Harald Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Her kommer tråden om min eldste bil. Den forlot fabrikken 24.4.1964 og gikk de tre første årene i Tyskland. Den ble levert i Hannover og eieren bodde i Celle. I 1967 ble den bruktimportert til Norge. Eieren bodde i Billingstad og 27.4.1967 ble den registrert med nummer C-443. Han eide bilen til 31.12.1969 og 2.3.1970 kjøpte en på Kløfta bilen. Den fikk da registreringsnummer C-729304. I 1975 havnet den på Jessheim og denne eieren hadde den til 1988. Nå hadde den fått nummer CC 48606 og var begynt å bli i dårlig stand. Det ble byttet motorblokk og den ble kollisjonsskadet venstre foran. Den 30.8.1982 ble bilen avregistrert og satt bort på en låve. Fra 1988 til 1994 var den innom forskjellige eiere, men ble ikke registrert. En av eierne monterte nye framskjermer og eksosanlegg. Også kanalene og høyre bakskjerm har blitt byttet. Jeg så bilen i en annonse på TV2 tekst-tv i juni 1994. Det var da et medlem av MBKN som skulle selge den. Jeg kjøpte prøveskilt og reiste til Hønefoss for å se på bilen. Vi ble enige om pris og turen tilbake til Stavanger gikk bra. Det eneste som skjedde var at det begynte å lekke fra varmeapparatet. Dette ble ordnet ved å koble bort varmeapparatet. Jeg brukte et par måneder på å få bilen i stand. Den hadde stått i 12 år, så bremsene ble overhalt. Videre ble det flekklakkert diverse rustflekker. I august 1994 ble den registrert. Jeg valgte da nummeret C-443 som var det første den hadde i Norge. De neste to årene arbeidet jeg videre med bilen, men jeg demonterte ikke mer enn at den også kunne kjøres i perioder. Det var ulyd fra bakakselen, så denne ble byttet til en med litt høyere utveksling. Samtidig ble noen gamle rustskader utbedret i bærebjelkene som går over bakakselen. Innvendig kjøpte jeg nye tepper til gulvet, puten til førerstolen ble trukket om og jeg fikk tak i original Becker radio. Oppe på bakseteryggen var det svidd svarte flekker av sollyset. Dette ble sprayet med vinyllakk og er like fint ennå. I juni 1996 var det tid for første langtur og den gikk til Stjerneløpet i Holmenkollen. De neste årene ble bilen kjørt mye på turer om sommeren. Våren 2002 ble overhalte jeg topplokket med nye ventilstyringer og -tetninger. Dette resulterte i litt mindre blå eksos. Jeg har vært på de fleste Stjerneløp med bilen de siste ti år, og vært på ferieturer til Danmark, Sverige og Tyskland. Det har aldri vært noen problemer utenom en gang på vei til Ålesund. Da var dynamobørstene utslitt. Men jeg hadde selvfølgelig byttedynamo med. Bilen var kjørt 217 000 km da jeg kjøpte den. Nå står den på 302 000 km. Ekstrautstyrslisten er ikke så lang, men noe er det: 102 – MB-Tex 401 – Enkeltseter 411 – Skyvetak 551 – Elfenbenfarget ratt 641 – Hvite dekksider Quote
CHARLIE Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 ENDELIG!! Denne tråden har jeg ventet LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENGE på!! Har du noen bilder fra da du kjørte bryllup med den?? Quote
SigurdB Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Får skikkelig lyst på gammel MB når jeg ser de fine bilene dine Harald Må kreve litt å holde strekk på hele bilparken Quote
Harald Posted March 17, 2012 Author Posted March 17, 2012 Jeg fant noen bilder som snart er 10 år gamle. Noen som kjenner brudeparet? Quote
tommern57 Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Noe av det grommeste karosseriet som har kommet fra den fabrikken. Får minner til oppveksten her. Brudgommen er vel han gummihandleren som bor ute like ved Jærhagen? Men, ......... stokk? Quote
Odd Sigurd Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 OI OI OI OI for ein bil,heilt fantastiske,og det gjør seg jo ekstra godt med hvitt ratt :D : :DD :D Brudgommen såg jo veldi ung ut der da 8) Quote
Stian Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Det er helt fantastisk å observere denne i bilen i venstre fil (der den er ganske ofte) mens Toyotakuskene som blir forbikjørt lurer på hva i huleste som skjedde nå . Quote
Harald Posted September 27, 2012 Author Posted September 27, 2012 Da var sommeren over og 220'en er satt til vinterlagring. Det ble 750 km kjøring, to tanker bensin. Ikke mye, men den blir hvertfall brukt. Jeg skiftet hjulsylindrene bak som det var lekkasje fra og skiftet bremse- og clutchvæske. Quote
bska Posted September 28, 2012 Posted September 28, 2012 Harald, det gjorde seg virkelig bra med hvite dekksider på den vogna (med eller uten brudepar) Quote
Frode Posted September 28, 2012 Posted September 28, 2012 Enig med Bernt, få på hvite dekksider igjen..!!.. Quote
Harald Posted September 28, 2012 Author Posted September 28, 2012 He-he, så dere følger med. Jeg tok bildet på vei til vinterlagringen, så det står noen gamle dekk på. Pleier å skifte for å ikke risikere at sommerdekkene blir urunde av å stå i ro så lenge. Denne bilen vil alltid ha hvite dekksider så lenge jeg har den. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 4, 2012 Posted October 4, 2012 Hvite dekksider er å bli konge på disse gamle gode bilene Quote
Sepirek Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Den var utrolig flott, Harald. Har også en 1964-modell, stående. Håper jeg får den på veien og at den blir nesten like fin som din. -Tommy Quote
Harald Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Takk for det. Tommy: Hvilken stand er bilen din i nå? Du får ta noen bilder og lage en tråd om den. Quote
Harald Posted October 3, 2013 Author Posted October 3, 2013 Det har vært noen fine høstdager i det siste, så bilen har fått kjørt noen mil før vinterlagring. Quote
svekro Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Det har vært noen fine høstdager i det siste, så bilen har fått kjørt noen mil før vinterlagring. Du verden for en flott bil, godt å se at slike blir tatt så godt vare på. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 4, 2013 Posted October 4, 2013 Nydlig med hvite dekksider også! Quote
FredrikE300D Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 For en herlig bil! Enda herligere er det at den blir brukt skikkelig Quote
mosteen Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Grattis med dagen, for en nydelig Mercedes. Ett av de aller, aller fineste karosseriene. Quote
tommern57 Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Da skal jeg jaggu ta en blek en til kvelden å feire Quote
Recommended Posts