Jump to content

Camber S210


Fredrik D.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har problemer med at framhjula blir slitt på innsiden, ca 2-3cm. Bilen er avantgarde med 1'er puter framme og bak. Fått beskjed fra verkstedet at det er camber vinkelen som ikke er  mulig å justere mer og bilen ligger derfor å gnager på hjula. Verkstedet sier at det er mulig å skifte noen bolter som gjør at man kan justere mer, noen som har erfaring her?

 

Har kjørt med 215/55-16 vinterdekk og 235/35-19 + 275/30-19 sommerhjul og begge sett er like slitt på innsiden forran.

Verkstedet skrur nesten kun mercedes så tror de har litt peiling  :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slitt på innsiden er det ofte pga at du har for lite spissing, og heller toe out.... be om å få målebrevet neste gang du tar en 4 hjuls kontroll så slipper du å basere teorien på noe de sier bak disken og heller ha litt fakta på bordet..... :P

 

Hvis du har null i spissing så skal du egentlig ikke slite dekk, men har du veldig mye camber så slites jo selvsagt det som er nede i bakken, men hvor mye chamber har du egentlig...??

Slites dekkene ut ved en sesong eller er det kortere tid, hvor mye kjører du på en sesong.?

Link to comment
Share on other sites

Problemet oppstod i fjor sommer, når jeg tok av sommer hjula som jeg sikkert har kjørt 15 000km med så var dekkkene helt utslitt på innsiden. Jeg hadde også fått en "romle" lyd som høres ut som dårlig hjullager, så jeg satt på vinterhjula og lyden ble borte og leverte bilen på 4-hjulskontroll da på høsten. Nå etter å ha kjørt en 10-12 000km i vinter har vinterdekkene blitt omtrent like glatte på innsiden...

 

Må finne ut av dette før jeg setter på sommerhjula det ikke akkurat er billig med dekk i 235/35-19  :P

Link to comment
Share on other sites

Dekkene skal vare en god del lengre enn 10-12`km ja.......

 

Er det samme type dekkslitasje framme og bak.?

 

Er bilen løs på rattet.?

Drar den til siden når du bremser hardt.?

 

Få tak i målebrevet og legg ut hjulvinklene slik at vi har noe å gå etter....alt annet er kun gjetting..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er nok utslitte foringer (nedre bærebru foran indre).

Hadde samme broblem på 210en ca 7-8000km så var dekkene helt utslitt på innsiden.

Hjulstilling var tatt rett før nye dekk var montert, men på grunn av utslitte foringer så vil spissingen forandre seg hver gang du bremser/ gir gass.

Bolter for justering får du hos BOS i forskjellige utgaver etter hvor mye du skal justere.

Link to comment
Share on other sites

Som Johnny sier, så tåler disse fylte foringene kanskje 120 000 km før de må byttes. Boltene i nedre bærebro er ikke justerbare org., så det er nok derfor de har anbefalt deg å bytte disse til justerbare. Husk nye originale bolter er type LATTERLIG dyre, mener det var 300,- per stk. Så det kan lønne seg å ta en telefon til autotrio/autoroyal/hauk osv.

Link to comment
Share on other sites

Merker ikke noe spessielt når jeg bremser hardt, helt stabil. Kan heller ikke si at den er løs på rattet, eneste jeg har merket når jeg kjører sakte er et forsiktig klokk når jeg begyner å svinge og kanskje svinger tilbake igjen, dvs ved en lukeparkering o.l.

 

Bakhjula ser helt fine ut, begge sett.

 

Håper utskriften av kontrollen hjelper litt, hadde håpet å få en ordning på dette så en kan begyne å tenke på å sette på sommerhjula  :D

 

Ser kontrollen er tatt 14.11.2011 med km stand: 171505 og i dag står det på 179 588. Så jeg hadde kjørt litt mindre enn vanlig men kjører 30 000km i året som regel.

20120326_170708.thumb.jpg.b90a6c6c971db76a3888f1a764ce89ef.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fått beskjed fra verkstedet at det er camber vinkelen som ikke er  mulig å justere mer og bilen ligger derfor å gnager på hjula. Verkstedet sier at det er mulig å skifte noen bolter som gjør at man kan justere mer, noen som har erfaring her? 

