Guest niclas Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 bilen fusker på tomgang har lest i et emne her på forumet hvor en også sliter med fusking. men han skjekket ovp reelet hvor sikringen hadde ryket, og med i bilen min fant jeg et ovp reele i side lumma på døra. så prøvde men ingen forskjell og begge sikringene er like hele. men hverken nødblink,blinklys,eller el-speil,elvinduer fungerer. men det som er merklig er at sjåførdøra sitt vindu fungerer bare når døra er oppe??? det er 3 pinner i stolpen brytere til døra, trykker jeg inn den midterste pinnen så funker ikke vinduet slipper jeg den ut igjen så funker det. på passasjer så skjer ingen ting uansett hva jeg gjør. Quote
Guest niclas Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 har funnet ut at problemet kan ligge i ett såkalt kombi reele? for har ingen nød blink eller vanlig blink. stagene til sikkerhetsela kommer ikke ut. og vinduene er det heller lite liv i . noen som har vært borte i ett kombi reele før? Quote
Guest niclas Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 FAEN assa. nå var jeg ute i butikken en tur og fylte også litt bensin den var på reserven, men etter 2 3 min så begynner bilen å gå på 3 sylyndre el no rister å hopper og stopper. har også ingen effekt på motor lenger er det noen her som kan hjelpe meg? jeg drev å feilsøkte mitt andre el problem i går og da tok jeg ut 2 store reeler for og skjekke tilstand og satt dette på plass igjen bilen startet og gikk normalt. men når jeg starter bilen for første gang i dag så dævva bilen når jeg stoppet i lyskryss eller bare bremset oppfant også et mindre relle helt innerst i reele boksen den er grå og har kun 2 poler ser ut som en voksen sikring. denne klikker ikke ordentlig på plass i sokkelen. den lå faktisk bare løs oppå sokkelen noen som har vært borti dette? Quote
Guest niclas Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 jeg skjønner jeg må ta å titte på div komponenter som kaldstartdyse og vakium slanger osv men tenkte og begynne med kaldstart dysen noen som kan si meg hvor den er? Quote
T-boy Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Hoi, jeg har liten greie på KE jetronic, men se her: http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=15592.msg113887#msg113887 http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=17285.msg132567#msg132567 Oversikt releer: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/ETM/relay_control.pdf Se også her for endel skjema: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/ETM/ For å eliminere OVP releet kan du midlertidig kortslutte de pinnene som gir spenning til systemet. http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/54-0242.pdf Hvor i verden er du? Quote
Guest niclas Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Hoi, jeg har liten greie på KE jetronic, men se her: http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=15592.msg113887#msg113887 http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=17285.msg132567#msg132567 Oversikt releer: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/ETM/relay_control.pdf Se også her for endel skjema: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/ETM/ For å eliminere OVP releet kan du midlertidig kortslutte de pinnene som gir spenning til systemet. http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/54-0242.pdf Hvor i verden er du? jeg holder til i jessheim men er lastebil eier så er veldig mobil av meg. takk for svar og tips mvh niclas Quote
Guest niclas Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 har pratet med gamle eier av bil og han sa det at problemene med blink og vindu begynte med når han byttet batteri. bilen hadde vist stått over litt lengre tid med flatt bateri og så satt han i et 85 amp bateri. kan dette ha grilla reelene? har skjekket over ledningsnett og vakium slanger og alt ser ut til å fungere og vakium slangene er like hele. har lagt merke til at reelene på disse gamle bilene kan lett kortslutte på en krets el 2 og jeg ekke så kyndig at jeg tar fram lodde bolten og setter i gang, noen som hvet hvor jeg kan få tak i nye reeler el brukt el no. håper på at det kan vere en så lett sak som et rele Quote
T-boy Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Amp'en på et batteri griller ikke releer. Det er kortslutninger og overbelastninger, evt slitne loddinger som tar dem. Brudd i ledninger med bevegelse, f.eks dør og bakluke kan gi rare effekter. Google kanskje? http://finndel.no/del/deler.aspx http://www.nbfbildeler.no/ http://www.baastad-bil.no/ Quote
Guest niclas Posted April 5, 2012 Posted April 5, 2012 kan vakium trykket i tanken ha noe med motor fusk og gjøre? problemene startet når jeg fylte bensin ca halv full og nå som jeg har brent opp litt og nærmer meg reservetank igjen så går bilen bedre altså fusker mindre står til og med på tomgang av seg selv. mener jeg har sett en tråd her inne ang fusking ved full tank og at det skulle dannes vakium trykk i tanken så når du åpnet tank lokket så skulle du høre det?? på min hører man ingen trykk forskjell. skal det være det? Quote
