Guest Fredrik Gundersen Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Hei på dere! Har idag hatt bilen min på EU kontroll, det gjelder en S124 E300D 1994. Fikk noen 2er feil som jeg lurer litt på hva som kan være evt. hva som må utbedres og hvordan dette gjøres på greiest mulig måte. Har skrudd mye BMW før og hatt tilgang på sprengte tegninger og delenummer skrevet rett ut på pcen hvor jeg bare har dratt til deleforhandler og fått delene jeg har trengt. Slik er det nå ikke på Mercedes har jeg funnet ut. Kjøpt abbonement på EPC og kikket litt, men ikke helt komfortabel med bruken. Følgende feil lurer jeg på, forklaring på hvordan jeg opplever feilen og mulig løsning slik jeg tenker følger under hver feil: - 2 Lasteavhengig ventil sitter fast Jeg tolker dette som nivåreg. Har så lenge jeg har hatt bilen vært klunking fra venstre side bak samt at bilen føles stivere på venstre siden enn på høyre. Har lest meg litt opp på det og det kan være nivådemper som er deffekt og/eller gasskule. Da lurer jeg på, hva er det beste å begynne på mht. feilsøk for dette? kan jeg ta ut nivådemper og sjekke denne og evt. utelukke? Hva er mest sansynlig i mitt tilfelle at er deffekt? I hvilket prisleie ligger disse delene? - 2 Rustangrep på bremserør, dette ordner jeg ganske greit på egenhånd, noe spesielt man bør passe på mht. montering av nye bremserør på MB? Gjelder forran, midten og bak. -2 Slakk i kyllingbein bak høyre Hva er et kyllingbein?? Er det foringer som byttes her i tilfelle eller er det hele beinet? 2- Stabilisator, stor slakk i foringer - Forran - alle Dette er vel det tverrgånde stabilisatorstaget som sitter forran på traværsen? Hvordan er det å bytte disse foringene? Grei skuring? Takker så veldig mye for svar! Særlig på biten med nivåreg da jeg aldri har vært borti dette før. Mvh. Fredrik Gundersen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 15, 2012 Share Posted March 15, 2012 Hei på dere! Hei. Har skrudd mye BMW før og hatt tilgang på sprengte tegninger og delenummer skrevet rett ut på pcen hvor jeg bare har dratt til deleforhandler og fått delene jeg har trengt. Slik er det nå ikke på Mercedes har jeg funnet ut. Kjøpt abbonement på EPC og kikket litt, men ikke helt komfortabel med bruken. Joda, du finner tegninger og greier i EPC, men det tar litt tid å sette seg inn i. - 2 Lasteavhengig ventil sitter fast Jeg tolker dette som nivåreg. Har så lenge jeg har hatt bilen vært klunking fra venstre side bak samt at bilen føles stivere på venstre siden enn på høyre. Har lest meg litt opp på det og det kan være nivådemper som er deffekt og/eller gasskule. Da lurer jeg på, hva er det beste å begynne på mht. feilsøk for dette? kan jeg ta ut nivådemper og sjekke denne og evt. utelukke? Hva er mest sansynlig i mitt tilfelle at er deffekt? I hvilket prisleie ligger disse delene? Det må være til nivå, for det finnes ikke noen lastavhengig ventil til bremsene. Hvis den sitter løs, så kan den vel strammes på noe vis? Hvorfor gir de 2-feil på denne? Hvis bilen er stiv, så er det gasskulene, hvis det lekker, så er det rørene (de som ser ut som støtdempere), hvis det klunker, KAN det være rørene. Det kan også være gummiforingene på toppen. De koster ikke mange kronene. Du må nesten skru ut røret og sjekke kula i bunn. Hvis den slarker, så har du klunken din der. - 2 Rustangrep på bremserør, dette ordner jeg ganske greit på egenhånd, noe spesielt man bør passe på mht. montering av nye bremserør på MB? Gjelder forran, midten og bak. For å bytte bremserøret over traversen bak, er det dessverre lagt opp til at hele traversen må ned. Jeg skal bytte på min også, må bare finne ut hvordan. Delene finner du under 42 - 090 i EPC. -2 Slakk i kyllingbein bak høyre Hva er et kyllingbein?? Er det foringer som byttes her i tilfelle eller er det hele beinet? Sløvt av et verksted å skrive sånt. Det kan ikke være noe annet enn staget fra stabstaget og ned til bærebrua. Sånne : http://www.ebay.co.uk/itm/REAR-LINK-STABILISER-MERCEDES-300-W124-3-0-85-93-Opt1-2-/170509807582?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27b32d2fde#ht_3187wt_1139 2- Stabilisator, stor slakk i foringer - Forran - alle Dette er vel det tverrgånde stabilisatorstaget som sitter forran på traværsen? Hvordan er det å bytte disse foringene? Grei skuring? Veldig enkelt, bare pass på når du løsner, for staget er tungt. Jeg fikk det rett i kjeften da jeg lå under og løsnet, og det var ikke noe deilig. Et tips her, kan være i gjenbruke den indre foringen. Staget blir slitt, og diameteren minker. Kapp ut en bit av foringen, så den sitter tight på staget, og ha på noen runder med vulkaniseringstape for å få tilbake riktig ytterdiameter. Jeg gjorde det på min for ... lenge... siden, og det har fungert perfekt siden. Før det brukte den opp disse foringene på bare 20-30.000 km. Takker så veldig mye for svar! Særlig på biten med nivåreg da jeg aldri har vært borti dette før. Se litt her på teknisk, det har vært skrevet om gasskulene tidligere i uka. Her ser du bilde av ventilen : http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-Benz-Genuine-OE-Self-Leveling-Hydraulic-Suspension-Valve-/180762912829?