Jump to content

50 % på dekk hos Dekk-1 ?

Gujoni

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke helt denne "rabatten" som vi skal få hos Dekk-1. Hos Dekk-1 i Oslo fikk jeg en pris på ca. kr 6400,- +590,-

for omlegg da jeg skulle ha nye sommerdekk på min S 211. Dette er jo samme pris som andre dekkvarehus opererer

med uten noen som helst rabatt. Har noen en god forklaring på dette? Dimensjonen er forøvrig 225/50-17.

Flesteparten av forhandlerne gir 40-50% ved kjøp av fire dekk, er min erfaring. Trenger ikke spørre om avslag engang. Det finnes vel snart ikke veiledende priser på dekk heller, bare villedende.

Når det gjelder dekk og felg i Oslo er min erfaring at ingen har bedre service og priser enn

DEKKMESTERN OSLO STÅLFJÆRA 1 Tlf: 22 25 59 00. Kontaktperson Erik Elander. Rett over gata for Spectra bil.

Det han ikke har inne skaffer han fort.

Alle de store norske dekkjedene driver nesten "mafiavirksomhet" med veiledende priser ingen betaler, 50% rabatt til alle kunder og kunden tror da han har gjort en god handel selv om det finnes andre, mindre aktører som selger de samme dekkene enda 30% billigere.

Dette gjelder forsåvidt alle sammen, både Vianor, Dekkmann, Dekk1 og "hele hurven". Et dekk av anerkjent merke i f.eks. 235/45-17 koster fra disse fort godt over 2000,-/stk mens man fra andre aktører eller nettbutikker kan få dekkene til ned mot halvparten.

I tillegg "svartmaler" denne dekk-mafiaen andre aktører som parallellimporterer med propaganda om gamle dekk, dekk ikke for det europeiske markedet og lignende. Tull, tøys og tøv alt sammen..

Det er klart at i dag, er det mulig å drive dekkfirma med en pc og en konto. Du trenger ikke lager, butikk, folk, maskiner, eller noe annet.

Hvis man selger dekk før man selv kjøper dem, er det klart at så lenge volumet er der, kan man operere med små påslag og gunstige priser.

Man kan da ikke forvente den helt store reaksjonen fra et slikt firma, dersom man står i grøfta med et ihjelkjørt dekk utover å få kjøpe et nytt og vente på posten.

På den andre siden har du fine kjedebutikker, med representable fasiliteter med fagfolk med fagbrev, kunnskap, ordnede arbeidsforhold, lager, nødvendig maskiner og serviceinnstilling.

Det er klart at som kunde på et slikt sted, forventer man andre reaksjoner dersom man står i grøfta.

Du må ikke glemme at det du omtaler som "mafiavirksomhet" faktisk er med å løfte nivået i bransjen.

Folk får velge selv hvor i spekteret de selv vil handle, men for min del, er jeg for de "seriøse" så lenge jeg får et rabattnivå som er til å leve med. Når jeg handler av de "store", har jeg alltid en tanke bak i hue om hva det koster på nettet. Jeg vil derfor akseptere en litt høyere pris, men ikke noen "rip-off".

Men som konklusjon, får hver selv velge hvor en vil handle for meg.

Når var det sist man fikk noe hjelp fra dekkbutikken om man hadde et dekk-havari da, med mindre man har en (helt sinnsykt dyr) serviceavtale? ;) Og den kunnskapen mange oppviser kan du få billig, det er om å gjøre å skuffe gjennom flest mulig fortest mulig, og ripete felger, dårlig balansering etc. er mer regelen enn unntaket. Fine lokaler er bare ekstrautgifter for kundene og arbeidsforholdene er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. ;)

Jeg har de siste gangene handlet både vinterdekk og sommerdekk hos Johs.Bjerke og har vært veldig fornøyd med servicen der. Hadde

litt problemer med risting og vibrasjoner på en S 210 etter montering av Continental vinterdekk kjøpt der. De dreide dekkene 180 grader på felgene, slipte anleggsflaten på navene, sjekket for dårlige foringer foran og bak( selv om jeg visste at dette var iorden) og sto på verre for å rette dette. Tilslutt viste det seg at 3 av dekkene hadde kuler innvendig

der stammen var skjøtet. Fikk 3 nye og alt var bra. Gutta på verkstedet virket oppriktig interressert i å finne ut av problemet, noe

som gir en følelse av trygt kjøp og gjør at jeg nok drar dit neste gang også. En annen faktor er at de stadig kommer best ut i

pristester gjort av avisene. Nå må det også sies at jeg som gammel bilmekaniker er ganske pirkete, men betaler man 7-8 000

for en vare, skal den være iorden.

