Jump to content

Oljeplugg - RUNDE kanter, hva nå?

Recommended Posts

Guest amorino
Posted

Skulle skifte olje (har gjort dette ofte og alt ok!). Men fastnøkkelen bare skled rundt, og før jeg visste ordet av det var alle kanter runde, og der stod jeg altså - uten mulighet til å få av pluggen? Må jeg inn med den nå - eller kan jeg fikse dette selv? Får man kjøpt ny plugg i all enkelhet?

Jeg har ikke bukk eller grav, så jeg ligger under moroa og skrur ut pluggen!

Posted

Oh shit: :oops:

Siden du greide å få til dette må vi anta at pluggen sitter såpass godt at du ikke får løsnet den med en låsetang el.lign. heller.

En mulighet er å sveise fast noe på pluggen som du kan få tak på. Eller du kan bore den ut.

Posted

Du kan prøve en låsetang (eller vise-grip eller hva faen det heter), det fungerte for meg. Eventuelt ta et et flatjern (eller lignende) som er litt spisst i enden som du setter mot siden på bolten og banker (husk å banke den riktige veien!) med en hammer. Pass opp, bunnpanna er av aluminium og tåler ikke så veldig mye.

Kjøp en ny plugg før du gjør dette...

Posted

Syns det mest sikker er å dra på et verksted å få hjelp i steden for å risiskere at du blir tørr i tunge pga mye banning og kanskje ødelegger bunnpannen.

Jeg hadde samme prob. og tok ingen sjanse..

Posted

Er det nå jeg skal nevne sugemetoden? 8)

Har ikke hatt løs den pluggen på 111.000km.

Guest amorino
Posted

Jeg kjøpte en manuell sugepumpe på Claes Ohlson - den hjalp lite. Fikk ikke ut NOE!

Posted
Jeg kjøpte en manuell sugepumpe på Claes Ohlson
Manuell??? Erru' gærn - da kan man jo bli svett? Fusj og fy.

Nei, elektrisk er tingen. Kjøpte en 12V-pumpe på CD Cardic i 2001 og den har siden tømt turbodieselen en 10-11 ganger, 190'n noe færre og i tillegg tømt servo- og ZH-M-beholderne ørten ganger. Funker som bare det.

Finnes øverst på side 12 her, koster nå 427,-

http://dev.cdcardic.no/cdcardic/documents/Side%20115-148.pdf

Kappa av den tyynne slangen og putter bare den tykke enden rett i peilerøret, den tetter pent der og benytter dermed peilerøret til å suge opp olja. Skal du få det gjennom den tynne slangen tror jeg du bør ha god tid...

Posted

Bruk en meisel og hammer, slå på pluggen mot klokken.

Du trenger ikke å slå hardt da slagene løsner speningen i metalet og pluggen vi gi etter. Når den har løsnet tar du tangen og skrur en ut.

Alternativ bruk en grip tang, som nevnt tidligere

12-1022_h.jpg

Posted

Sekskantpipe fungere vanligvis bedre enn tolvkant, men har du brukt opp den muligheten er neste Wisegrip eller god gammeldags rørtang, deretter er det å slå opp med en meisel og aller sist kappe bolten på to sider med vinkelsliper så du får et bedre tak med rørtanga! har aldri forstått hvorfor alle skal dra til disse pluggene så forjævelig hardt!

Guest Frank Osland
Posted

Ja for med pumpe får en jo opp all slam og dritt som ligger nedi der.

Nei, det er best å skru ut pluggen å få tappa ut mest mulig.

Guest Trond Roald
Posted

Ja for med pumpe får en jo opp all slam og dritt som ligger nedi der.

Nei' date=' det er best å skru ut pluggen å få tappa ut mest mulig.[/quote']

jeg kan som mb mekaniker bekrefte at ved å suge opp

varm motorolje,skal alt sammen som er i bunnpanna komme med.

vi gjør det på vårt verksted nesten bestandig.

(vi bruker en på trykkluft)har tatt noen ganger

for kontrollen sin del, tatt av pluggen etterpå og det er ingenting igjenn.

Guest Tin Nguyen
Posted

Har lyst på pumpe jeg også... :(

Hvordan pumpe bruker du?

Jeg har en pumpe fra Torshov. Ser ut som en sykkelpumpe av den vertikale typen med feste for foten og hvor du bruker begge hendene til å pumpe opp og ned. Har fungert utmerket i flere år...

Det lønner seg å kjøre et par km før man starter jobben. Dette gjør at det blir lettere å suge ut oljen.

Det finnes mao mange alternativer, og alle gjør at oljeskift blir en kosejobb :)

Posted

Eller en kan ha bukk som løfter bilen opp i høyden slik at en kan stå oppreist og jobbe slik som "vi" i Stavanger avd har..... da kan en bytte olje på motor, automat og diff ofte, lett og billig..!!.. :wink: :P 8) :partyman: