Jump to content

Rep.av sprukken lakk på treverk (interiør)

500AMM

Recommended Posts

Syver har vel gjort det.

Mener å huske han fjernet all lakk med lakkfjerner, beiset treverket til riktig farge, og la på en 10-15 lag ny klarlakk.

Det er lenge siden jeg så bildene nå (på mercefreaken?), men kanskje han greier å finne det frem igjen?

Ja, det ble en del lag med lakk. Brukte emaljelakk fra Quick. Den er meget fin. Jeg tok på Duxola malingsfjærner, fjernet all lakk. Beiset/lasserte som Frode sier i den fargen jeg ville ha, forså å lakke lag på lag. Pass på å få merker som passer sammen, så det ikke korrigerer med hverandre (farge og lakk). La også fargen tørke helt ut før du går i gang med lakken. Pusset med 1500 og 2000 papir mellom hver gang. Når du har tatt en del lag og synes det er jevnt å fint, så kan du også slipe ned med 2000 papir å polere opp helt til slutt. Har du noe å prøve deg på først er det bare positivt. Spesielt når det gjelder fargenyansene.

Tar du alt av treinteriør i bilen din er det jo enklere med fargevalget da, for da får du jo alt helt likt uansett. Det som kan være vrient er å finne nøyaktig samme farge om du bare tar noe. For når du har pusset ned til bart treverk, så er treverket opprinnelig mye lysere. Når fabrikken lakkerer dette første gangen, så er det med "epoxylakk" m/farge.

Har du bare fine riper, så kan du også prøve å pusse ned med fint papir, lakkere med emaljelakk flere ganger uten å måtte slipe helt ned. Det som er fint med denne emaljelakken, er at den tåler en del juling. Noen har vel også kalt denne lakken for pianolakk. Du kan også sjekke litt i tråden min, der har jeg lakt ut en del info og bilder  :D