 

Men hvorfor vil verkstedet justere mer på camber? På sluttverdiene er de jo grønne og innafor det akseptable?

Heller til Johnny' teori her.

Link to comment
Share on other sites

Fått beskjed fra verkstedet at det er camber vinkelen som ikke er  mulig å justere mer og bilen ligger derfor å gnager på hjula. Verkstedet sier at det er mulig å skifte noen bolter som gjør at man kan justere mer, noen som har erfaring her? 

 

Men hvorfor vil verkstedet justere mer på camber? På sluttverdiene er de jo grønne og innafor det akseptable?

Heller til Johnny' teori her.

 

Nå tror jeg ikke at de husker de tok kontrollen på bilen i fjor høst men husker tydligvis hvordan den er å kjøre siden de sier det de sier, mulig de husker at jeg var der med bilen ang romle lyden som de ikke ville gjøre noe med før jeg satt på vinterhjul da det var umulig å høre hvor det kom fra (noe jeg selv var enig i). M

 

en dro innom verkstedet på vei hjem fra jobb i dag og de mente at de foringene Johnny' nevner så vil bilen føles ustabil og det vill jeg ikke si den er.

 

Men er det sånn at camber kan virke så mye inn på denne type dekkslitasje? Jeg gikk fra 5'er puter til 1'er puter i juni 2010 når bilen hadde gått 128 000km når jeg kjøpte den, og har da i løpet av sommern 2011 fått dette problemet, om det hjelper noe?

Link to comment
Share on other sites

:shock:  aldri i livet om den bilen hadde slitt frem hjula slik bildet viser med nesten null i spissing og -1,5' i camber

her må det være ett eller annet som er greit slitt i forstillinga en eller annen plass

 

... og mer enn -2,3' grader i negativ camber bak er heller ikke gunstig i det hele tatt

hverfall med 19" oppstell og ditto 35profil

 

Link to comment
Share on other sites

:shock:  aldri i livet om den bilen hadde slitt frem hjula slik bildet viser med nesten null i spissing og -1,5' i camber

her må det være ett eller annet som er greit slitt i forstillinga en eller annen plass

 

... og mer enn -2,3' grader i negativ camber bak er heller ikke gunstig i det hele tatt

hverfall med 19" oppstell og ditto 35profil

 

Akkurat slik så mine hjul også ut. Håper det bedrer seg nå. Har bytta ALT framme.

Link to comment
Share on other sites

For 2 årsiden hadde jeg også problemer med dette på min W210.

Problemet hva at fram dekkene mine ble litt slitt på innsiden (2-3cm) og bak

ble det slitt innsiden også (7-10cm)

Leverte den hos Motortrade pga andre verksteder ikke klare og få det til.

Og etter det har den ikke slitt noen dekk på innsiden på noen av hjulene mine ;-)

Husk og ha full tank når man tar 4-hjulskontroll  8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at en slik slitasje neppe kommer av kun for mye negativ camber. Siden du fikk dette problemet etter å ha skiftet

puter under fjærene uten å justere camber og spissing, ligger nok problemet der. Det er nok med små endringer, spesielt på spissingen for at slitasje skal skje. Den slitasjen som du opplever er ganske typisk hvis negativ camber kombineres med spredning istedenfor

spissing. Jeg husker ikke i farten om tannstangen på 210 sitter foran eller bak spindelen, men sitter den bak og du har for lite

offset på felgene, kan dette også gi feil spissing under kjøring selv om den er riktig justert. Dette kan forsterkes hvis de indre

foringene på bærearmene er slitte og myke. Dekk med veldig lav profil er mer utsatt jo lavere profilen er. Hele poenget med

spissingen er jo at den skal være null når bilen beveger seg. Med dagens biler som har negativ sleperadius så kan den settes til

rundt null, men en eldre bil som hadde positiv s. rad. gjerne måtte ha rundt +3mm. for å oppnå dette. Grunnen til dette er at

rullemotstanden til hjulet vil presse det bakover (og utover med positiv s.rad ) Hvis felgen har en offset som er mindre enn

standard vil dette gi positiv s.rad. og krever mere spissing, noe brede dekk også kan gjøre siden rullemotstanden er større.

