Guest Mads Posted August 1, 2012 Share Posted August 1, 2012 Hei Er det noen som vet hvor mye automatkassa til en Mercedes Benz 320 cdi 2002 (197hp / 470nw ) tåler ? Tenkte å kjøpe chip , men usikker på om dette kan gå utover automatkassa og moter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Ikke noe problem. !! Har selv gjort det med 3 biler!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Peis på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Ikke noe problem. !! Har selv gjort det med 3 biler!! Men hvor gamle var de, og hvor lenge hadde du dem? Det er forskjeller på hva som gjøres. Man kjøper ikke "en chip", men man kan få bilen chippet, alternativt kjøpe en powerbox. Powerbox gjør ikke stort annet enn å lure motorstyringen til å tro at trykket i commonrailen er lavere enn det egentlig er. Derved økes trykket til høyere enn originalt, mens motorstyringen fortsatt sørger for at dysene holder åpent like lenge som normalt. Dette fører gjerne til lavere forbruk, da man kan få inn samme mengde diesel på kortere tid, og derved en mer presis innsprøytning og mer effektiv forbrenning. Dette gjør altså ikke noe annet enn å lure elektronikken, og verken motorstyringen eller girkassen har noen idé om at det er mer krefter enn normalt. Girkassa vil derved alltid gire litt for mykt, noe som KAN redusere levetiden noe. Hvis man derimot chipper bilen, så betyr det omprogrammering av motorstyringen, og man kan ofte få girkassen til å gire riktig i forhold til kreftene som er der. Chipping koster gjerne litt mer, men ting blir mye riktigere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Frode er inne på noe vesentlig. Mange kaller det programoptimering eller bare optimering. Har selv brukt www.ultimo.no og der kan du også lese litt om hva som gjøres. Uansett så er det ofte du som sjåfør som bestemmer mest om drivverket tåler det;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Anbefaler og programmere kassa oxo når man programere motor... Pga di som har 6 trins automatkassa vil gire veksle feks mellom 5 og 6 unødvendig veldig mye når man holder farten ved 70-90 km/t på veien... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Frode er inne på noe vesentlig. Mange kaller det programoptimering eller bare optimering. Har selv brukt www.ultimo.no og der kan du også lese litt om hva som gjøres. Uansett så er det ofte du som sjåfør som bestemmer mest om drivverket tåler det;) Klubben har forøvrig avtale med Ultimo nå. 1.000,- i rabatt på listepris. http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=18234.msg316031#msg316031 Vår erfaring tilsier det samme rom RuneT framhever her, at det er sjåføren som bestemmer om drivverket tåler det. Bruker man de ekstra hester fullt ut hele tiden så vil det nok til slutt stoppe ett eller annet sted. Ved tuning tar vi også ekstra forbehold om bilen har gått langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Filip Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Håper det går greit å låne tråden din. Jeg har en 2005 S211 320CDI 4Matic med 224000 på telleren som jeg vurderer å få chippet/optimalisert. Noen som har erfaringer om hvem som er best på dette i Trondheim? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Ikke noe problem. !! Har selv gjort det med 3 biler!! Men hvor gamle var de, og hvor lenge hadde du dem? Det er forskjeller på hva som gjøres. Man kjøper ikke "en chip", men man kan få bilen chippet, alternativt kjøpe en powerbox. Powerbox gjør ikke stort annet enn å lure motorstyringen til å tro at trykket i commonrailen er lavere enn det egentlig er. Derved økes trykket til høyere enn originalt, mens motorstyringen fortsatt sørger for at dysene holder åpent like lenge som normalt. Dette fører gjerne til lavere forbruk, da man kan få inn samme mengde diesel på kortere tid, og derved en mer presis innsprøytning og mer effektiv forbrenning. Dette gjør altså ikke noe annet enn å lure elektronikken, og verken motorstyringen eller girkassen har noen idé om at det er mer krefter enn normalt. Girkassa vil derved alltid gire litt for mykt, noe som KAN redusere levetiden noe. Hvis man derimot chipper bilen, så betyr det omprogrammering av motorstyringen, og man kan ofte få girkassen til å gire riktig i forhold til kreftene som er der. Chipping koster gjerne litt mer, men ting blir mye riktigere. var nye men har gått ca 300.000km til nå vet jeg uten problem. 1 var 7 år gammel gått ca 100.000. Nå gått ca 150.000. Bilene har ikke hatt noe problemer med kassa eller motor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinBo Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Gøy med ekstra krefter. Sikkert jeg som tenker stivbeint og konservativ som vanlig: men hvis man tenker noen år fram i tid på videresalg er det ingen fordel at den har vært chippet/optimalisert. Som kjøper vil jeg anse det som et relativt stort minus m/ tanke på større slitasje på kassa etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 kjør på og anbefaler ultimo.no han går inn i ephran brikka og legger på softvare, har gjort dette med min lastebil og det ble en ny bil straks ultimo vaar ferdig, jeg har vel gått ned ca 3 desiliter per mil og bilen gjør 90kmt uansett vekt bakpå og motbakke frampå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.