FrodeS Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Det ser ut som jeg må forte meg og bytte bremserørene bak på bilen min. Ser for meg å kappe røret like foran traversen, og skjøte det der, sette inn t-stykke, og forgrene ut til hvert hjul. Vil EN SÅNN HER duge for å lage flens på røret jeg kapper? Er niplene man skrur fast noe standard, som kan kjøpes "hvor som helst" ? Vet noen hva diameteren på bremserørene bak på 124 er? Kan SÅNNE HER brukes, sammen med en SÅNN HER? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Flenseverktøyet der funker det. Mener røra på 124 er 6mm men det tør jeg ikke si hundre prosent sikkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Ganske sikker på at deter 5mm. Mål oppe ved ABS'en, skal jo være samme dimmen hele veien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Det var i grunn det jeg fant ut at jeg skulle gjøre også. Endelig fant jeg et rør jeg visste jeg hadde liggende, som har liggi mange år. Det er til høyre bak, men ble aldri byttet. Det står 4,75*0,7 på det, så da er det 4,75mm, eller 3/16". Her er nipler også, så da burde det være håp om å få til noe riktig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Da jeg byttet bremserør på min, har nå byttet absolutt alt, kjøpte jeg kobber/nikkel rør på 5meters rull på Biltema. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/Bremseror-316-66499/ Med disse niplene http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/Bremserornipler-2-stk-66487/ nummer 66-498 Utvendige gjenger M10x1,0 Nøkkelvidde 11mm. Jeg har samme sett som du har linket til fra BilXtra, bare mitt er fra biltema. Du kapper røret, trer på nippel, setter røret i jiggen og putter den svarte "dingsen" i settet nedi hullet i enden av røret og tar pressverktøyet og skrur. Vips har du en ferdig ende. Røret som går fram er skjøtet 10-15 cm fra der røret svinger oppunder motoren(plastdekselet). Går så over traværsen bak og inn på et T-stykke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Da blir det å krype oppunder i dag, og se hva jeg får til. Mmm.. gleder meg. T-stykke må jeg til BOS etter. 321,- var ikke så ille som først fryktet, men jeg gjør et forsøk på å redde det gamle først. Jeg har vært og kjøpt det settet, eller i hvert fall et som likner veldig. Det er ingen som helst bruksanvisning, men jeg skjønner det dithen at man setter røret i spenn mellom de to bjelkene, skrur til, legger den svarte "koppen" oppå, og klemmer til med "tvinga". Skal man klemme fra den sida bjelkene er helt plane, eller den siden med et lite søkk? 3 meter rør, en skjøt og noen nipler ligger allerede klare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 T-stykket er ikke vanskelig å redde, klipp rørene helt inntil niplene og skru ut T-stykke, så setter du denne i stikka og skrur ut de 3 niplene med Visegrip tang! Denne er unværlig når man jobber med nipler.. Det er veldig riktig det Frode, jeg satte alltid røret slik at den endte opp på den siden av brakka hvor det sto tekst hvertfall. Mener det er en søkk på denne siden og er med på å forme flensen på baksiden som vil støte mot nippelen når man skrur til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Det ser ut til at dette skal gå ganske greit. Verktøyet fra bilxtra flenser rør helt greit, også stålrørene. Det gamle t-stykket gikk greit å redde, men det var et par rør som satt såpass at jeg virkelig sleit med å få en ganske god wise grip-tang til å få godt nok tak. Det er mye som sitter godt, mendet er jo i grunn ikke så rart etter drøyt 20 år. Jeg klippet røret foran traversen, og har fått alt det gamle rælet ut. Stålrøret jeg hadde er tilpasset og satt på plass på høyresiden, og et kobberrør er tilpasset og satt på plass på venstresiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 blir det rullbar bil til i morgen da ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Usikker. Rørene er på plass, men det viste seg at en calipper må byttes, og bremsebåndene var ikke helt på stell de heller. Nye wirer er på plass, en ikke-rusten "fordeler" til brekkwirene har jeg også fått på. Den gamle fungerte i grunn ennå, etter at jeg overhalte den for en god del år siden, men det var nok ikke så mange år igjen før den ville blitt treg. brekkmekanismen på hver side er også overhalt og montert. Alt har gått "greit", men straffen for å kjøre lenge mellom hvert bremseskift er jo at alt sitter noe voldsomt. Bare det å få av skivene tok jo sin tid. Egentlig er det bare igjen å få på nye bremsebånd, skiver, bytte en calipper, montere begge, lufte, bytte hjul, kjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.