Guest Larsen Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Jeg er i ferd med å bytte ut en noe sliten 230 E 87 mod. Bilen har ihvertfall gått 450 000, og begynner å se ut som krokanis. Diskusjonen har sikkert vært oppe her mange ganger før. Jeg har tenkt å bruke ca 100 000 på bil. Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en 124, eller C klasse. Kunne tenkt meg diesel, å da må det vel bli 124 til den prisen - men er usikker. Noen som har synspunkter.. hva er mest bil for penga, og hva er mest holdbart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Jeg er i ferd med å bytte ut en noe sliten 230 E 87 mod. Bilen har ihvertfall gått 450 000' date=' og begynner å se ut som krokanis. Diskusjonen har sikkert vært oppe her mange ganger før. Jeg har tenkt å bruke ca 100 000 på bil. Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en 124, eller C klasse. Kunne tenkt meg diesel, å da må det vel bli 124 til den prisen - men er usikker. Noen som har synspunkter.. hva er mest bil for penga, og hva er mest holdbart?[/quote'] Hva er best? appelsin eller mandarin? Dette må man nesten finne ut av selv. 124 er bedre på lydisolasjon, plass og fjæringskomfort. 202 er en mer moderne bil og ser bedre ut etter min mening (mer moderne). Tror nesten du må prøve en 202 og gjøre deg opp en mening om det selv. Når det gjelder driftsikkerhet er de like gode. Skulle jeg ha hatt en diesel (fri og bevare meg ), hadde jeg nok gått for en 124, 94- 250 diesel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb190freak Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 har villet gått for c klasse jeg da.får vel en diesel til 100000 http://finn.no/finn/car/object;pdc=1111791285653?finnkode=5160512&sid=4aS6F0PNz285647&pos=5 den dær da.er 200 da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Må jo taes med at c-klasse er en del mindre enn 124... Om plass skulle ha noe å si i regnestykket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Jeg er i ferd med å bytte ut en noe sliten 230 E 87 mod. Bilen har ihvertfall gått 450 000' date=' og begynner å se ut som krokanis. Diskusjonen har sikkert vært oppe her mange ganger før. Jeg har tenkt å bruke ca 100 000 på bil. Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en 124, eller C klasse. Kunne tenkt meg diesel, å da må det vel bli 124 til den prisen - men er usikker. Noen som har synspunkter.. hva er mest bil for penga, og hva er mest holdbart?[/quote'] Hva har du av krav ellers, da? 124 diesel finnes i 250 (drosje) 300 (drosje) og 300turbodiesel (ikke drosje, men ofte gamle varebiler som er tatt litt dårlig vare på og skrudd tilbake)... Det var "regelen", men det finnes selvsagt massevis av unntak. Greier du deg med en varebil, får du en fin 124 300tdt til prisen din. I c-klasse er det litt dårligere med diesler, da disse stort sett er privateid, og private ikke kjøper noe særlig diesel før nå de siste årene. Denna så ikke så dum ut : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=701062 http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=615953 Her begynner vi kanskje å prate : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=678838 Tar du sjansen på 4wd? :http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=649085 Godt tilbakeskrudd sedan, der eier tydeligvis ikke aner hva han egentlig har for noe :http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=702528 Det var i hvertfall et lite knippe 124 med turbodiesel. Turbodieselen bruker bare marginalt mer diesel enn de uten, og går vesentlig bedre. 147 hk er ikke allverdens i en så tung bil, men det fløtter seg greit og uanstrengt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stig1 Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Jeg er i ferd med å bytte ut en noe sliten 230 E 87 mod. Bilen har ihvertfall gått 450 000' date=' og begynner å se ut som krokanis. Diskusjonen har sikkert vært oppe her mange ganger før. Jeg har tenkt å bruke ca 100 000 på bil. Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en 124, eller C klasse. Kunne tenkt meg diesel, å da må det vel bli 124 til den prisen - men er usikker. Noen som har synspunkter.. hva er mest bil for penga, og hva er mest holdbart?