Jump to content

Betale årsavgift for avskiltet bil?

iNDiANER

Recommended Posts

Har en 124 sedan som ble kollisjonsskadet  for ca 10 år siden. Omfattende oppretting ble da utført av autorisert merkeverksted. Bilen ble EU-godkjent sist i sommer. Men i dag da den var innom samme verksted for sjekk, fikk jeg klar beskjed om at bilen ALDRI ville gått gjennom en EU-kontroll i dag pga omfattende rustskader i bærende konstruksjon, på stedet hvor den ble kollisjonsskadet. Da det er samme verksted som både rettet opp bilen, og har hatt stort sett alle EU-kontroller siden bilen kom til landet i 1994, har jeg vanskelig for å tro at dette er noe som har kommet over natten. Bilen har heller ikke noe rust av betydning ellers.

Det er langt fra forsvarlig å kjøre bilen slik den er nå, så jeg kommer til å avskilte den. Årsavgiften er ikke betalt foreløpig, hva skjer hvis jeg lar være å betale den nå? Kommer selvfølgelig til å betale den hvis bilen kommer på veien igjen, men det er litt usikkert i skrivende stund hva som skjer. Blir det bare registrert heftelse i bilen på årsavgift for inneværende år, og så betaler man den for å få igjen skilter?

avskilter du bilen nå.. så må du betale halvårsavgift.

Okei. Må det betales nå? Eller kan jeg vente til bilen eventuelt kommer på veien igjen? Jeg "trodde" at den eneste innkrevingsmetoden var heftelser i motorvogn, og følgelig må betales for å få skiltene igjen?

du skal vel betale den avgifta du har fått i postkassa, så vidt eg veit så får du refundert de pengene som tilsvarer siste halvdel av året (les 50% av summen) vis du ikkje betaler er eg ganske sikker på at det blir lagt som heftelse i motorvognen og da blir heile beløpet "registrert"

du skal vel betale den avgifta du har fått i postkassa, så vidt eg veit så får du refundert de pengene som tilsvarer siste halvdel av året (les 50% av summen) vis du ikkje betaler er eg ganske sikker på at det blir lagt som heftelse i motorvognen og da blir heile beløpet "registrert"

Takk for gode svar! Har sendt en mail til Toll- og avgiftsdirektoratet, så får vi se hva de sier :) Er jo kjekt å være litt føre var så man ikke går på en smell!

før ble årsavgifta liggende som bare et heft på "skiltnummeret" om den ikke ble betalt. Nå følger den bilens eier, og bilens eier 01.01 får inkassokrav om avgift ikke blir betalt. Har prøvd levere skilt og la være betale avgift jeg. Inkassovarselet kom etterhvert.

før ble årsavgifta liggende som bare et heft på "skiltnummeret" om den ikke ble betalt. Nå følger den bilens eier, og bilens eier 01.01 får inkassokrav om avgift ikke blir betalt. Har prøvd levere skilt og la være betale avgift jeg. Inkassovarselet kom etterhvert.

Okei, da var ikke antakelsen så gal kanskje, nei. He he. Men så lenge det er andre tider nå, må man vel bare gjøre som man blir bedt om! :)

Surt, men årsavgifta bør absolutt betales. Staten er veldig flinke til å pålegge andre hvor mye de kan ta i purregebyr, inkassosalær og sånt, men prøv å droppe f.eks. en årsavgift, tv-lisens eller et barnebidrag. Da gjelder ikke de reglene lenger, og det virker som det ikke er noen grenser for hvor mye gebyrer en kan ilegges.

Surt med rusten på bilen, da. Det virker jo ganske merkelig at sjappa oppdager rusten først etter at de har rettet opp bilen.

Så tråden angående dette, og tenkte å spør om noe lignende.

Hvordan er det om man har en bil som skal skrotes? Har hørt noe om at den må skrotes innen en eller annen dato- så slepper man årsavgift. Noen som vet noe om dette?  :)

Det med halv årsavgift er ikke selvsagt. Det må søkes om refusjon av halve beløpet, og man har ikke krav om å få det tilbake. Jeg kjenner en som har fått avslag jeg, det var i fjor, og bilen ble levert til hugging i midten av april grunnet motorhavari...

Hvis man skal ta det Tollvesenet selv skriver på toll.no slik det står så nevner de ikke noe om at det er tvil, men man vet jo aldri med Staten.. :)

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=194984&epslanguage=NO#vraking

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=233415&epslanguage=NO&parentid=44779#8:

Refusjon av halv årsavgift vil skje automatisk ved vraking innen 1. juli, og det vil ikke være nødvendig å sende søknad med tilhørende dokumentasjon til tollregionen. Automatisk refusjon forutsetter at årsavgiften ble betalt ved forfall. For kjøretøy som det ikke utbetaltes vrakpant for, må det fortsatt dokumenteres at kjøretøyet er vraket ved søknad om refusjon.

Surt med rusten på bilen, da. Det virker jo ganske merkelig at sjappa oppdager rusten først etter at de har rettet opp bilen.

Bilen ble rettet opp for ca 10 år siden, og nå er området hvor den ble reparert helt gjennomrustet. Så det er nok en dårlig jobb, bilen har ikke noe særlig rust ellers. All den tid det er bærende konstruksjon, er det skumle greier.  De har allerede innrømmet at rustproblemene skyldes jobben de gjorde, så gjenstår det å se hva som skjer videre  :lol:

Vraker du bilen (leveres hugger) innen 20. mars, så slipper du betale årsavgift. Ellers kommer den i posten og går etterhvert til inkasso.

Vraker du bilen før 1. juli, kan du søke om å få refundert halve beløpet.