 

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ta vekk evt misforståelser som jeg tror er her:

 

Du skifta til enerputer, og den vedlagte utskriften fra kontroll/justering er gjort etter du skifta, right?

 

Eller er det jeg som misforstår?

 

Du er inne på noe her! Men skriver en liten forklaring til som er litt mer utfylende  :)

 

1'er puter montert forran, bak var det 1'er orginalt, juni 2010 samt B-service (etter kjøp av bil), jeg vet ikke om det ble foretatt noen 4-hjulskontroll da, finner ingen papirer på det.

 

September/oktober 2010 ble det foretatt 4-hjulskontroll, grunn: Fordi jeg hadde et høyre bakdekk (265/30-19) som var slitt 10cm på innsiden. Det ble da skiftet noe i bakstilling. Kan lete etter utskriften på denne kontrollen om det er innteresant?

 

November 2011 ble det foretatt 4-hjulskontroll (som er avbildet her) da jeg hadde oppdaget dekkene som jeg har lagt ved bilde av.

 

Etter nå endt vintersesong ser jeg at vinterhjula har akkurat samme problemet som sommerhjula kjørt med sommer'n 2011.

Link to comment
Share on other sites

JA, så da har det ikke vært noen forandringe gjort på bilen etter den målingen/justeringen ble gjort?

 

Da er vi tilbake til mitt tidligere spørsmål: Hvorfor sier verkstedet at de ikke klarer å justere mer på camber, når den er innafor det den skal være?

Link to comment
Share on other sites

JA, så da har det ikke vært noen forandringe gjort på bilen etter den målingen/justeringen ble gjort?

 

Da er vi tilbake til mitt tidligere spørsmål: Hvorfor sier verkstedet at de ikke klarer å justere mer på camber, når den er innafor det den skal være?

 

Ingen endringer er gjort etter siste kontroll nei!!

 

Vet ikke helt hva jeg skal svare på det, de mener bilen er for lav og med deretter camber vinkel. Nå har de vel heller ikke tatt en titt på utskriften da jeg har hatt den i 210'n og den står hjemme når jeg er på jobb :) Men de sier at selvom camber er innafor vil den slite dekk på grunn av breie dekk på sommern og kantete dekk på vinter i kombinasjon med den type vei vi har i Norge, mesteparten av kjøringen foregår i Oslo/Akershus og Østfold.

 

De sier at på sommern vil jeg uansett slite med ujevnt slitte dekk da jeg har lavprofil og breie dekk :s

Link to comment
Share on other sites

De fleste er ikke klar over det, men med litt sving på rattet så endrer spissingen seg nokså heftig. Hvis jeg ikke husker helt feil øker toe-out ved sving på 124, antar 210 har noe lignende.

 

Denne innerslitasjen oppstår neppe på beine veien selv om det skulle være litt kjørespor.

 

Dersom mye senk er det fare for at hjulstillingsgeomotrien går 'out of band'. Da vil heller ikke de originale vinklene være fasit, slik er det hvertfall på 124

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva man ihvertfall før kalte spredning i sving. Dette er innebygget i spindelen ved at styrearmen er vinklet enten innover hvis

den peker bakover og utover hvis den peker forover. Dette er fordi det indre forhjulet gjør en mindre sving enn ytterhjulet. Hvis jeg

ikke husker helt feil kalles denne vinkelen for Ackermannsvinkel og kan best beskrives med en tenkt linje gjennom nedre bærekule,

gjennom endeleddet og til senter av bakaksel. Legg merke til forhjulene på en lastebil neste gang du ser en som har maks utslag på

forhjulene så ser man den ganske tydelig. Alle biler har dette såfremt de har to forhjul.

Link to comment
Share on other sites

Dekkbredde har ikke noe med slitasjen å gjøre, du må bare få sjekket at foringene fremme ikke er punktert, med de hjulvinklene du har på det papiret så skal du ikke slite dekk såfremt foringene er i orden.... er ikke foringene i orden så er hjulvinklene utenfor spec idet du kjører av bukken..!!.. :? :?

Sjekk/fiks foringene og deretter legg på litt mer spissing sånn at du ikke får toe out ved bremsing så tror jeg dette blir helt topp... :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...