Guest 190Entusiast Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Hei. Jeg skaffet meg nylig en 1996 mod. S124 E250 DIESEL. For ca tre mnd. Siden, fikk ikke forrige eier start på bilen etter at den sto ulåst over natten. De prøvde da og låse/låse opp bilen med IR nøkkelen men det blinket ikke rødt eller grønt i noen av de to IR mottakerne. De byttet først batteri i nøkkelen, men fortsatt ingen reaksjon. de prøvde også den andre ekstra nøkkelen uten hell. Begge nøklene ble også forsøkt programmert på nytt, men det hjalp ikke. For og få start på bilen ble det lagt en ledning mellom tenningslås og inn til sikringsboks, så bilen starter nå, men må låse/låse opp bilen manuellt (veldig tungvint) Låse bryteren i center konsollen (ved el.vindu brytere) fungerer og alle dører låser seg opp og igjen. Jeg har tatt av dørtrekk og gulvmatte på venstre side fremme, for og se om det kunne være kabelbrudd, men ser ikke slik ut. Har sett over alle sikringer, og rikket litt på de. Alle ser ok ut, og er i riktig størrelses orden. Nå har jeg begynnt og demontere midkonsoll for en person nevnte noe om et rele/styringsenhet som sitter på girkassetunellen? Er det noen som kan tipse meg om hvor jeg burde lete, evnt. hvilke svakheter som finnes med dette sentrallås/startsperre systemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Har samme problem i min, etter masse feilsøk gav jeg litt faen og kjøpte et plug & play kit på nettet med egen styringsenhet for sentrallåsen. Svært enkelt, denne monteres i bakluka. Fjernstyringen av låsene over IR er helt dødt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 190Entusiast Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Okey, så nå kan du låse opp og igjen med en uorginal fjernstyrt nøkkel? Hva gjorde du med startsperren? koblet utenom den slik som i min? Fungerer bryteren for låsning av dørene inne i center konsollen din? Jeg mistenker at det er styringsenheten til dette systemet som enten har tatt kvelden, eller mistet strømforsyning, men kan noen fortelle meg hvor den er montert i bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Under høyre baksete, bakerste boksen om det er flere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
500AMM Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Under høyre baksete, bakerste boksen om det er flere. Hei. Jeg har en IR-nøkkel til Limited'en som ikke fungerer (..men har også en som virker). Dersom du har bare én nøkkel, så kan det være nøkkelen som er gåen. Har hørt at det koster 2.500 for en slik nøkkel i Norge, sikkert noen som kan bekrefte dette. På MB butikk i England koster den 1.500 pluss frakt. Husk at du ved bestilling må dokumentere at du er rettmessig eier til bilen. -arnt- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Hvordan kommer man til disse boksene under baksetet? Må ha av teppet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Under høyre baksete, bakerste boksen om det er flere. Hei. Jeg har en IR-nøkkel til Limited'en som ikke fungerer (..men har også en som virker). Dersom du har bare én nøkkel, så kan det være nøkkelen som er gåen. Har hørt at det koster 2.500 for en slik nøkkel i Norge, sikkert noen som kan bekrefte dette. På MB butikk i England koster den 1.500 pluss frakt. Husk at du ved bestilling må dokumentere at du er rettmessig eier til bilen. -arnt- Uhm, jeg har begge mine og de virker... Har riktignok hatt litt problemer i det siste ved at den jeg bruker daglig plutselig har streiket. Ikke liv hverken i førerdøra eller bakluka. Første gangen fikk jeg ikke låst bilen, men det gikk med reservenøkkelen. Andre gang fikk jeg ikke låst opp, låste opp pasasjerdøra og merket at knappen i midtkonsollen ikke låste opp dørene så alle måtte åpnes hver for seg. Det rare er at startsperra ikke nektet meg å starte bilen... Noen timer senere virket det igjen. Har litt tro på dårlig kontakt i sikringen så jeg har rugga litt på den enn så lenge. Kan jo være noe i nøkkelen også: http://forums.mercedesclub.org.uk/showthread.php?t=26888 Dette vil jo ikke virke evig så jeg har en plan om å forske på systemet og eventuelt kunne lage kopi av sender, eller ny innmat for sender og mottager. Hvordan kommer man til disse boksene under baksetet? Må ha av teppet? Ja, vipp av terskellisten og vreng opp teppet. Er ikke så vanskelig når du ser på det. Nå har jeg S124 så der vipper man bare opp setet, men hvis det er W124 så veit jeg ikke hvor mye jobb det er å få opp sitteputa. 202 820 44 26 sto det på min. N54 kalles den i skjema. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 190Entusiast Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Under høyre baksete, bakerste boksen om det er flere. Hei. Jeg har en IR-nøkkel til Limited'en som ikke fungerer (..men har også en som virker). Dersom du har bare én nøkkel, så kan det være nøkkelen som er gåen. Har hørt at det koster 2.500 for en slik nøkkel i Norge, sikkert noen som kan bekrefte dette. På MB butikk i England koster den 1.500 pluss frakt. Husk at du ved bestilling må dokumentere at du er rettmessig eier til bilen. -arnt- Uhm, jeg har begge mine og de virker... Har riktignok hatt litt problemer i det siste ved at den jeg bruker daglig plutselig har streiket. Ikke liv hverken i førerdøra eller bakluka. Første gangen fikk jeg ikke låst bilen, men det gikk med reservenøkkelen. Andre gang fikk jeg ikke låst opp, låste opp pasasjerdøra og merket at knappen i midtkonsollen ikke låste opp dørene så alle måtte åpnes hver for seg. Det rare er at startsperra ikke nektet meg å starte bilen... Noen timer senere virket det igjen. Har litt tro på dårlig kontakt i sikringen så jeg har rugga litt på den enn så lenge. Kan jo være noe i nøkkelen også: http://forums.mercedesclub.org.uk/showthread.php?t=26888 Dette vil jo ikke virke evig så jeg har en plan om å forske på systemet og eventuelt kunne lage kopi av sender, eller ny innmat for sender og mottager. Hvordan kommer man til disse boksene under baksetet? Må ha av teppet? Ja, vipp av terskellisten og vreng opp teppet. Er ikke så vanskelig når du ser på det. Nå har jeg S124 så der vipper man bare opp setet, men hvis det er W124 så veit jeg ikke hvor mye jobb det er å få opp sitteputa. 