Når var det sist man fikk noe hjelp fra dekkbutikken om man hadde et dekk-havari da, med mindre man har en (helt sinnsykt dyr) serviceavtale? ;) Og den kunnskapen mange oppviser kan du få billig, det er om å gjøre å skuffe gjennom flest mulig fortest mulig, og ripete felger, dårlig balansering etc. er mer regelen enn unntaket. Fine lokaler er bare ekstrautgifter for kundene og arbeidsforholdene er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. ;)

Joda, du kan godt si det. Skjønner at du setter ting litt på spissen her. Men jeg skjønner også at du ikke har vært hos Charlie å kjøpt dekk  :lol: :lol: :lol:

Det finnes faktisk butikker der det er koselig å kjøpe dekk. Fine rene lokaler, god kaffi, god service, kompetanse og betjening som ikke ser ut som de er akterutseilt fra et omreisende cirkus.  :lol:

Ville vel ikke være noe bra om vi ender med to-tre nettbutikker og nesten ingen som legger om lokalt?

Men dersom du skal klage på kompetansen i butikker, har du vært hos f.eks Elkjøp i det siste? I visse butikker virker det som at ansettelsekriterie er at du er blond, dum og kan tygge tyggegummi uavbrutt mens du prater svada  :lol:

Jada, jeg setter ting på spissen for å få frem poenget, det innrømmer jeg gjerne. ;) Jeg har bare handlet fra parallellimporterende firmaer (dekkonline.com og interdekk.no) og hatt utelukkende gode erfaringer med disse. Nå er jeg så heldig at jeg har tilgang til å legge om og balansere dekk i hobbyverkstedet på jobb, så det fikser jeg selv. Har ingen ekstreme dimensjoner som krever spesialkompetanse/utstyr heller. :)

Når jeg skal kjøpe elektronikk/datautstyr finner jeg ut på forhånd alene hva jeg skal ha, så bestiller jeg det og henter det i butikken om jeg skal handle på f.eks. Elkjøp, så da slipper jeg å forholde meg til noen slike utover at de må hente varen og ta betalt. ;)

Jeg har brukt Dekkmann i Hokksund til og fra i over 20 år. Veldig fornøyd med de. På halvsvær gammel '77 MB 608 hentet jeg selv brukte dekk i fin stand hos huggeren som Dekkmann la om for en svært rimelig penge. Ikke noe blodpris for ikke å ha solgt meg dekk.

En annen gang i fattige studentår fikk jeg pes av biltilsynet for slitne dekk på MB 209D kassebil, men fikk lov å kjøre videre hvis jeg dro og byttet dekk umiddelbart. Jeg kom innom Dekkmann med mangellapp i 14 -tida, med et ønske om billige 8 lags varebildekk. De la om og jeg var videre på under timen for småpenger. De fant rimelige gode dekk og balanserer ordentlig.

En annen gang skulle jeg spare mer penger enn godt er, og da gikk jeg til ei annen sjappe/shop i Hokksund som har pushet grisebillige dekk og bling fra Eikerbygdene til hele Norge i mange år. Dere har sett annonsen i bilblader siden 80-tallet. Dekkene var dårlig balansert, så uka etter like dårlig balansert,  så etter noen dager til prøvde de et par nye dekk, like lite balansert. Da mente de at det var bilen som det var noe feil med, og ikke mer hjelp å få.

I senere år dro jeg heller til Dekkmann for Conti 3 piggfri til min daværende 210. Montert på slitne uoriginale avantgardefelger. Funket greit første vinteren men 3 av 4 lakk luft, over noen uker måtte det etterfylles. Leverte de inn til Dekkmann som byttet ventil i samtlige på høsten før neste vinter.

2 av 4 lakk fortsatt luft (+- 1bar på 14 dager) og leverte inn bilen med ca 2 år gamle dekk. Så viste det seg at det var min egen feil fordi felgene hadde korrodert på innsiden. Dekkman sa at uansett skulle de få det tett uten at det skulle koste meg noe. De pusset rust, la på noe greier, og det var tett 3 år senere når jeg solgte bilen. Topp service 2 år etter handel uten å forlange 5 øre for det.

Det finnes alltid noen som kan selge noe litt billigere og litt dårligere.