Jump to content

Spørsmål om laderegulator på dynamo


Guest Morgan

Recommended Posts

Guest Morgan

Hei

Jeg har en 90 amp dynamo fra bosch som børstene er nedslitt på.

Må derfor bytte børstene og regulator.

Har ringt thorshov bilrekvesita og de har en bytte enhet fra bosch på lager,men den gir en ladespenning på 15 volt.

Den orginale er 14 volt.

Lurte derfor på om jeg kunne benytte den eller om det skader bilen?.

Mvh.

Morgan

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har en 90 amp dynamo fra bosch som børstene er nedslitt på.

Må derfor bytte børstene og regulator.

Har ringt thorshov bilrekvesita og de har en bytte enhet fra bosch på lager' date='men den gir en ladespenning på 15 volt.

Den orginale er 14 volt.

Lurte derfor på om jeg kunne benytte den eller om det skader bilen?.

Mvh.

Morgan[/quote']

 

15V høres for meg litt drøyt ut. Jeg har 14,7v regulator i min, og det ser ut til å funke greit. Den lader ca. 14,4 v. Siden du har 90A dynamo, vil jeg tro den holder spenningen nærmere det oppgitte.

 

Hør om ikke du kan få tak i en på 14,5-14,7 .. 14,0 er i laveste laget selv om det er orginalt. Min ladet 13,3v med 14v regulator da jeg fikk den. Hellanor har i hvertfall. Den på 14,7 kjøpte jeg på snapdrive.

Link to comment
Share on other sites

Guest Morgan

Hei

Den regulatoren jeg har nå står det 14v på,men den ga 14.4 v

Synes det er passe jeg.

Skrudde ut regulatoren og strakk litt i børstene så nå lader den igjen,men må ha nye børster så fort som mulig.

Alt er jo stengt i dag Lørdag så jeg får ikke tak i den orginale,Det er bare torshov bilrekvesita som har åpent og de hadde en regulator,men den var på 15 volt. Håper bare børstene mine holder til tirsdag så jeg får kjøpt den regulatoren som skal være der.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Den regulatoren jeg har nå står det 14v på' date='men den ga 14.4 v

Synes det er passe jeg.

Skrudde ut regulatoren og strakk litt i børstene så nå lader den igjen,men må ha nye børster så fort som mulig.

Alt er jo stengt i dag Lørdag så jeg får ikke tak i den orginale,Det er bare torshov bilrekvesita som har åpent og de hadde en regulator,men den var på 15 volt. Håper bare børstene mine holder til tirsdag så jeg får kjøpt den regulatoren som skal være der.[/quote']

 

Vel.. den regulatoren som "skal" være der, den er beregnet på biler som kjøres langt a gangen, og ikke minst uten lys. Her i landet kjører vi mye småøkjring, og alltid med lys. Bare lysene drar gjerne ned borti 0,5 v som på ettellerannet vis må kompenseres. 14,4 v er en fin ladespenning, men det er helt feil hvis regulatoren sa 14.0. da var det faktisk noe feil med den, selv om det jo ikke var negativt :-) Det du kan gjøre, er det å kjøpe den første regulatoren du får tak i, og lodde over børstene, da den du har nå tydeligvis funker bra. Sjekk ladespenning etter at du bytter. 14,4 er fint, men noe særlig under bør du helst ikke.

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
Bare lysene drar gjerne ned borti 0' date='5 v som på ettellerannet vis må kompenseres.[/quote']Og DET skal kompenseres i regulatoren - som standard.
Link to comment
Share on other sites

Guest Morgan

Hei igjen

 

Var på torshov bilrekvisita nå for å sjekke prisen på den orginale Bosch regulatoren og de skulle ha 839,- kroner for den.

Er dette en grei pris eller er det helt på jordet?

 

Noen som vet om det er billigere på Autostern eller autotrio eller bosch sine egne butikker? Har jo prosenter på autotrio og autostern gjennom klubben.

 

mvh.

Morgan

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Var på torshov bilrekvisita nå for å sjekke prisen på den orginale Bosch regulatoren og de skulle ha 839' date='- kroner for den.

Er dette en grei pris eller er det helt på jordet?

 

Noen som vet om det er billigere på Autostern eller autotrio eller bosch sine egne butikker? Har jo prosenter på autotrio og autostern gjennom klubben.

 

mvh.

Morgan[/quote']

 

Tja... Hos hellanor kjøpte jeg to stykker. 14,5v.. ga vel 110,- pr. stk for dem. Den på snap drive (14,7) ga jeg 150,- for.

 

Grunnen til at jeg har kjøpt en del, var at dynamoen min var ødelagt og spiste opp børstene i løpet av bare ca. 10 000 km.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en masse stoff om lading og regulatorer fra tidligere diskusjoner på forumet, - søk litt på disse! Optimal ladning får du ved 14.4 volt. Ved høyere ladespenning vil du kunne oppleve å miste vann om sommeren. Ved mye kort kjøring om vinteren, kjørelys etc. kan det være fristende å øke noe, - pass da bare på væskenivået ved høyere temperaturer. Importbiler fra Tyskland har nesten alltid regulatorer på 13 et-eller-annet volt og det blir for lite. Hvis du har en regulator som ellers fungerer godt er det billigste og enkleste å bytte børster. Det tar en god loddebolt og 10 minutters jobb. Bosch delenummer 1-127-014-011, sett med to børster, pleide å koste kr. 11,- på min lokale Bilextrabutikk. (sikkert dyrere nå, - lenge siden jeg gjorde dette!) Har du en regulator som gir for lav spenning kan du også øke denne ved å bryte jordforbindelsen (du ser lett hvor du må klippe når du har den ute) og legge inn en diode med katoden til jord, (dvs. "pila" opp fra jord). Du øker da ladespenningen med ca. 0.6 volt. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...