Guest Rasmus Listad Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Hei! Jeg har en 1991 300 tdt, og er ganske gira på å få litt mer hester i den men er usikker på hvor jeg skal begynne! Jeg vil ikke bytte turbo, men muligens elementer i dieselpompa. Har noen noen bra forslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Det spørs hvor langt du vil dra det. http://www.ppdiesel.com/ Hør med Pasi, han snakker/skriver greit Engelsk. Jeg har fått en pris på ca. 6500,- for å bytte til 7,5mm elementer i pumpa. Da er den klar for opp mot 500 hk, men den kan justeres til akkurat hva du vil. Fordelen med store elementer, er en mer presis innsprøytning av diesel, der man kan få inn større mengde på samme tid. Altså får man mer forbrenning "med en gang", noe som gir lavere forbruk (det snakkes om opp mot 20% ned, uten at jeg kan bekrefte det), og vesentlig bedre respons. Med original turbo skal opp mot 200-220 hk være helt greit. Det du MÅ passe på, er eksostemperaturen. Toppene på OM603 har det med å sprekke, og blir det for varmt, så kommer den ikke til å vare lenge. Du må installere en eksostemperaturmåler, så du kan holde oversikt, og ikke gasse for hardt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rasmus Listad Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Jammen klare jeg å skrive feil og! Det skulle stå TRIMMING. Men takk for svar! Jeg tror egentlig å bytte elementer er utelukket, men hva kan man få til med å justere original diesepumpe og turbotrykk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Jammen klare jeg å skrive feil og! Det skulle stå TRIMMING. Men takk for svar! Jeg tror egentlig å bytte elementer er utelukket, men hva kan man få til med å justere original diesepumpe og turbotrykk? Ikke enormt mye, men en del kan gjøres. Det ligger en god guide et sted, men jeg fant den ikke i farta. Søk litt på OM603 , IP (injection pump), tuning , bracket , adjustment osv i litt tilfeldig rekkefølge. Du kan få opp mot 170-180 hk på originalt oppsett, men fortsatt skal du være veldig forsiktig med temperaturen. Husk at når du strekker det max, så blir innsprøytningstidene lenger, og dieselen forbrenner mindre effektivt. Det kan igjen gi mer røyk og høyere temperatur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.