Jump to content

Recommended Posts

Posted

Her kommer tråden om min eldste bil. Den forlot fabrikken 24.4.1964 og gikk de tre første årene i Tyskland. Den ble levert i Hannover og eieren bodde i Celle. I 1967 ble den bruktimportert til Norge. Eieren bodde i Billingstad og 27.4.1967 ble den registrert med nummer C-443. Han eide bilen til 31.12.1969 og 2.3.1970 kjøpte en på Kløfta bilen. Den fikk da registreringsnummer C-729304. I 1975 havnet den på Jessheim og denne eieren hadde den til 1988. Nå hadde den fått nummer CC 48606 og var begynt å bli i dårlig stand. Det ble byttet motorblokk og den ble kollisjonsskadet venstre foran. Den 30.8.1982 ble bilen avregistrert og satt bort på en låve. Fra 1988 til 1994 var den innom forskjellige eiere, men ble ikke registrert. En av eierne monterte nye framskjermer og eksosanlegg. Også kanalene og høyre bakskjerm har blitt byttet.

Jeg så bilen i en annonse på TV2 tekst-tv i juni 1994. Det var da et medlem av MBKN som skulle selge den. Jeg kjøpte prøveskilt og reiste til Hønefoss for å se på bilen. Vi ble enige om pris og turen tilbake til Stavanger gikk bra. Det eneste som skjedde var at det begynte å lekke fra varmeapparatet. Dette ble ordnet ved å koble bort varmeapparatet.

Jeg brukte et par måneder på å få bilen i stand. Den hadde stått i 12 år, så bremsene ble overhalt. Videre ble det flekklakkert diverse rustflekker.  I august 1994 ble den registrert. Jeg valgte da nummeret C-443 som var det første den hadde i Norge.

De neste to årene arbeidet jeg videre med bilen, men jeg demonterte ikke mer enn at den også kunne kjøres i perioder. Det var ulyd fra bakakselen, så denne ble byttet til en med litt høyere utveksling. Samtidig ble noen gamle rustskader utbedret i bærebjelkene som går over bakakselen.  Innvendig kjøpte jeg nye tepper til gulvet, puten til førerstolen ble trukket om og jeg fikk tak i original Becker radio. Oppe på bakseteryggen var det svidd svarte flekker av sollyset. Dette ble sprayet med vinyllakk og er like fint ennå.

I juni 1996 var det tid for første langtur og den gikk til Stjerneløpet i Holmenkollen.  De neste årene ble bilen kjørt mye på turer om sommeren.

Våren 2002 ble overhalte jeg topplokket med nye ventilstyringer og -tetninger. Dette resulterte i litt mindre blå eksos.

Jeg har vært på de fleste Stjerneløp med bilen de siste ti år, og vært på ferieturer til Danmark, Sverige og Tyskland. Det har aldri vært noen problemer utenom en gang på vei til Ålesund. Da var dynamobørstene utslitt. Men jeg hadde selvfølgelig byttedynamo med.

Bilen var kjørt 217 000 km da jeg kjøpte den. Nå står den på 302 000 km.

Ekstrautstyrslisten er ikke så lang, men noe er det:

102 – MB-Tex

401 – Enkeltseter

411 – Skyvetak

551 – Elfenbenfarget ratt

641 – Hvite dekksider

yHDEV.jpg

NgEbl.jpg

cbKBU.jpg

CmGN.jpg

w2Nl.jpg

l2I8g.jpg

ps8Vt.jpg

wsToM.jpg

rLuxe.jpg

8yEXP.jpg

V3fYF.jpg

oOs83.jpg

Posted

Noe av det grommeste karosseriet som har kommet fra den fabrikken. Får minner til oppveksten her.  :lol:

Brudgommen er vel han gummihandleren som bor ute like ved Jærhagen? Men, ......... stokk?  :lol:

Posted

Det er helt fantastisk å observere denne i bilen i venstre fil (der den er ganske ofte) mens Toyotakuskene som blir forbikjørt lurer på hva i huleste som skjedde nå :lol:.

• 6 months later...
Posted

Da var sommeren over og 220'en er satt til vinterlagring. Det ble 750 km kjøring, to tanker bensin. Ikke mye, men den blir hvertfall brukt. Jeg skiftet hjulsylindrene bak som det var lekkasje fra og skiftet bremse- og clutchvæske.

h43sj.jpg

Posted

He-he, så dere følger med. Jeg tok bildet på vei til vinterlagringen, så det står noen gamle dekk på. Pleier å skifte for å ikke risikere at sommerdekkene blir urunde av å stå i ro så lenge. Denne bilen vil alltid ha hvite dekksider så lenge jeg har den.

• 3 weeks later...
  • 11 months later...
Posted

Det har vært noen fine høstdager i det siste, så bilen har fått kjørt noen mil før vinterlagring.

Du verden for en flott bil, godt å se at slike blir tatt så godt vare på.

• 6 months later...