Jeg er som deg, kjører med familien i bilen ofte, og ofte langtur over fjell og fjorder, der treffer en allemulige forhold, og det som jeg har erfart er at nye piggfrie fungerer glimrende, og de blir bare bedre for hvert år som går.... :P

Det er vel bare vi i Norden som fortsatt kjører med pigg.... :?:

I Europa er det vel forbudt eller hur.... :?:

Posted

Trodde det bare var tyskerne som hadde forbud jeg :oops:

I de testene jeg har lest i fjor er piggdekk bedre en piggfritt på alle områder bortsett fra kjøreegenskaper på snø. Veldig marginalt selvfølgelig men allikevel. Så å hevde at piggdekk på bar asfalt er livsfarlig er bare tomprat. Det som skremmer meg litt er at det beste piggfrie dekket har 15 meter lenger bremselengde på is enn i forhold til det beste piggdekket i 50km/t. Ref. Motors vintedekktest i oktoberutgaven 2005. Synes det er farlig jeg.

Henger meg på med Frode her, velger du topp fem, enten det er pigg eller piggfritt en skal ha, ender man opp med svært gode dekk. Selv kjører jeg med et nytt dekk av fjoråret, Vredesten Nordtrack. Et piggfritt dekk som jeg er megagodt fornøyd med, spesielt på snø. På 180'n kjører jeg UG500 pigg. Føler meg tryggest med pigg, men så lenge en har det i bakhodet så går det bra men piggfritt også. Som jeg ser det er det to bakdeler ved pigg, for det første så støyer det mer og for det andre er det kortere levetid på dem. Ellers så ser jeg bare fordeler med pigg.

Guest amorino
Posted
Så å hevde at piggdekk på bar asfalt er livsfarlig er bare tomprat

Ja - jeg er enig. Jeg har forholdt meg til gamle tester, ser jeg. Der piggene var lange som vonde år. Ser at dagens piggdekk er bedre nå, og fullt på høyde med de piggfrie dekkene!

Men støy - ja,ja... Her er forøvrig en test fra vinteren 2004/2005:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=251219

Jeg går for Conti Contact 3 - og det gjør vel de fleste tester også! Ikke fordi jeg mener alltid å ha det beste, men dette er virkelig et godt dekk!

Posted

Er ikke akkurat kjent for å kjøpe Tjanghai ho dekk da,,, verken på konebil eller egen... 8)

Vil ha det beste rimligst mulig.......

Det er en grunn til at jeg er klar for å kaste blizzak som kostet 4300,- nye... hadde holdt etpar år til, men det hjelper ikke når de er bare drit...

Gir egentlig f i hva de koster, men handler selvsagt der det er rimligst.. :wink:

Posted

Denne diskusjonen tok litt av slik som mye annet her inne....begynner rolig så kommer det ene etter det andre... :wink:

Var godt klar over at du ikke hiver på hva som helst, men det var heller ikke ment for deg, lett å bli litt uklar på et forum, lykke til i jakten på det perfekte.... :wink:

Guest E 220 CDI
Posted

Jeg har kjørt piggfritt i fem sesonger på min Omega B, og på min E220 har jeg piggdekk (fulgte med bilen). Jeg, og sambo'n :shock: , foretrekker faktisk Omega'n på vinterføre. Har nevnt det i en annen tråd også, men jeg føler jeg har bedre kontroll med Opelen faktisk. Begge bilene har automat.

Tror nok det blir å gå over til piggfritt på MB'n til neste sesong. Selvfølgelig blir det da et av "de beste" dekkene, ikke noe "jalla"-dekk her i gården.

Hadde Blizzak på Omegaen til å begynne med, gode dekk, nå har jeg Hakka Q. Kjempefornøyd med dem også. På MB'n har jeg Hakka pigg, ikke spes. fornøyd.

Jeg er overbevist om at de fleste kan kjøre piggfritt, bare man kjører deretter.

Det skal også sies at jeg er ikke den som ligger fremst i køen i 70 km/t , bare fordi jeg kjører piggfritt :roll: .

I tillegg er jo piggfrie dekk noe av det mest behagelige man kan ha på en bil, sommerdekk inkludert, med tanke på støy. Det er ihvertfall min erfaring. Kjøreegenskapene kan man jo selvfølgelig diskutere, de er jo ikke de samme som med et godt sommerdekk.

