Jump to content

Sverres s124 300TDT

Sverre

Recommended Posts

Tenkte det var på tide å lage en liten tråd om min bil,s124 300TDT 1992. Kjøpte bilen i Juni 2011, da den hadde 312 000km på telleren, har pr i dag kjørt bilen 320 000km. Bilens stand da jeg kjøpte den var så som så... En del rust her og der, ASD, ABS, turteller, girkasse, cruisecontroll, med mer var av tingene som var defekt/ikke helt i orden... her var det mye å henge fingrene i! :P 

Utstyrsliste:

VIN WDB1241931F220255

Model 300 TD TURBO

Chassis 1241931F220255

Engine 603960 12 040257

Transmission 722357 03 698361

Order 0 1 203 03039

Approx. year 1991

Lights HELLA

Wiper BOSCH

Dealer Regensburg branch (203) 

Interior fabric plaid mushroom (375) 

Paint

481 bornite (blackberry) metallic (с 01.01.1990 по 31.12.1996)

Options

211 automatic limited slip differential (ASD) (с 01.07.1984)

rear axle with automatic limited slip differential (ASD)

260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)

261 elimination of model designation V12 (с 01.11.1973)

281 trunk set, (280 SL)

steering wheel with sports design (390 mm dia.) and gearshift lever in leather trim (с 01.05.1990)

steering wheel (390 mm) with sports design (с 01.03.1989)

291 airbag for front passenger

airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)

airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)

300 storage box in front tray (с 01.05.1988)

412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)

440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)

541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)

570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)

front folding armrest w202 - housing at front with armrest

584 electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)

electric window lifters, fourfold or sixfold

591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass), Germany

green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany (с 01.01.1972)

600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)

620 emission control system

vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)

731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)

750 Becker radio Europa 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994)

Etter litt kos med autovernet etter en liten hvil mens jeg kjørte ble ikke bilen akkurat finere. Her måtte vi i gang med donorbil(300 24v bensin), skjære ut "såret" og sveise i nytt.... Jeg er grønn når det gjelder sånne ting, så jeg og fattern lærte oss hvordan sveiseapparatet funka og fikk gang på det! Må si at resultatet bli bra, utenom en diger skrape langs hele høyre side pluss grønn framskjerm, noe som skiller seg en hel del ut fra resten av bilen som er lilla, 481, bornite....  :?

Planer med bilen:

Få den i finest mulig stand på lavbudsjett!  :lol: Er fattig student, så her bruker man det man har!  :lol:

Har tanker om å få den i bra tekniskstand før andre ting... Bilen ser ikke ut, så jeg skal ikke begynne med en voldsom kosmetisk restaurering på en stund(kan bli dyrt) , viktigste først!  :P Har planer om å fjerna en del rust, ellers skal bilen være støgg en stund til, eller, er jo en nydelig bil, men ikke så bra stand, en del kveser og rynker! :P

Pr idag er girkassen mye bedre(oljepåfyll hjelper en del:P), ASD, ABS og turteller/tomgangsregulator fikk jeg orden på etter bytte av OVP-relé  :lol:

Venter også på pakke fra andre siden av dammen, der jeg får nye hardyskiver, nye gassklokker, opplagring på mellomaksling, og litt mer småsnaks... mer kommer når pengene kommer!  :lol:

Bilen har tidligere vært eid av MagneA som har vært aktiv på forumet her, så jeg kan "låne" et bilde fra hans tråd:

mb026.jpg

mb023.jpg

mb022.jpg

mb020.jpg

Det første jeg gjorde med bilen var å omregistrere til 5seters, så den  har ikke grønne skilter lengre.. :P

Ellers så ser den nokså litt ut, bare med litt flere skjønnhetsfeil...

• 3 weeks later...

Jeg driver å monterer skinninteriør for tia... Blir nydelig :lol:, MEN...  Den ene nakkestøtta bak har lengre "ben" enn de to andre, så den ville ikke helt ned i hulla i seteryggen.... Skal det være slik? Jeg har prøvd den i alle hull, i tilfelle et av hulla var dypere... Vet noen noe om dette??  :)

Jeg hadde en nakkestøtte bak som hadde mye lengre bein enn de to andre. Denne fikk jeg ikke ut på ordinært vis. Det endte opp med å lirke seg inn bak baktrekket og løfte bort låsen, dra ut hele nakkestøtta og deretter kappe av overskuddet.

