kfet Posted July 31, 2012 Share Posted July 31, 2012 Har en noenlunde hel og grei C180T brukt daglig inntil i forrige uke da registerkjedet slet... Den skal EU-godkjennes innen utgangen av august og har vært inne til kontroll for dette. Det som må utbedres er: - Øvre bærekuler (bærearmer) foran begge sider - Styrekuler (endeledd) foran begge sider - Bremserør og slanger begge sider bak - Gåen pære i ene ryggelyset bak Bilen ble importert fra Tyskland i 2000 av mine foreldre. Den hadde da gått ca. 20000km (kan finne ut eksakt). Den er nå kommet til 277000km. Alle servicer er fulgt (og nødvendige reparasjoner foretatt) hos Bertel O Steen Mercedes i Ålesund fram til ca. 250000 (har ikke serviceheftet foran meg). De to siste servicer er utført hos Sula Bil. Neste service skal tas ved 286000km. Bilen er ikke noe smykke og har små rustflekker her og der i tillegg til noen striper (ene siden har en stripe langs hele lengden etter sovende møte med autovernet...) Men det ble foretatt bytte av flere dører/paneler på rustgaranti for kun få år siden. Det er vel de resterende som nå begynner å ruste. Men det er ikke snakk om noe gjennomrusting - kun flekker som enkelt kan utbedres! Førersetet er noe slitt men ellers er interiøret helt og pent i sortrutet stoff. Bilen har både takluke og AC, el-speil og fargede el-vinduer. Skulle gjerne reparert denne selv men må innse at tiden ikke strekker til når vi har to små barn... Jeg anser meg selv som bilkyndig og er litt overrasket over at kjedet slet uten at jeg har merket noe skrangling fra motoren. Jeg tok av ventildekselet og dro ut kjedet. Kjedet er slitt ved at pinnene er dratt rett ut av endeplatene. Jeg ser at kamdrevene er noe slitte og bør antageligvis skiftes også. Det var ganske udramatisk da kjedet røk og vi merket egentlig bare et lite rykk med påfølgende tap av motorkraft. Motoren går lett rundt på starteren uten noe mekanisk støy å snakke om. Så enten er motoren av typen der stempel og ventiler aldri møtes eller så er ventiler bøyd unna slik at ingenting smeller sammen i den posisjonen kammene står i nå. Jeg har allerede kjøpt inn de nødvendige forstillingsdelene samt bremseslanger bak (bremserør må fortsatt skaffes eller lages til mål). I tillegg kjøpte jeg endel servicedeler når jeg først bestilte: -Luftfilter -Bensinfilter -Oljefilter -Viskerblad -Tennplugger -Nedre bærekuler begge sider foran (tenkte det er sikkert ikke dumt å skifte disse også når ting først er demontert) Bilen har hengerfeste og nesten nye piggdekk. To av sommerdekka er gode - to er skjevslitte (men gikk gjennom hos NAF). Bud mottas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kfet Posted August 16, 2012 Author Share Posted August 16, 2012 Leverte inn skiltene i dag... Har ikke gjort noe mer med den. Den blir solgt som delebil / i deler. Men om man får tak i en brukt motor og skifter forstillingsdelene som følger med så er det jo en grei bil som er god å kjøre. Et bud? Noen som vil kjøpe de nye delene jeg har kjøpt inn? Øvre bærearmer: kr 500/stk, 900kr for begge Styrekuler: kr350 for begge Nedre bærekuler: kr350 for begge Luftfilter: 170kr 4 x Bosch FR8KTC tennplugger: 200kr Bensinfilter: 150kr Bosch viskerblad foran: 180kr Kjølevæske temperatursensor: 300kr (Må sjekke OEM nummer) Oljefilter 130kr Bremseslanger bak: 300kr for begge Totalt: 3030kr. Pakkepris om du kjøper alt: 2500kr! (delene altså, dette inkluderer ikke bil!) Det er selvfølgelig ikke originale MB deler til denne prisen men de duger nok helt fint tenker jeg. Bærebroene koster eksempelsvis over 3000kr/stk!! fra MB. Uakseptabelt for en så gammel familiebil! Så jeg gikk til ebay.de og fant langt bedre priser der.... Om du har en tilsvarende MB som har gått 250-300k så er det nok garantert på tide å skifte bærenbroene og styrekulene. Delene ligger i Ålesund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.