Guest Blodstrupemoen Posted April 6, 2012 Posted April 6, 2012 Hvis du ikke har så mye utstyr å måle med kan du ta av kontakten til motorstyringen bak batteriet for å se om det hjelper. Tar du den av når motoren er kald må du nok lure den litt opp i turtall da den får litt lite bensin før den er varm. Er den varm skal den fungere greit. Det kan være feil på tempgiver,lamdasonde mm som blir kuttet ut når du tar av motorstyring. En annen ting du også enkelt kan prøve er å tette den tykke slangen som går opp til vakumventilen som sitter på innerskjerm ved venstre baklykt. Den slipper inn bensingass fra en beholder som har med tankutluftning. Klipp ut og lim inn linken under så ser du bilde av den. robotechautoparts.com/mercedes-engine-crankcase-vent-valve-r107-w123-w124-w126-r129-w201-78-93.html Quote
Guest niclas Posted April 6, 2012 Posted April 6, 2012 ok da var det nye punkter og skjekke opp. men har målt litt rundt omkring på motor med multimeter. har utelukket ovp relee, tomgangsventil,bensinfordeler; coil , plugger m ledninger fordeler, vakiumslanger, liten hjemmemekk med silicon inn til bensintrykkregulator? denne slangen går videre til grenet til topplokkutlufting. veit ikke om denne har noe betydning? men når jeg kom til kontakten til lmm og den var det 3 pinner på jording i midt og + i yterkant på begge sider av kontakt og der var det støm og jord i kontakten. er ikke en mester med multimeter men har en omh instilling der jeg kan høre lyd og kretsen er inntakt. prøvde denne i lmm og da hadde jeg jord og + på den ene siden av kontakten og ikke noe liv i den 3. er denne defekt da? eller er jeg bare helt på villspor? Quote
Guest jan Posted April 29, 2012 Posted April 29, 2012 Hvis du ikke har så mye utstyr å måle med kan du ta av kontakten til motorstyringen bak batteriet for å se om det hjelper. Tar du den av når motoren er kald må du nok lure den litt opp i turtall da den får litt lite bensin før den er varm. Er den varm skal den fungere greit. Det kan være feil på tempgiver,lamdasonde mm som blir kuttet ut når du tar av motorstyring. En annen ting du også enkelt kan prøve er å tette den tykke slangen som går opp til vakumventilen som sitter på innerskjerm ved venstre baklykt. Den slipper inn bensingass fra en beholder som har med tankutluftning. Klipp ut og lim inn linken under så ser du bilde av den. noen som hvet hva slgs innvirkning deenne ventilen som han her snakker om har på motor eller rett å slett hva er den god for? robotechautoparts.com/mercedes-engine-crankcase-vent-valve-r107-w123-w124-w126-r129-w201-78-93.html Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted April 29, 2012 Posted April 29, 2012 hva med lamdasonden. har du sjekket den??.. det med at vinduene fungerer når døra er oppe er originalt ( med tenning av ), men har du sjekket sikkringer osv, går beltearma fram når du har igjen døra da? på begge sider?? og går tilbake når du setter i beltelåsen??? mvh Geir Quote
Guest jan Posted April 30, 2012 Posted April 30, 2012 hva med lamdasonden. har du sjekket den??.. det med at vinduene fungerer når døra er oppe er originalt ( med tenning av ), men har du sjekket sikkringer osv, går beltearma fram når du har igjen døra da? på begge sider?? og går tilbake når du setter i beltelåsen??? mvh Geir hei ja lambda er sjekket og i orden. dette med vinduet er ett dilemma belteførerne er det ikke noe liv i . prøver nå først og fremst å få orden på motor. den er veldig fin og tørr og den gikk friskt før feilen inntraff Quote
Kjetil Pedersen Posted April 30, 2012 Posted April 30, 2012 kan vakium trykket i tanken ha noe med motor fusk og gjøre? problemene startet når jeg fylte bensin ca halv full og nå som jeg har brent opp litt og nærmer meg reservetank igjen så går bilen bedre altså fusker mindre står til og med på tomgang av seg selv. mener jeg har sett en tråd her inne ang fusking ved full tank og at det skulle dannes vakium trykk i tanken så når du åpnet tank lokket så skulle du høre det?? på min hører man ingen trykk forskjell. skal det være det? Arbeidskollega av meg hadde også bil som fjusket. Etter å ha byttet plugger, fordelerlokk, kam sensorer osv. Ingenting av dette var feil. Feilen lå i av/ut lufting av tanken. Når denne slangen ble byttet, gikk bilen som normalt igjen. Quote
Guest jan Posted April 30, 2012 Posted April 30, 2012 kan vakium trykket i tanken ha noe med motor fusk og gjøre? problemene startet når jeg fylte bensin ca halv full og nå som jeg har brent opp litt og nærmer meg reservetank igjen så går bilen bedre altså fusker mindre står til og med på tomgang av seg selv. mener jeg har sett en tråd her inne ang fusking ved full tank og at det skulle dannes vakium trykk i tanken så når du åpnet tank lokket så skulle du høre det?? på min hører man ingen trykk forskjell. skal det være det? Arbeidskollega av meg hadde også bil som fjusket. Etter å ha byttet plugger, fordelerlokk, kam sensorer osv. Ingenting av dette var feil. Feilen lå i av/ut lufting av tanken. Når denne slangen ble byttet, gikk bilen som normalt igjen. hmm så merklig skal ta en titt på det, hør hørt om tankutluftning som kan køddø Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.