Guest geirmoss
Posted

Hvis du færdes mye på motorvei på vinterstid,så bør du holde deg unna piggfrie dekk. Dette grunnet at gummiblandingen en for myk,slik at i hjulsporene så vill bilen gå som en hydrofoil og tygge i filler dekkene på innsiden,da vill utsiden delvis hvære i lufta. Smale dekk,med pigg eller uten pigger er det beste. 210 bilen er litt breiere en de fleste bilene. Så ikke noe lamelldekk til 210 bilen. ( tidl sjåfør ved Oslo Taxi i 27 år)

Posted
Hvis du færdes mye på motorvei på vinterstid,så bør du holde deg unna piggfrie dekk. Dette grunnet at gummiblandingen en for myk,slik at i hjulsporene så vill bilen gå som en hydrofoil og tygge i filler dekkene på innsiden,da vill utsiden delvis hvære i lufta. Smale dekk,med pigg eller uten pigger er det beste. 210 bilen er litt breiere en de fleste bilene. Så ikke noe lamelldekk til 210 bilen. ( tidl sjåfør ved Oslo Taxi i 27 år)

He, he..ikke for å være spydig eller noe.....men kan du forklare meg hva som er forskjellen på piggfrie dekk og dekk uten pigger....??.. :roll:

Bredden på dekket har ingenting med typen dekk å gjøre, i dag så får du piggdekk i dimensjone 265/30-19 og tror faktisk de leverer breiere og til personbiler, det samme i piggfritt, det jeg har på er dimensjon 225/45-17 og det har fungert ypperlig i Stavanger på motorveien...men sant skal sies, det kan ikke sammenlignes om en kjører 6000km/år eller 200000km/år...en taxi skifter vel dekk nesten en gang i året....mens jeg har hatt mine i 4år.... :shock:

Dessuten, hvis dekkene dine slites på innsiden så har du feil hjulstilling, det har ingenting med veien å gjøre for så mye spor er det ikke..... :lol:

Posted
210 bilen er litt breiere en de fleste bilene. Så ikke noe lamelldekk til 210 bilen. ( tidl sjåfør ved Oslo Taxi i 27 år)

Jeg har kjørt Suburban i flere år, og veit noe om sporing og brei bil. Skeiv slitasje som følge av dette har jeg aldri vært borti. Moderne piggdekk har vel også lameller i mønsteret? Til og med BFG A/T har det.

Guest kodvaag
Posted
Moderne piggdekk har vel også lameller i mønsteret? Til og med BFG A/T har det.

Jeg har Michelin X-Ice North på 200E'en.

Far min har kjørt 4wd siden han kjøpte ny 300GD i 1984.

Da han satt på en tur på snø og is så bannet han flere ganger på nordlandsk og sa at det "ikkje va nokka grunn te å ha firejulstrækk meire".

Piggdekkene her har like myk/lamellgummi som de piggfrie, det er kun en liten sone rundt hver pigg som har hard gummi.

Eldre piggdekk har hard gummi over det hele, og det er ikke bra på snø.

(Man må vel ha hard gummi for å holde piggene på plass)

Eneste ulempen jeg opplever er støy. Mye dekkstøy!

En gammel W124 med bensinmotor er dårlig isolert, og dekkstøy høres helt inn.

Kjører en del S211, og der kan man seriøst nesten overhodet ikke høre at det er piggdekk på...

Posted
Moderne piggdekk har vel også lameller i mønsteret? Til og med BFG A/T har det.

Jeg har Michelin X-Ice North på 200E'en.

Far min har kjørt 4wd siden han kjøpte ny 300GD i 1984.

Da han satt på en tur på snø og is så bannet han flere ganger på nordlandsk og sa at det "ikkje va nokka grunn te å ha firejulstrækk meire".

Piggdekkene her har like myk/lamellgummi som de piggfrie' date=' det er kun en liten sone rundt hver pigg som har hard gummi.

Eldre piggdekk har hard gummi over det hele, og det er ikke bra på snø.

(Man må vel ha hard gummi for å holde piggene på plass)

Eneste ulempen jeg opplever er støy. Mye dekkstøy!

En gammel W124 med bensinmotor er dårlig isolert, og dekkstøy høres helt inn.

Kjører en del S211, og der kan man seriøst nesten overhodet ikke høre at det er piggdekk på...[/quote']

Akkurat. Det var det jeg trodde angående lameller også i piggdekk. Hvordan man skal unngå lameller på 210 da, som den tidl. taxisjåføren (geirmoss) sier, veit ikke jeg. Kjøre på sommerdekk hele året? Det er neppe lamellene som er problemet, selv om kjøreegenskapene blir mer ""dvaske" enn med sommerdekk kjører man jo trygt, da.