Bjørn Nøvik Eide Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Våren har kommet til Oslo,så første turen med grombilen er unnagjort med noen små utfordringer. Problemet er at ved kickdown og pådrag "dør" motor ut,får ikke fullt drag.Misstenker pluggkabelsats,fordelerlokk,rotor. Går ellers fint på tomgang og om jeg kjører pent.Butter i ca 140-150 km/t i 3dje gear(selvfølgelig vært på autobahn)ved gear skifte er det bra drag igjen.Er jeg riktig uheldig er det vel ett promlen med hele motor ledeningsnettet på disse pga varme om jeg ikke husker feil,høres dyrt ut Noen erfaringer/råd. Er jo ikke direkte rimelig disse tennings delene til bilen,så er det noe annet som kan prøves først,ja da blir det gjort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
500AMM Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Hei Bjørn. Ut fra det du beskriver så ligner dette veldig på det problemet jeg har på Limited'en for tiden. Alt normalt, men drar kun til 4500 rpm så stopper draget opp. I mitt tilfelle er det også slik at når jeg tråkker til for fullt og holder kickdown nede, så girer den ikke opp ved maks. turtall. Jeg må slakke av litt så kickdown bryteren frigjøres før den girer opp. Min fader også bittelitt når jeg kjører helt vanlig med jevn gass. Etter det jeg har lest meg til er IKKE dette et girboks problem, men altså et motorproblem. Det kan være flere feilkilder, men det er ikke tenningsmodulen. Når den ryker går den over i "Subaru modus", dvs. motoren går i nødmodus og høres ut som en Subaru motor. Dette kaller vi LHM - Limp Home Mode fordi man kan harke seg videre på et vis. De mest sannsynlige feilene kan være lekkasje i vakumslanger, defekt bryter for 2.girs begrensing ved kald motor, eller ETA (elektronisk gasspjeld). Jeg skal på verksted og sjekke feilkoder og slette de som er lagret, det er alltid noen som er lagret. Det blir ikke dyrt før du ber noen fikse problemet, så sjekk feilkoder først. Jeg mistenker det er ETA'en som holder på å ta kvelden, det finnes et firma i Tyskland som kan reparere disse. Nytt koster 10-15.000, her i Norge vel og merke. -arnt- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Nøvik Eide Posted March 19, 2012 Author Share Posted March 19, 2012 Hei Arnt, godt å ha en som er dedikert 500 entusiast Høres helt ut som min, dette ja,da venter jeg til du har fått din diagnose,skal begynne som smått med den i løpet av april,har div klakking i understell som er MEGET irriterende,så det er første prioritet.Kjørt frem til idag,er jo hyggelig å ta noen små turer i ny og ne da. Tar den med til Gol så får du gi den en bedømming,sees vel ikke før det? Og takk for svar foresten :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.