Jump to content

Harald sin 220S 1964


Harald

Recommended Posts

Her kommer tråden om min eldste bil. Den forlot fabrikken 24.4.1964 og gikk de tre første årene i Tyskland. Den ble levert i Hannover og eieren bodde i Celle. I 1967 ble den bruktimportert til Norge. Eieren bodde i Billingstad og 27.4.1967 ble den registrert med nummer C-443. Han eide bilen til 31.12.1969 og 2.3.1970 kjøpte en på Kløfta bilen. Den fikk da registreringsnummer C-729304. I 1975 havnet den på Jessheim og denne eieren hadde den til 1988. Nå hadde den fått nummer CC 48606 og var begynt å bli i dårlig stand. Det ble byttet motorblokk og den ble kollisjonsskadet venstre foran. Den 30.8.1982 ble bilen avregistrert og satt bort på en låve. Fra 1988 til 1994 var den innom forskjellige eiere, men ble ikke registrert. En av eierne monterte nye framskjermer og eksosanlegg. Også kanalene og høyre bakskjerm har blitt byttet.

 

Jeg så bilen i en annonse på TV2 tekst-tv i juni 1994. Det var da et medlem av MBKN som skulle selge den. Jeg kjøpte prøveskilt og reiste til Hønefoss for å se på bilen. Vi ble enige om pris og turen tilbake til Stavanger gikk bra. Det eneste som skjedde var at det begynte å lekke fra varmeapparatet. Dette ble ordnet ved å koble bort varmeapparatet.

 

Jeg brukte et par måneder på å få bilen i stand. Den hadde stått i 12 år, så bremsene ble overhalt. Videre ble det flekklakkert diverse rustflekker.  I august 1994 ble den registrert. Jeg valgte da nummeret C-443 som var det første den hadde i Norge.

 

De neste to årene arbeidet jeg videre med bilen, men jeg demonterte ikke mer enn at den også kunne kjøres i perioder. Det var ulyd fra bakakselen, så denne ble byttet til en med litt høyere utveksling. Samtidig ble noen gamle rustskader utbedret i bærebjelkene som går over bakakselen.  Innvendig kjøpte jeg nye tepper til gulvet, puten til førerstolen ble trukket om og jeg fikk tak i original Becker radio. Oppe på bakseteryggen var det svidd svarte flekker av sollyset. Dette ble sprayet med vinyllakk og er like fint ennå.

 

I juni 1996 var det tid for første langtur og den gikk til Stjerneløpet i Holmenkollen.  De neste årene ble bilen kjørt mye på turer om sommeren.

Våren 2002 ble overhalte jeg topplokket med nye ventilstyringer og -tetninger. Dette resulterte i litt mindre blå eksos.

 

Jeg har vært på de fleste Stjerneløp med bilen de siste ti år, og vært på ferieturer til Danmark, Sverige og Tyskland. Det har aldri vært noen problemer utenom en gang på vei til Ålesund. Da var dynamobørstene utslitt. Men jeg hadde selvfølgelig byttedynamo med.

Bilen var kjørt 217 000 km da jeg kjøpte den. Nå står den på 302 000 km.

 

Ekstrautstyrslisten er ikke så lang, men noe er det:

102 – MB-Tex

401 – Enkeltseter

411 – Skyvetak

551 – Elfenbenfarget ratt

641 – Hvite dekksider

 

yHDEV.jpg

NgEbl.jpg

cbKBU.jpg

CmGN.jpg

w2Nl.jpg

l2I8g.jpg

ps8Vt.jpg

wsToM.jpg

rLuxe.jpg

8yEXP.jpg

V3fYF.jpg

oOs83.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

He-he, så dere følger med. Jeg tok bildet på vei til vinterlagringen, så det står noen gamle dekk på. Pleier å skifte for å ikke risikere at sommerdekkene blir urunde av å stå i ro så lenge. Denne bilen vil alltid ha hvite dekksider så lenge jeg har den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...