[/quote'] Hva har du av krav ellers, da? 124 diesel finnes i 250 (drosje) 300 (drosje) og 300turbodiesel (ikke drosje, men ofte gamle varebiler som er tatt litt dårlig vare på og skrudd tilbake)... Det var "regelen", men det finnes selvsagt massevis av unntak. Greier du deg med en varebil, får du en fin 124 300tdt til prisen din. I c-klasse er det litt dårligere med diesler, da disse stort sett er privateid, og private ikke kjøper noe særlig diesel før nå de siste årene. Denna så ikke så dum ut : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=701062 http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=615953 Her begynner vi kanskje å prate : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=678838 Tar du sjansen på 4wd? :http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=649085 Godt tilbakeskrudd sedan, der eier tydeligvis ikke aner hva han egentlig har for noe :http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=702528 Det var i hvertfall et lite knippe 124 med turbodiesel. Turbodieselen bruker bare marginalt mer diesel enn de uten, og går vesentlig bedre. 147 hk er ikke allverdens i en så tung bil, men det fløtter seg greit og uanstrengt.jeg tror regelen din om at ikke 300 turbodisel har vært mye brukt i drosja ikke er særlig oppdatert, siden jeg kommer fra en drosje slekt ( stammer helt tilbake til 1917 ) og har alltid hatt masse kjente innen drosja, så kan jeg si at 300 tdt, ble brukt mye som taxi, sant det at 250 var mer populærmen tdt kom ikke langt etter, kjenner personlig mange som har hatt dette, er det en ting drosjeeiere er kjent for, så er det å ville ha det råsete og helst låne seg ihjel for å få det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 jeg tror regelen din om at ikke 300 turbodisel har vært mye brukt i drosja ikke er særlig oppdatert' date=' siden jeg kommer fra en drosje slekt ( stammer helt tilbake til 1917 ) og har alltid hatt masse kjente innen drosja, så kan jeg si at 300 tdt, ble brukt mye som taxi, sant det at 250 var mer populærmen tdt kom ikke langt etter, kjenner personlig mange som har hatt dette, er det en ting drosjeeiere er kjent for, så er det å ville ha det råsete og helst låne seg ihjel for å få det[/quote'] Vel.. jeg kan jo ikke nekte for dine erfaringer Mitt inntrykk er i hvertfall at turboen ikke i noen særlig grad fant veien til drosja, men mer til velstående private. Finnes det noen statistikker over hvilke merker og modeller som er solgt til slikt? Mitt inntrykk av drosjeeierene er at det kun er driftsøkonomi som gjelder, men det varierer nok også med om de kjører selv eller ikke. Skulle jeg kjøpt en bil for at noen andre skulle kjøre med den, er det jo kun økonomi som gjelder. Skal man kjøre selv, derimot .. Det er i hvertfall ikke ofte jeg ser 124 3oo turbodiesel som har gått mange hundre tusen. De har vanligvis 250-400 000 km i det jeg ser av annonser. Det var kanskje mer vanlig med turbodiesel på vestlandet enn her på flate østlandet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Henger meg litt på Frode her med at det mest er 250 som går som drosje, ihvertfall det store snittet som har leiesjåfører...uten at det har noe å si for deg som kjøper. Ellers er det da ikke noe problem å finne en 300 turbodiesel for 100k, Motor-Trade (forhandleren her i byen) slet lenge med å få solgt en '92 300TD Turbo med 278k eller deromkring på telleren. Startet på 129.000 og sist jeg så den avertert var de nede på 109.000,-. Kan du kjøpe en noenlunde strøken slik bil fra forhandler med det du da tross alt vil ha av garantier har du bra bil, synes jeg. En C-klasse har vel bare en fordel sammenlignet med 124, og det er at den er nyere/litt mer moderne. (Men skal du ha en slik til 100k er den ikke MYE nyere!)Ellers er det nedtur hele veien: Mindre plass, mindre motorer (sånn derre 4-5 sylindra ræl), ikke standard nivåregulering på stv, mere rust, mja... hva har jeg glemt da Trond Erik? Duckin' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Ellers er det nedtur hele veien: Mindre plass' date=' mindre motorer (sånn derre 4-5 sylindra ræl), ikke standard nivåregulering på stv, mere rust, mja... hva har jeg glemt da Trond Erik? Duckin' [/quote'] Veeel, det er endel C36 AMG om det er motor du er ute etter. Ellers så er det også mange C250TDT også. Men mere rust!!! Hva baserer du det på. Tror det er MYE mer rust på en 300TDT som har gått nærmere 300k enn en C180 med 200k på telleren. Kom og se på min på landstreffet og se om du finner rust i jekkefester f.eks. 202 er ikke i nærheten av å være så mye plaget av rust som 210, bare så det er sagt. Ellers så skjønte jeg spøken En knyttneve er herved sent nordover Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Har selv hatt en c180 - og var storfornøyd. Nydelig bil; en sølvfarget elegance med manuell kasse. Tok manuell fordi jeg syntes den gamle automaten ble for "ivrig" på denne bilen. Vil anbefale det samme til andre, selv om det egentlig er automat ALLE vil ha. Ikke noe rusk med de manuelle kassene. MB kan det også. Vil også anbefale elegance-utgaven, ikke minst pga. interiør sort(/grått i fiskeben i setene). Classic, sport ser mer kjipe ut... synes jeg, da! Ellers bare gode opplevelser med C-klassen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.