Jump to content

Flense bremserør


FrodeS

Recommended Posts

Det ser ut som jeg må forte meg og bytte bremserørene bak på bilen min. Ser for meg å kappe røret like foran traversen, og skjøte det der, sette inn t-stykke, og forgrene ut til hvert hjul.

 

Vil EN SÅNN HER duge for å lage flens på røret jeg kapper?

 

Er niplene man skrur fast noe standard, som kan kjøpes "hvor som helst" ?

 

Vet noen hva diameteren på bremserørene bak på 124 er?

 

Kan SÅNNE HER brukes, sammen med en SÅNN HER?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det var i grunn det jeg fant ut at jeg skulle gjøre også.

 

 

Endelig fant jeg et rør jeg visste jeg hadde liggende, som har liggi mange år. Det er til høyre bak, men ble aldri byttet. Det står 4,75*0,7 på det, så da er det 4,75mm, eller 3/16". Her er nipler også, så da burde det være håp om å få til noe riktig

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Fredrik Gundersen

Da jeg byttet bremserør på min, har nå byttet absolutt alt, kjøpte jeg kobber/nikkel rør på 5meters rull på Biltema.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/Bremseror-316-66499/

 

Med disse niplene

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/Bremserornipler-2-stk-66487/

 

nummer 66-498 Utvendige gjenger M10x1,0  Nøkkelvidde 11mm.

 

Jeg har samme sett som du har linket til fra BilXtra, bare mitt er fra biltema. Du kapper røret, trer på nippel, setter røret i jiggen og putter den svarte "dingsen" i settet nedi hullet i enden av røret og tar pressverktøyet og skrur. Vips har du en ferdig ende.

 

Røret som går fram er skjøtet 10-15 cm fra der røret svinger oppunder motoren(plastdekselet). Går så over traværsen bak og inn på et T-stykke.

 

Link to comment
Share on other sites

Da blir det å krype oppunder i dag, og se hva jeg får til. Mmm.. gleder meg.

 

T-stykke må jeg til BOS etter. 321,- var ikke så ille som først fryktet, men jeg gjør et forsøk på å redde det gamle først.

 

Jeg har vært og kjøpt det settet, eller i hvert fall et som likner veldig. Det er ingen som helst bruksanvisning, men jeg skjønner det dithen at man setter røret i spenn mellom de to bjelkene, skrur til, legger den svarte "koppen" oppå, og klemmer til med "tvinga". Skal man klemme fra den sida bjelkene er helt plane, eller den siden med et lite søkk?

 

3 meter rør, en skjøt og noen nipler ligger allerede klare.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fredrik Gundersen

T-stykket er ikke vanskelig å redde, klipp rørene helt inntil niplene og skru ut T-stykke, så setter du denne i stikka og skrur ut de 3 niplene med Visegrip tang! Denne er unværlig når man jobber med nipler..

 

Det er veldig riktig det Frode, jeg satte alltid røret slik at den endte opp på den siden av brakka hvor det sto tekst hvertfall. Mener det er en søkk på denne siden og er med på å forme flensen på baksiden som vil støte mot nippelen når man skrur til :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at dette skal gå ganske greit. Verktøyet fra bilxtra flenser rør helt greit, også stålrørene. Det gamle t-stykket gikk greit å redde, men det var et par rør som satt såpass at jeg virkelig sleit med å få en ganske god wise grip-tang til å få godt nok tak. Det er mye som sitter godt, mendet er jo i grunn ikke så rart etter drøyt 20 år.

 

Jeg klippet røret foran traversen, og har fått alt det gamle rælet ut. Stålrøret jeg hadde er tilpasset og satt på plass på høyresiden, og et kobberrør er tilpasset og satt på plass på venstresiden.

Link to comment
Share on other sites

Usikker.

 

Rørene er på plass, men det viste seg at en calipper må byttes, og bremsebåndene var ikke helt på stell de heller.

 

Nye wirer er på plass, en ikke-rusten "fordeler" til brekkwirene har jeg også fått på. Den gamle fungerte i grunn ennå, etter at jeg overhalte den for en god del år siden, men det var nok ikke så mange år igjen før den ville blitt treg. brekkmekanismen på hver side er også overhalt og montert. Alt har gått "greit", men straffen for å kjøre lenge mellom hvert bremseskift er jo at alt sitter noe voldsomt. Bare det å få av skivene tok jo sin tid.

 

Egentlig er det bare igjen å få på nye bremsebånd, skiver, bytte en calipper, montere begge, lufte, bytte hjul, kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...