Jump to content

Har fått feil fjærer og gummiringer. Kan noen hjelpe med riktige delenummer?

Arild Flatland

Recommended Posts

Jeg driver og skifter bakfjærer til min E320T 4-Matic Avantgarde 1998-modell. I mangel av fjærstrammerverktøy har jeg tatt ned den nedre bærebrua og løsnet støtdemperen for å få ut fjæra. Da viser det seg at den gamle fjæra, til tross for at det er brukket av 1/3 runde, er nesten 1cm lenger enn den nye fjæra jeg har kjøpt hos Autostern. I tillegg kjøpte jeg gummiringen som skal ligge mellom fjæra og chassiset, og den er også feil (for tynn). Akkurat denne gummiringen stusset jeg på da jeg hentet utstyret og fikk selgeren til å gå inn og dobbelsjekke, likevel ble ikke feilen oppdaget.

Jeg vet at det er flere her inne på forumet som er flinke med delenummer og derfor lurer jeg på om noen av dere kunne ha hjulpet meg med å forsøke å finne ut av dette. Hadde vært veldig kjekt og hatt forslag på delenummer når jeg kommer til Autostern i morgen  :D

Delene jeg fikk utlevert hos Autostern har delenummer A2103243404 (fjær) og A2103250284 (gummiring).

Gummiringen jeg har demontert fra bilen har delenummer A2103250384 og er ca 5mm tykkere.

Jeg har eid bilen i 10 år og meg bekjent er det ikke gjort noe fjærbytte tidligere, så jeg mener at det skal være originalvarer som sitter på. Jeg vet at en vanlig Avantgarde er lavere enn en Classic / Elegance, men en 4-Matic skal være høyere enn en vanlig Avantgarde igjen. Om det betyr at min 4-Matic Avantgarde er høyere enn en vanlig Elegance vet jeg ikke.

Bilens chassisnummer er WDB2102821X008979

På forhånd takk for hjelp!

Delene jeg fikk utlevert hos Autostern har delenummer A2103243404 (fjær) og A2103250284 (gummiring).

Gummiringen jeg har demontert fra bilen har delenummer A2103250384 og er ca 5mm tykkere.

Hvilken fargemerking er det på fjæra du har fått og den du tok ut? A 210 321 24 04 (1x grønn, 1x gul) er fjæra jeg får opp i EPC ihvertfall.

Gummidingsen øverst brukes som mellomlegg og til å regulere høyden på bilen. Forskjellen på A2103250384 og -284 er 4mm. Hvilken pute du vil ha er egentlig opp til deg. Du kan velge mellom 184 (5mm), 284 (9mm), 384 (13mm), 484 (17mm) og 584 (21mm). Hvis du var fornøyd med 284, så er det vel ikke verre enn å bytte den. Det burde vel være lagervare?

Takk for svar!

Så fargestripene på den nye fjæra har en funksjon, det var jeg for dum til å tenke på...

Den nye fjæra har 3 smale blå striper. På den gamle fjæra var det i utgangspunktet ikke synlig noen fargekoder, den har tross alt sittet under bilen i 14 år og nesten 330.000km, så den har blitt skitten gjennom årenes løp. Etter litt vasking og rensing med white spirit (har hatt bilen på understellsbehandling) dukket det opp 2 grå striper. Er det en kode som du kan finne igjen i systemet? Alt hadde jo vært greiere hvis det hadde åpenbart seg en grønn og en gul i stedet...

Herrejesus...

Det er ikke rart fargene stemmer overens, spesielt ikke når jeg sitter og ser på frontfjærene dine. Feberen spilte meg et puss der gitt...

Bakfjærene jeg får opp har 2x grå, og er A202 324 18 04, med tilhørende pad A211 325 03 84, altså det du har utstyrt fra før.

Det du har fått er avantgardfjærer til samme utstyrt bil (formodentlig uten 4-matic), noe som jeg tipper blir litt i laveste laget.