"Med ondt skal ondt fordrive" :)

Det blir bra dette, Sverre :D

Okei, takk! :)

Hmmm.. Enebakk: Jeg får ikke min nedi hullet i midten heller... :S FrodeS: Hvordan får jeg løs nakkestøttene foran da? (mekanisk heising), kanskje noen har bytta om i interiørets fortid?

Interiøret ser meget bra ut nå ja Roy! ;) Må bare gnikke det rent! ;)

Det som er litt rart, er at jeg kjøpte en bil so det nye interiøret stod i, og der var alle nakkestøttene helt nede... Det eneste som jeg har gjort er å sette interiøret over i min bil... Mercedes = mystisk...

• 2 weeks later...

Legger ut litt bilder! Dette er restaurering på budsjett! Har kjøpt delebil nummer 2...  Delebil i samme farge = slipper å lakkere dører!

Her skal jeg bytte dører og panser over på min, og interiøret skal også over i min... Det som er at delebilen må ha helt interiør og dører på, så her blir det nok å sette fingrene i! :P

IMAG0004.jpg

Har kjøpt meg en delebil! 300 bensin

IMAG0003.jpg

Mitt glis (som jeg forøvrig har fått nye felger på! :D ) og delebilen bak der...

IMAG0008.jpg

Dette interiøret skal over i min bil! :D

IMAG0010.jpg

IMAG0011.jpg

IMAG0013.jpg

IMAG0014.jpg

IMAG0015.jpg

IMAG0016.jpg

IMAG0017.jpg

IMAG0018.jpg

IMAG0019.jpg

IMAG0020.jpg

IMAG0021.jpg

IMAG0022.jpg

IMAG0026.jpg

IMAG0028.jpg

Jeg kom ut etter å ha vært en tur på do, så møter dette synet meg... Jonas prøver å parre dasjen... :S

IMAG0031.jpg

IMAG0032.jpg

IMAG0034.jpg

IMAG0035.jpg

IMAG0037.jpg

IMAG0040.jpg

JULAFTEN!!! :D Jonas og meg har bestilt deler fra over fjorden! nye gasskuler, vibrasjonsdempere, opplagring til mellomaksling, pærer, dieselfilter, hardyskiver, motor- og girkassefester og litt til godteri! :)

IMAG0044.jpg

• 2 weeks later...

En god og en dårlig nyhet...

God: Fant ut at vindusheisene som ikke funka bare var en sikring! :D (litt pinlig, men bra!:)

Dårlig: ABS og ASD har slutta å fungere... igjen.... Kjørte diagnosetest og fikk da opp 7 blink, som betyr, dersom jeg ikke tar helt feil, at det er flere ASD/ABS-sensorer er gåne... Jeg tenkte at det var litt rart at en ABS-sensor ikke skulle fungere siden ABSlampa ikke lyste.... MEEN så fant jeg ut at ABS ikke funker... -.-

Da har jeg noen spørsmål:

Hvorfor lyser ikke ABSlampa når ABSen ikke funker?

Hvor befinner ABS/ASDsensorene seg?

Hvordan sjekker jeg om sensorene er i orden?

Tips og triks mottas med takk og glede! :D

• 1 month later...

hvordan står det til her i gården?

skjer det noe med bilen :)? 8)

neida... skeiv hjulstilling bak, lekker girolje, defekt ASD/ABS.... alt er helt nydelig.

Det baller på seg, men morgenbrød har gull i munn! :) Nå er jeg ferdig med eksamen, så nåååå skal mercedesen få oppmerksomhet! :)

Vet du hva morgen brød er, da? :P

Men du må få gang på humøret, resten av kompaniet sør for Skjævelandsbrua er klar med skiftenøkkelen i hånda og oljekanna i den andre!

Haha, skreiv litt feil...

Humøret kommer snart! :) Jeg begynner i morgen! ;) Bare kom!

• 1 month later...