Jump to content

Dimensjon på hjulager bak på S124

Tor Inge

Recommended Posts

Er det forskjell på indre diameter på hjulageret på forskjellige 124 modeller?

Eg driver jo på å bytter ut ting i hjulopphenget bak og har det aller meste i orden nå.

Så då eg for litt sidan fekk satt i nye hjullager i spindelane og skulle til å sette i navet(?) oppdaga eg at inner diameteren på hjullageret var meste 5mm for lite i forhold til ytter diameteren på navet.

Nå har eg bestilt deler frå USA for å få det litt billegare, men eg trudde det var like deler for det om.

når eg målte (og såg etter på internett sida eg bestilte frå) var inner diameteren på det eg kjøpte 44,7mm mens det som stod i var rundt 49mm. Eg leita litt meir gjennom lista med hjulager og fann eit einaste som hadde inner diameter på 48.5mm. reknar med det var dette eg skulle hatt i staden for.

Kan det vere mogleg at den "lokale" hjulager forhandleren kan ha lager som passer?

Det går mange stv i USA.

Det er alltids mulig å ta alt sammen fra sedan, men det er dimensjonert for mindre vekt.

Hva kostet hjullager?

http://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-E-CLASS-W210-W124-REAR-WHEEL-BEARING-SOLID-/270398590324?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3ef5030d74#ht_1473wt_1104

Disse ber om bilnummer etter kjøp, så de kan sende riktig lager. Bare et eksempel på første og beste jeg fant på ebay.

Tor Inge,

Når det gjelder hjul lager bak (og foran) så er det en del forskjellige kombo ute å går. Det finnes nok en logikk i det hele, men deler som dette er erfaringsvis greiest å bestille ved å oppgi chassisnummer.

Vi har et nytt lager liggende til en 1994 E300 T, ta mål av det du trenger så kan du sjekke om det vi har liggende passer......

Måla på det som stod i er ca: Ytter diameter, 84mm. inner diameter, 49mm. Bredde, 43mm.

Eg må bytte begge så eg treng 2 lager. Men me får sjå, det ordner seg heilt sikkert før Gol...

Tittet på siden til mbspesialist og der ligger prisen på 1100,- til ca 1500,- så det var ingen upris på det lagret du hadde fått tak i

... for begge, ja.

"eget merke" 532,50- pr. stk. Det er da ikke bare for lageret, men for repair kit, som også inkluderer nye bolter til indre feste på drivakslingen og mutter til ytre feste.

Originalt koster 1425,- pr. stk, men kan ikke skaffes etter at Daimler sperret tilgangen for andre enn forhandlernettet.

Delenummer : 1249800516

Vet ikke dimmen, men det er riktig delenummer til min S124 i følge EPC.

Jeg trodde ikke det var forskjeller utover at sedan/coupé/cab har en mindre type enn stasjonsvogna, men det kan jo værer noe jeg ikke vet.

Slå det opp i EPC, så får du se hvilke byggnummer det er brukt på.

• 2 weeks later...

Om det "lønner seg" kommer an på hva man legger i det. Det vil koste mer å bytte begge enn ett, men normalt mindre å bytte begge på en gang enn ett og ett i to omganger.

Delekostnaden for 2 er naturlig vis den dobbelte av 1, men regner man frakt og sånt i, så blir det billigere pr. stk med to.

Irritasjonskostnaden når nr. 2 ryker et sted/tid det definitivt ikke passer, bare fordi man skulle spare noen kroner da det andre ble byttet er HØY.

Ser du for deg å ha bilen til over sommeren og så kaste den --> bytt det ene.

Har du ambisjoner om å ha den en stund --> bytt begge