FrodeS Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Min svigermor har en pc med vista, og den fungerer jo så godt som bare vista kan. Jeg vurderer å kjøpe denne : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498098 , en oppgraderingslisens for windows 7. Vet noen om man først må installere windows vista, og så installere denne "oppå", så man sitter igjen med en salig blanding av vista og 7, eller holder det å installere 7, og oppgi en lisens eller dytte inn en cd/dvd med vista på for å vise at man har en gyldig lisens på vista? Jeg tror egentlig det siste, men gutta på komplett sier det første. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Det lar seg fint gjøre å kjøre en full installasjon med en oppgraderinglisens. Det kan dog hende at du støter på en utfordring med lisensnøkkelen underveis, det finnes det løsninger på hos Microsoft her: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/windows-7-activation-upgrade-after-clean-reinstall/4b303584-e05c-4436-8795-4c491b053280. Du har i alle fall ett medlem i din umiddelbare nærhet som kan mye om slikt som dette, ja som kanskje jobber med slikt på fulltid.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Takler PC'en hennes 64 bit? Isåfall har jeg en ubrukt OEM lisens (med disk og alt) som jeg ikke får brukt selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Takler PC'en hennes 64 bit? Isåfall har jeg en ubrukt OEM lisens (med disk og alt) som jeg ikke får brukt selv. Aner ikke, egentlig. Hvordan finner jeg ut det? Den er ca. 2,5 år gammel. Ble kjøpt akkurat da W7 var på vei til å ta over for vista. Pc'n er en Toshiba L300 , og det ser ut som det finnes diverse 64-bit-drivere til den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus K Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 PC'en støtter 64 bit, det har de fleste gjort siden amd atlhon 64 fra 2003 og intel pentium 4 fra 2004. Her er info om prosessoren som er i pc'en hennes , hvis jeg fant riktig modell. http://ark.intel.com/products/34445/Intel-Pentium-Processor-T2370-(1M-Cache-1_73-GHz-533-MHz-FSB) "Instruction Set: 64-bit" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 T3400 2,16ghz er det. 4gb ram i den, så den bør greie å sveive rundt W7 ganske greit. Det ser ut til at jeg handler den plata av Eivind, så da blir det nok orden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 T3400 2,16ghz er det. 4gb ram i den, så den bør greie å sveive rundt W7 ganske greit. Det ser ut til at jeg handler den plata av Eivind, så da blir det nok orden. Den har du jo ikke lov til å bruke.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Lovlig kjøpt lisens, så det skal nok gå greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Thomas har et poeng, dette er en OEM lisens som kun skal brukes av forhandlere som forhåndsinstallerer NYE maskiner før videresalg.. Men igjen, sjansen for at det blir oppdaget er så nærme null som du får kommet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Thomas har et poeng, dette er en OEM lisens som kun skal brukes av forhandlere som forhåndsinstallerer NYE maskiner før videresalg.. Nei, strengt tatt ikke vel?. Det er fullt lovlig å kjøpe en OEM-lisens og installere selv. Dette har jeg gjort flere ganger. De må vanligvis selges sammen med PC-deler, men det er ikke akkurat noe som håndheves. Alle pc-sjapper og nettbutikker her til lands selger OEM-lisenser direkte til sluttbrukere. "Ulempen" med OEM-lisens er at den er permanent knyttet opp til den ene PC'en, og ikke kan flyttes fra PC til PC slik som fullverdige lisenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Thomas har et poeng, dette er en OEM lisens som kun skal brukes av forhandlere som forhåndsinstallerer NYE maskiner før videresalg.. Nei, strengt tatt ikke vel?. Det er fullt lovlig å kjøpe en OEM-lisens og installere selv. Dette har jeg gjort flere ganger. De må vanligvis selges sammen med PC-deler, men det er ikke akkurat noe som håndheves. Alle pc-sjapper og nettbutikker her til lands selger OEM-lisenser direkte til sluttbrukere. "Ulempen" med OEM-lisens er at den er permanent knyttet opp til den ene PC'en, og ikke kan flyttes fra PC til PC slik som fullverdige lisenser. Det at dette selges over en lav sko betyr ikke nødvendigvis at det er i tråd med lisensavtalen som skal være til stede mellom Microsoft og "systembyggere". Sitat fra Norek.no sin info om OEM lisenser: Dette er en Windows OEM lisens underlagt betingelsene i Microsoft OEM systembyggerlisens. Denne programvaren er for forhåndsinstallering på nye PCer for videresalg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Her slipper man å bekymre seg for Microsoft lisenser: http://www.ubuntu.com/ Dersom svigermor kun bruker PCen til epost og surfing så duger dette i massevis. Kan testes fra CD før man installerer også, men dette er endel tregere enn fra HD. Jaja, nå er det sikkert mange som hyler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 http://www.ubuntu.com/ Jaja, nå er det sikkert mange som hyler Såklart, den eneste rette distro er jo Debian! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 http://www.ubuntu.com/ Jaja, nå er det sikkert mange som hyler Såklart, den eneste rette distro er jo Debian! :D Og for å ikke forvirre folket for mye så er Ubuntu basert på Debian. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Dersom svigermor kun bruker PCen til epost og surfing så duger dette i massevis. Helt til svigermor ikke kommer på nett og ringer support hos ISP . Ubuntu er fint rett ut av boksen helt til en skal gjøre noe ekstra. Eks trenger en ekstra font eller skal ha java til å fungere. Men savner virkelig repository på win og ubuntu har kommet seg mange hakk på de tre siste releasene. Husker jeg satt med Gentoo 1.4 og brukte 2 dager på å få den nogenlunde brukbar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Men hvor er det svigemor kommer til kort med vista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Men hvor er det svigemor kommer til kort med vista? Når den går i blåskjerm, eller det dukker opp en milliard feilmeldinger etter hverandre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Og for å ikke forvirre folket for mye så er Ubuntu basert på Debian. Der får jeg for ikke engang å ha testet Ubuntu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Og for å ikke forvirre folket for mye så er Ubuntu basert på Debian. Der får jeg for ikke engang å ha testet Ubuntu! Så lenge det ikke er en RPM-basert distro, så er det knall. Gentoo, Slackware, Debian, Ubuntu, Mint m.m. Sitat fra Norek.no sin info om OEM lisenser: Dette er en Windows OEM lisens underlagt betingelsene i Microsoft OEM systembyggerlisens. Denne programvaren er for forhåndsinstallering på nye PCer for videresalg. They are not intended for distribution to end users. Unless the end user is actually assembling his/her own PC, in which case, that end user is considered a system builder as well. Litt utdypende: “System Builder” means an original equipment manufacturer, an assembler, a refurbisher, or a software pre-installer that sells the Customer System(s) to a third party." -MICROSOFT OEM SYSTEM BUILDER LICENSE, 11/28/2009. Section "Authorized Distribution and Acceptance", line 2. Mao., om FrodeS tar inn PC'n til svigermor for å "refurbe" den, så kan han installere Win7 med en OEM-lisens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Men hvor er det svigemor kommer til kort med vista? Ja det er nok Vista som kommer til kort, ikke svigermor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts