Guest Helge André Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Hei! Jeg har nylig kjøpt meg en "ny" 2004 E270 CDI med km.stand på snart 130 000 km. Og jeg blir ikke klok på den. Og da håper at det finnes noen med meninger her inne som kan hjelpe meg - spesielt disen de på BOS ikke kan. Jeg har nettopp hatt bilen inne på BOS og skifta girkasse, sa den "ulte" på belasting på andre og fjerde giret, og det jeg trodde som var tiptronicen som ikke virket. De kunne ikke si meg hva feilen var, men nå skulle det være i "orden". Men jeg oppdaget jo fort att tiptronicen oppførte seg på samme måten som før, men fikk beskjed at jeg hadde en litt "spesiell" type girkasse, og at det skulle være sånn. Men nå har jeg lest litt, og ser at det er noe som heter "Tip-shift", og det er tydeligvis ikke det samme som Tiptronic? Eller? For på ALLE andre E-klasser i samme alder (03-05) jeg har kjørt (Snakk om 8-10 stykker) - har jeg når jeg står helt stille i Drive, og aktiverer tiptronicen opplevd at girkassen går direkte til første giret. Tilsvarende når man kjører i fart, ved aktivering av tiptronic vil den gire ned i giret under det den befinner seg i. Men på min er det ikke sånn. Uansett hva, hvor og når - ved aktivering av tiptronic begynner den alltid på fjerde giret, og jeg må gire meg hele veien ned til ønsket gir. Er det dette som er tip-shift? Eller? Samtidig synes jeg forbruket er høyt. Min far har en 05 E280 CDI (177 hk R6) og på småkjøring hvor han snitter på ca 0.9 l/pr. mil, bruker min 1,2-1,3 l/pr. mil. På langkjøring også ligger min 1-2 dl. høyere. Jeg veit at dette kan være forårsaket av tette dyser (eller noe), men jeg merker ikke noe på effekten, og den fusker heller ikke. Jeg takker og bukker for alt av svar, og setter pris på selv den minste mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Alex Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Hvis du holder til i Oslo eller omegn, ville jeg dratt innom Bergs automatservice og fått Kenneth til å sjekke ut kassa di. Hva forbruket ditt skal ligge på så kan du sjekke her...: http://mercefreaken.com/ gå inn på modellene og finn din bil. Jeg vet at det står MYE feil på den siden, men noe må jo være riktig, he, he.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Alle 211 biler har vel Tipshift så hvidt jeg vet.( tror noen kaller dette for Tiptronic. Var vel VAG som var ute med dette navnet først så tipshift er MB sitt navn på egentlig samme funksjonen ) Har hatt et par utgaver å det har da vært samme kasse frem til den nye 7gtronic kassen kom. At du har en spesiel gearksse i din bil er nok ikke riktig. Forbruket er nok litt høyt å kan jo være menge faktorer som spiller inn her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Helge André Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Takker for svar! Og du er innpå noe i det du sier. Jeg fikk huka tak i en kjenning som jobbet på BOS i mange år, men som nå er ute av systemet. Det som er med E270 CDI (ble jo bare produsert frem til 05) er att motor og gir kommer fra W210-tiden. Alle andre modeller ble fornyet, men ikke denne. Så det er rett og slett programvaren som er av den gamle typen - og at den derfor ter seg annerledes. De på BOS har ikke peiling, så jeg skal tyne de litt bare for morroskyld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.