202 820 44 26 sto det på min. N54 kalles den i skjema. Tusen takk for svar! Idag tok jeg ut relèet på høyre og venstre side under baksetet. Det til høyre haddde delenr: 202 820 44 26 og det til venstre 202 820 09 26 [01]. Jeg åpnet begge relèene for og se på innmaten. printkort og loddinger så helt fine ut, og det var ikke noen fukt ellet irr på kontaktene. Smurte opp kabelkontakter med elektro spray og koblet alt til igjen. prøvde så og kode nøkkel og låse bilen men det var fortsatt helt dødt. Byttet også sikring "C" og målte over med voltmeter, og det er spenning der. Jeg har forresten to nøkkler med nytt battteri, og når jeg sikter mot mobilkameraet så lyser det fra begge nøklene, så da er vell de i orden?? Er det mulig og "låne" en styringsenhet (202 820 44 26) med tilhørende nøkkel fra min kamerats 124 og sette det inn i min bil for og teste om det kun er de komponentene som er defekt i min bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Jeg har forresten to nøkkler med nytt battteri, og når jeg sikter mot mobilkameraet så lyser det fra begge nøklene, så da er vell de i orden?? De bør virke da ja. Er det mulig og "låne" en styringsenhet (202 820 44 26) med tilhørende nøkkel fra min kamerats 124 og sette det inn i min bil for og teste om det kun er de komponentene som er defekt i min bil? Skulle tro det, men hvis det er noe i bilen din som har drept modulen, så kan du jo risikere hans også ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Truls Vennman Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Igår ble det noen timer i bilen med fjerning av telefon ledninger som ikke har vært i bruk siden 90' tallet og jeg fikk også skiftet noen instrumentpærer som var sluknet. Mens jeg holdt på med dette ble jeg våt på knærne. Jeg fjernet derfor gulvteppet i bilen (under baksete og frem til midt på girkasse tunnel) og på høyre side var det mye vann på gulvet, og kabelgaten som fører til IR styringsenheten var våt. Jeg tørket opp det verste med papir, og nå har en 3.3Kw byggtørke stått på i 24t inne i bilen og forhåpentligvis tørket opp fukten i gulvet. Vannet smakte ikke kjølevæske, så antakeligvis er det noen dreneringer som er tette eller bare smeltet snø fra i vinter. Jeg skal undersøke alle drenerings kanaler i løpet av helgen så ikke dette oppstår igjen. Førstkommende tirsdag har jeg fått time på et Mercedes verksted for og koble opp bilen mot deres diagnose system, i håp om og finne ut hvilke komponenter som ikke virker. Kommer med en tilbakemelding så fort jeg vet noe mer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 190Entusiast Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Litt treg med update her, men bedre sent enn aldri. Det ble som nevnt utført en såkalt "puls-diagnose" med det resultat at PC ikke fikk kontakt med styringsenhet. Mekaniker holdt en knapp på at det kunne være brudd i en eller flere kabler og ba meg kontrollere kabelgaten frem til styringsenhet. Han fortalte at det skulle ligge konstant spenning frem til enheten og det var koblet utenom tenning. Jeg målte med voltmeter over alle "pinnene" i kontakten som er koblet til mottaker enhet, og fikk spenning på tre "pins" tror det var nr. 9, 11 og 24? Og jord var på kontakt nr: 14 og 27. Så gjorde jeg nøyaktig det samme på en identisk bil til en kompis av meg, og fikk de samme verdiene der. Derfor satset jeg på at det ikke var noe galt med kablene frem til Mottaker. Vi tok så ut styringsenheten i min bil og satt den over i hans, og prøvde og låse hans bil opp og igjen med min IR nøkkel. Ingen reaksjon. Så satt vi over hans styringsenhet i min bil og trykket på hans IR nøkkel, og plutselig lyste det i døra og bilen låste seg!!! Men sensoren i bakluka på min bil er trolig død for den virker ikke og har noen skader i "glasset". Den har antakelig tatt inn vann. Men denne er vell bare og bytte ut med en brukt fra en annen bil siden den ikke er kodet som styringsenhet og nøkkel er? Hvis noen har en liggende så gi beskjed PS: Har forresten fått tak i en brukt styringsenhet og 2x IR nøkkler. Er det mulig og flytte over mine nøkkelblad til de andre IR "nøkkelhusene" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Jeg fikset min IR nøkkel som ikke fungerte. Det viste seg å være den mikrobryteren som man trykker på som hadde løsnet fra printen på kretskortet. Loddet den fast og vips, alt i orden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted October 5, 2012 Share Posted October 5, 2012 http://forums.mercedesclub.org.uk/showthread.php?t=26895 Jeg fulgte denne, og nå funker nøkkelen igjen. Jeg hadde samme feil inne i nøkkelen som de fleste tror jeg. Knappen under knappen hadde løsnet. Loddet den påigjen, og nå funker nøkkelen fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FredrikGundersenn Posted October 5, 2012 Share Posted October 5, 2012 Dette gjelder ikke om man faktisk har lys i fjernkontrollen. Denne styringsenheten du fikk kryssbyttet, hvor sitter denne? Tydelig at vi har samme feilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.