Steinar Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Min 6.9 vil ikke ut av vinterdvalen. Den fungerte helt fint når jeg parkerte den i høst, men nå er den stein død! Jeg skiftet plugger,pluggledninger,rotor og fordelerlokk i fjor, så jeg tror dette skal være i orden. Jeg har ihvertfall gnist på pluggene, og når jeg kinner lukter det bensin, men den tenner overhodet ikke! Dvs etter at jeg hadde kinna batteriet flatt og lada det opp igjen flere dager på rad, fant den plutselig på at den skulle start på 1. forsøket en dag. Da brukte jeg den et par dager, og den fungerte knirkefritt. Startet like enkelt om den var varm eller kald. Så lot jeg den stå en ukes tid, og nå er den helt død igjen! Jeg har sjekket kaldstartventilen, og den sprayer som den skal. Er det noen som kan ha noen ideer her?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Har du sjekket alle gummislanger i innsuget at det ikke er sprekker slik at den suger falsk luft.? Hva med kablene til og fra coil, alle jordingspunkt i orden.? Tempsensor i orden.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Jeg har vært borti det samma på sykla mine når de har stått urørt vinteren over. Har en liten teori om at 95 blyfri "råtner" når den står. Når de har vært totalt umulig å starte, har jeg tappa tanken, fyllt fresk vare og starta på første forsøk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinar Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Har du sjekket alle gummislanger i innsuget at det ikke er sprekker slik at den suger falsk luft.? Hva med kablene til og fra coil, alle jordingspunkt i orden.? Tempsensor i orden.? Nå er jeg dessverre ingen mekaniker, så jeg lurer på om det er noe av dette jeg kan sjekke uten at bilen sviver? Dersom den hadde sugd falsk luft, ville det vel merkes når bilen gikk? Da jeg endelig fikk den igang sist uke, gikk den som en klokke, uten et feilslag. Coilen har jeg tenkt på, siden alt det andre i tenninga er nytt. Jeg burde kanskje fått tak i en annen, og sett om det ble noe forandring.. Tempsensor ja.. Hvor sitter denne, og kan jeg sjekke den på noen måte?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Start den med litt startgass og kjør opp den bensinen som er på tanken.... det burde ikke være lange turen... Fyll på nytt slik Tom er inne på...så kan du parkere og se om problemet gjentar seg etter en ukes tid.... Gjentar det seg så er alle disse tingene enkel å sjekke.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinar Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Jeg har vært borti det samma på sykla mine når de har stått urørt vinteren over. Har en liten teori om at 95 blyfri "råtner" når den står. Når de har vært totalt umulig å starte, har jeg tappa tanken, fyllt fresk vare og starta på første forsøk. Jeg har lurt litt på dette selv også, siden den var litt kranglete å få fyr på sist vår også. Men ikke på denne måten her.. Men den har stått med full tank i vinter, så er det noen som har lyst på 96 liter med lurvete bensin? Jeg lurer på om de rett å slett ikke tåler å stå så lenge, for den 1. vinteren jeg hadde den starta jeg den med ujamne mellomrom og da hadde jeg ingen problemer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinar Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Start den med litt startgass og kjør opp den bensinen som er på tanken.... det burde ikke være lange turen... Fyll på nytt slik Tom er inne på...så kan du parkere og se om problemet gjentar seg etter en ukes tid.... Gjentar det seg så er alle disse tingene enkel å sjekke.... Problemet er at jeg får ikke fyr på den med startgass heller... Men jeg gjør det sikkert på feil måte. Hvordan skal man gå fram her? Jeg har prøvd å dusje rett inn i luftfilteret, hoppet inn i bilen, og kinnet som en tulling, men nei! Må man ha en til å dusje, og en til å kinne, eller sprayer jeg rett å slett på feil plass?? Når det gjelder å bruke opp en tank bensin, så er det en overkommelig oppgave ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Burde funke den startsprayinga di. Når den blir umulig, har du mulighet til å sjekke en plugg for å se om de er våte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Will Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Stemmer som Tommern sier om bensinen, står litt her: http://storfjorden.no/attachments/261_skann0001.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinar Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Burde funke den startsprayinga di. Når den blir umulig, har du mulighet til å sjekke en plugg for å se om de er våte? Pluggene ser vel helst tørre ut, selv om de stinker bensin. Så jeg går utifra at det har noe med bensintilførselen å gjøre. Jeg må vel på et verksted å få sjekket pumpetrykket, dersom jeg bare kunne fått fyr på den. Jeg har bare sjekket kaldstartventilen, og den dusjet som jeg tror den skal gjøre. Men hvorfor den ikke starter på startgass er jo en gåte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinar Posted March 17, 2012 Author Share Posted March 17, 2012 Dette blir jeg ikke klok på! Jeg prøvde en billig Biltema coil for moro skyld, og bilen startet. Koblet til den gamle igjen, og da startet den med den også! Kjørte en god tur, og bilen funket 100%. Dette kan ha vært tilfeldig, eller det kan ha vært dårlig kontakt. Jeg kommer uansett til å kjøpe ny coil, og så får vi se.. Er det noen som vet om jeg kunne ha skadet noe dersom jeg hadde kjørt med Biltema coilen?? Med de prisene som er på tenningsdeler til disse bilene, tør jeg ikke å prøve. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Det gikk nok bra så lenge det ikke røyk av ledningsnettet. En coil på dissa er laga av Beru, Bosch, e.l., så ingen grunn til å kjøpe stjernecoil. Går like bra med en fra f.eks Hellanor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.