Jump to content

"fartsluker"

FrodeS

Recommended Posts

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8047518

Idéen er at en luke felles ned i veien, og man møtes av en skarp kant på 6 cm hvis man kjører for fort.

Holder du deg innenfor fartsgrensen skjer det ingenting, men kjører du for fort, detter en luke seks centimeter ned, og du får deg et realt og ubehagelig «dunk».

– Ideen er at det skal være såpass ubehagelig å kjøre over dumpa at man unngår å gjøre det igjen

Dette kan da ikke være bra for bilen?

Nei, det kan umulig være bra for bilen, men hvis man tar opp det så får man bare beskjed om at så lenge man holder fartsgrensen så slipper man å ødelegge bilen. Det å kjøre for fort er noe man gjør på eget initiativ, og hvis man da ender opp med å ødelegge noen fete dyre felger og dekk, samt litt div forstillingsdeler pga dette så er ikke det Statens feil men bilførers egen.. Jeg synes jeg hører argumentasjonen. :(

Vi bor i et land hvor ingenting skal være gøy og det er bedre å ødelegge bilene til de som kjører noen få km for fort i ren uoppmerksomhet, kanskje fordi man holdt øye med et barn som leker på siden av veien, ennå bruke tid og penger på å bygge skikkelige veier.

Det stod forresten ikke noe om i den artikkelen hvordan disse lukene (hullene) skal oppføre seg hvis det kommer en bil fra en blålys-etat i god fart inn mot de. Jeg vil vel påstå at det er heller sjeldent jeg ser ambulansene bremse ned til under 30 før de passerer en fartsdump slik som det er i dag..

Men, dette er vel noe som Vegvesenet kommer til å omfavne og iverksette alle steder hvor det ellers kunne vært en fartsdump, ikke fordi det er billigere å montere og å vedlikeholde, men fordi de da kan få sjansen til å gjøre enda mer legalisert hærverk på bilene våre..

Men, dette er vel noe som Vegvesenet kommer til å omfavne og iverksette alle steder hvor det ellers kunne vært en fartsdump, ikke fordi det er billigere å montere og å vedlikeholde, men fordi de da kan få sjansen til å gjøre enda mer legalisert hærverk på bilene våre..

Det faller på sin egen urimelighet at noen hos Vegvesenet ØNSKER å ødelegge bilene våre.