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a164f283d#ht_774wt_1035 Og her ser du kulene : http://www.ebay.co.uk/itm/86-2003-C-CL-CLK-E-S-SL-Class-Self-Leveling-Accumulator-Mercedes-Air-Cell-/370590073960?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5648e3c468#ht_928wt_1035 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 15, 2012 Share Posted March 15, 2012 Da har jeg begynt å bytte gasskulene, satt den på bukker og løsnet alle rør, så skal kulene ut imorra tenker jeg Synes det virker veldig greit jeg Blir spennende om det blir noe forandring Ventilen satt ikke fast så regner med at det er ok. Har en god garasje å stå i hjemme, med varmekabler i gulvet og fliser blir det litt mer konfortabelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Hei igjen dere, da har jeg omsider kommet ganske langt med skruingen. Bestilt en masse nye deler alt blir nytt baki der. Hatt ut nivådemper på venstre side denne som klunket så stygt og konstatert at kula er slitt. Hvordan er det å bytte denne kula? Eller må jeg bytte hele nivådempern? Mvh. Fredrik Gundersen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Den demperen er det dessverre ikke mulig å bytte kule på, så når det leddet er ferdig, må hele greia byttes. Nypris på sånne kan man bli litt deprimert av å sjekke. Normalt holder de lenge, så en brukt bør være trygt. Normalt ligger de rundt 500-1000 brukt. Så lenge du har et ordentlig sted å jobbe, greit verktøy, og du ikke plages med at alt er rustet fast, så er det meste helt kurrant. Hvis du får løs stagene uten å ta ned hele bakstillinga, så fortell gjerne hvordan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Klinker til med nytt rett og slett, litt deprimerende, men slik er det, visste jo at det ville bli en del kroner i deler i og med at det har vært en del lyder og tull her og der. Fikk bilen billig så Alle rør byttes, gasskuler, osv. Blir nytt, så da bytter jeg likesågreit nivådempern med en ny og. Når det gjelder bremserøret har jeg lurt litt på hvordan jeg skal lure den over traværsen bak og inn på T-leddet som er der. Skal være mulig det altså.. Hvis ikke, får et verksted ta det.. Alt er jo rustent, men med riktig verktøy går jo alt. Har vært et rør som ikke har løsnet med det første, men med Visegriptanga fra 1942 er det sjeldent få skruer som enda ikke gir opp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Jeg sliter også med de rørene der. Vurderer å kjøpe et komplettsett fra mbspecialist med kobberrør i ferdigkappede lengder, og ny fordeler. du vurderer ikke å ta ned hele subframe når du først er i gang? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Jeg sliter også med de rørene der. Vurderer å kjøpe et komplettsett fra mbspecialist med kobberrør i ferdigkappede lengder, og ny fordeler. du vurderer ikke å ta ned hele subframe når du først er i gang? Det må isåfall bli på neste runde, jeg vil ha den gjennom EU kontroll først, så skal jeg kartlegge litt mht. rust! Bilen har gått 470 000 km nå straks så mye som helt sikkert er bytteklart! Ellers girer bilen bra, motor går som et uvær Alt virker, derfor jeg i det heletatt vil legge litt penger i å holde den oppegående. Bilen har vært jevnlig vedlikeholdt av tidligere eier, har en kvitteringsbunke som kan virke som en bok siden 2008. Tidligere gått som varebil. Tok noen bilder av dette, kanskje det burde puttes i DIYen når det gjelder bytte av gasskuler på 124. Vanskelig å orientere seg utifra bildene men. Temmelig rustent mye av det, men det hører jo med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 18, 2012 Share Posted March 18, 2012 Denne bilen kan du nok ha så lenge du gidder å ta vare på den. Jeg byttet alt av foringer ved ca. 400.000 km, men dessverre viste det seg at mye av det som ble satt på var skikkelig søppel, som nå er mye verre etter bare 140.000 km, enn det som ble byttet ut ved 400' . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Begynt å lage bremserør nå, har bestemt meg for at jeg SKAL klare å bytte rørene bak uten å ta ned traværsen bak Skal fortelle hvordan jeg løste det når jeg har funnet det ut selv hehe Her settes det nipler på nye bremserør Kobber/nikkel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Gleder meg Fabrikkerer du et sett ekstra rør, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Da har jeg fått lirka på plass alle bremserør baki der Ganske enkelt og greit, fjernet først bremserør på sidene bak, ikke noe vits å tulle med å prøve å få skrudd rørene av T-stykke som sitter der. Klipte rett og slett av og skrudde ut T-stykke tilslutt og løsnet dette i skrustikka. Det samme gjorde jeg med røret som går framover. Da brukte jeg de gamle rørene til å bøye etter. Lagde de ut til hver side først og tok resten av rørkveilen og satte nippel på enden av denne. Bøyde så til røret og fisket det over traværsen fra venstre bakhjul, en fordel at begge bakhjul er skrudd av og at bilen står på bukker. Skrudde så nippelen på T-leddet og skrudde T-leddet fast i karroseriet. Så er resten ganske greit, å sette på rørene fra hver calipper. Gikk veldig greit! Jobben ble gjort på 2 timer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Ueland Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 greie ting å fikse dette da ) Hvor lang tid brukte du på å bytte gasskulene? var de vrine å få løsna eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Jeg vil tro at med kun kulebytte og kun rørene fra ventilen til kulene, nye skruer til banjokoblingene samt skiver og gummien mellom karroseri og kule, ville det tatt rundt 3 timer. Rustent er det, men veldig greit med litt skikkelig verktøy. Har 3/8" umbrako til banjokoblingene og med rå makt og latmannsarm var ikke det noe problem. Har enda ikke fått i nye kuler da jeg ville få på plass nye bremserør før montering av nye hydraulikkdeler på grunn av plassen. Blir påbegynt idag, etter det blir bilen snudd og jeg fortsetter med bremserør framme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Hvordan anser du sjansen for å få på plass nye bremserør uten å fjerne hydraulikkrørene først? Jeg byttet kulene for et par år sida, og er ikke så gira på å skru løs all hydraulikken igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FredrikGundersen Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Jeg vil mene at det skal gå relativt greit Det å få lirket røret over traværsen er ikke det vanskeligste, det vanskeligste er muligens å skru på plass T-stykket bak der! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Vært ute og titta litt i garasjen, vil ikke si fjerning av hydraulikkrørene vil utgjøre store forskjellen for å forenkle monteringen av nye bremserør! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Funnet slakken i det såkalte kyllingbeinet nå Var staget som går fra stabilisatorstaget bak og ned til bærearmen! Slark mot bærearmen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Da var man på hjula igjen, fått snudd bilen og skal jekke opp forran imorgen og begynne der De såkalte kyllingbeina viste seg å være linkstagene til stab.stag bak. Byttet på begge sider Tatt oppstart og bilen heiste seg pent opp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Da var man på hjula igjen, fått snudd bilen og skal jekke opp forran imorgen og begynne der De såkalte kyllingbeina viste seg å være linkstagene til stab.stag bak. Byttet på begge sider Tatt oppstart og bilen heiste seg pent opp -2 Slakk i kyllingbein bak høyre Hva er et kyllingbein?? Er det foringer som byttes her i tilfelle eller er det hele beinet? Sløvt av et verksted å skrive sånt. Det kan ikke være noe annet enn staget fra stabstaget og ned til bærebrua. Sånne : http://www.ebay.co.uk/itm/REAR-LINK-STABILISER-MERCEDES-300-W124-3-0-85-93-Opt1-2-/170509807582?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27b32d2fde#ht_3187wt_1139 Se der, ja. godt for alt som er gjort. Foran er det i det minste mindre leamikk, og enklere å komme til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Så drar man av 2 bolter til tross for masse 5-56 i flere dager i forveien for å være sikker på at det ikke skulle skje! Men har funnet en løsning som funker her EU etterkontroll på Fredag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 ... og i dag begynte det å lekke i ett av mine bremserør. Herlig. Det lekker like foran traversen, på venstre side, så det er nok røret forfra som lekker. Det har vært jobbet under der i dag, så det har vel fått seg en dytt, men det burde jo tåle en del. Funker det greiene HER til å lage flens i det røret som kommer bakover, så jeg kan skjøte det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Det settet der går helt fint ann å bruke ja Samme som jeg har! Hvordan er regelverket iforhold til antall skjøter på bremselinjen? Sitter allerede en skjøt forran ved motoren der plastikkdekselet under sitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Bilen ble idag godkjent, var visstnok andre krav til klamring av kobber/nikkelrør enn de originale, så dette fikset dem heldigvis! Dødsfornøyd nå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viper Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Bilen ble idag godkjent, var visstnok andre krav til klamring av kobber/nikkelrør enn de originale, så dette fikset dem heldigvis! Dødsfornøyd nå! Ja stemmer dette, de må klamres langt tettere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.