kfet Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 Hei, Har en 1998 C180T med slitt (som i snapped altså) kamkjede. Før jeg i det hele tatt vurderer å reparere dette så forsøker jeg å finne ut om det er sannsynlig at ventilene er skadet. Har disse motorene nok klaring til at stempel ikke treffer ventilene når kjedet sliter? Motoren drar jo lett rundt på starteren uten noen åpenbar ulyd men jeg innser at dette kan være fordi de aktuelle ventilene allerede ble banket unna under oppbremsinga etter hendelsen. Noen som kan opplyse meg på dette området? Om ventiler og stempel teoretisk er ok, er det andre forhold som skulle fraråde en slik reparasjon? Kjede fås jo kjøpt rimelig på ebay.de men såvidt jeg kan se er kam-drevene såpass slitte at de bør skiftes. Det samme gjelder vel derfor sikkert andre drev som kjedet går over... Oljeskift har alltid vært gjort og motoren er utrolig ren innvending med tanke på at den har gått 276000km! Det er også godt med olje på den nå, det er altså ikke snakk om at den har gått tørr eller noe slikt. Kjedet er slitt ved at pinnen har revet seg ut av ende og senterplatene!! På et slikt dobbelt kjede så skulle det i min bok tilsi at enorme krefter har vært i sving! Kan det være at noe som kjedet driver har låst seg (vann eller oljepumpe kanskje?). Jeg er ganske sensitiv for motorlyder og mener bestemt at det har IKKE vært noe slags kjedelyder fra motoren før dette skjedde. Den eneste lyden jeg har lagt merke til er hvis bilen står på tomgang en stund. Da er det et eller annet med vedvarende støy som slår inn. Jeg har antatt at dette er noe termostatrelatert. Men kjedelyd synes jeg ikke at det har vært. Kjedelyden kjenner jeg godt fra da strammeren låst seg på min forrige bil... Men når jeg ser på kamdrevene så virker det åpenbart at kjedet har strekt seg betydelig. Den var også blitt ganske dvask i forhold til da den var yngre (bilen er arvegods fra mine foreldre). Jeg trodde dette skyldtes skitne innsprøytingsdyser men kanskje var det bare forlenget kamkjede? Bilen ligger forøvrig til salgs her om noen er interessert Mvh Kristian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 Ja, det er sannsynlig at ventilene er skadet. Det er forøvrig sjeldent at kjedet ryker på disse motorene. Har motoren vært skrudd på i det siste? Har vært borte i at man har tatt ut kjedestrammeren og ikke montert denne riktig, med dertil tilhørende katastrofe etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kfet Posted July 31, 2012 Author Share Posted July 31, 2012 Hei og takk for svar! Motoren har såvidt jeg vet aldri vært skrudd på. "Arvet" bilen av mine foreldre som alltid har fulgt MB servicer. Bare de siste to servicer er utført av uavhengig verksted. Men jeg kan ikke se at noe som helst har vært utført på motor i kvitteringsbunken.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 Kjøp en brukt motor og bytt hele greia. Sannsynligvis billigere og enklere enn å begynne å reparere på den du har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kfet Posted August 1, 2012 Author Share Posted August 1, 2012 He he, du har sikkert rett! Men det blir nok ikke gjort av meg... Får se om jeg eventuelt får noen kr for den som den er Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted August 1, 2012 Share Posted August 1, 2012 Og om man bytter motor er det jo lett å finne en 2,3-liter M111 man kan putte inn, så får man litt mer futt fremfor den blodfattige 1,8-literen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted August 1, 2012 Share Posted August 1, 2012 Og om man bytter motor er det jo lett å finne en 2,3-liter M111 man kan putte inn, så får man litt mer futt fremfor den blodfattige 1,8-literen.. Anbefales. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kfet Posted August 16, 2012 Author Share Posted August 16, 2012 2,3 virker jo fornuftig.... Men er dette mye mer komplisert enn å sette inn en identisk 180 motor? Ville tro at en 2,3 benytter litt annen elektronikk etc. som kan komplisere motorbyttet? Jeg har fint lite tid til bilmekking og har nå avskiltet denne bilen. Men om jeg ikke blir kvitt den som den er så kunne det jo friste litt å prøve et motorbytte i vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 2,3 virker jo fornuftig.... Men er dette mye mer komplisert enn å sette inn en identisk 180 motor? Ville tro at en 2,3 benytter litt annen elektronikk etc. som kan komplisere motorbyttet? Jeg satt inn 230 motoren uten å skifte ECU. Beholdt så mye som mulig fra den gamle: girkasse, eksos og innsug manifold, elektronikk, coiler etc. Ingen problemer. Motorene er i all hovedsak identiske. Jeg skiftet motorfestene og multireima med det samme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Enkelt og greit svar: Ta av toppdkselet på motor. Drei motor til øvre dødpunkt på veiva (0grader) Drei så motoren 90 grader til. Med veiv i den stilling, kan du dreie en kamaksel av gangen og se om alle ventiler går fritt opp og ned. Hvis man har ventilene i V-form i forhold til hverandre, pass på at ikke den andre er åpen når man prøver en ventil. Hvis alle ventiler går fritt opp og ned, har det muligens ikke "tatt i". Dersom ting har vært borti hverandre, er som regel ventilstammen bøyd, og den vil stå åpen selv om du dreier kammen fra løftepunktet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.