Even Posted March 11, 2012 Share Posted March 11, 2012 Hei alle sammen. Da var tiden inne til å lage en tråd om min forholdsvis nyinnkjøpte Mercedes. Jeg var aldri noen tilhenger av disse bilene, før samboeren kjøpte en 90' 230TE med faceliftfront og bra utstyrsnivå. Jeg ble mer og mer glad i disse bilene, ettersom tiden gikk, og når gamlebilen min, en 84' Ford Granada Ghia, begynte å slite litt, så viste jeg at tiden var inne for å kjøpe en ny bil. Aller helst ville jeg ha en 300 Turbodiesel, men jeg fant liksom aldri en som jeg virkelig fikk lyst på. Da jeg på nyåret startet i nytt arbeid, så gikk det ikke lenge før jeg fikk nyss om sjefens bil. Kolegaene mine viste ikke mye om bilen, annet enn at det var bensin og at det var en blå stasjonsvogn. Da jeg fikk vite at han skulle selge den, til fordel for en Audi, så tenkte jeg at det skadet ikke å se på bilen. Så dagen etter kjørte sjefen Mercedesen på jobben, og jeg viste der og da at denne bilen skulle jeg ha! Jeg tok med meg bilen hjem, kjørte den opp på løftebukk å gikk igjennom bilen skikkelig. Noen dager senere var det klart for bilkjøp. Som tittelen sier, er bilen en 1993 Mercedes Benz 320 TE. Den har nå rullet litt over 230.000 km, og har blitt påkostet mye de siste fire-fem årene. Forhåpentligvis så har jeg bil i noen år nå På utstyrsfronten så skal jeg ikke klage, selv om jeg ønsker meg mer utstyr. Får aldri nok av utstyr Utstyrslisten har jeg komplettert, da det var noen koder som var merket "unknown": 221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE 240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR 281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL (390 MM) 305 DUST FILTER 412 ELECTRIC TILTING/SLIDING ROOF STEEL 425 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION 440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL) 538 AUTOMATIC ANTENNA AND FRONT LOUDSPEAKER W/O RADIO 541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD 551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM 570 FOLDING ARMREST, FRONT 580 AIRCONDITION 584 ELECTRIC WINDOW LIFTERS FOR FRONT AND REAR DOORS 593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF 611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS 620 AIR POLLUTION CONTROL 630 ECE - WARNING TRIANGLE 652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS 731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT 812 REAR MOUNTED STEREO LOUDSPEAKERS 904 SPECIAL EDITION "MILLE MIGLIA" 264 LICENSE PLATE ATTACHMENT AMERICA Og så litt bilder: Dagen da jeg hentet bilen. Felgene som fulgte med. 15" Carlsson. Pyntet litt på kombi-instrumentet. Chrome-ringer og plasma tallskiver. Skulle kanskje hatt en vask på de bildene der Interiøret: Ubrukt askebeger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted March 14, 2012 Author Share Posted March 14, 2012 Siden sist, så har jeg sett litt på nye lykter. Er ikke tilfreds med lyset, og kommer overhodet ikke til å montere bøtter i fronten! Muligens det hadde hjulpet med nye originale, eller eventuelt overhale de jeg har. Jeg har fått med meg at det er en del ettermarkeds-lykter å få tak i, men jeg er litt i tvil over kvaliteten på disse. Leste på en annen tråd her på forumet om mistilfredshet omkring disse ettermarkedslyktene. Da den tråden var ganske gammel, så lurer jeg på om noen her vet om de har blitt bedre, og om det eksisterer lykter med dobbelt fjernlys, altså at det ikke er grøftlys innerst mot grillen men fjernlys? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Ja, slike lykter finnes til 500E/E500. Ganske vanlig å ettermontere på alle 124er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted March 14, 2012 Author Share Posted March 14, 2012 Okay Takk for svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Har fått skiftet til sommerdekk, og tatt en skikkelig vask. Fin start på helga Hva synes dere ? Beklager uklare bilder, hadde bare mobiltelefon tilgjengelig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 I dag så har jeg tatt motorvask. Det å ta motorvask er for meg, ganske avslappende og jeg bruker det nesten som meditasjon Nye dekk og felger har også fått montert. Bilder før og etter motorvask: Bilder av bilen med nye felger: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 Hei igjen. En liten update: Har fått bilen igjen fra karosseri-verkstedet. Bilen var inne til skifte av forskjerm og bakluke, samt litt lakkering rund baut. Så nå er bilen så og si rustfri Tror jeg skal la bakluka være emblemfri. Har også kjøpt inn rens og lignende til skinnsetene hos swisswax, nye frontlykter, baklykter og avantgardedrill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jøran89 Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Pen bil! Ser ut som du tar godt vare på den også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 for en hærlig bil elsker å se sånn finnish i motorrum! nyderlig mer crom ringer og plasma skiver, var det du som monterte dem? de plasma skivene må jeg få tak i ! deilig med rustfri bil flere bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted July 22, 2012 Author Share Posted July 22, 2012 Takk for det Jeg prøver så godt jeg kan De plasma skivene kjøpte jeg på eBay hos et firma kalt MoMan. De har skiver med flere forskjelleige design, pluss utstyr til å lyse opp nålene også. Mine skiver gikk dukken da den var inne på karosseriverkstedet. En ledning til skiltlyset lå mot gods, sikringa røk å skivene mørkna. Litt kjipt... Har fått tatt litt mer bilder etter det ble ny grill og nye lykter. Lyktene er ikke de peneste i verden, men her måtte jeg gå for godt lys og ikke for utseende. I området jeg bor er det mye elg og rådyr etter veiene, å jeg vil ikke ha en elg tredd igjennom frontruta å totalskade bilen. Så; en liten morsom historie. Min far, som alltid har sverget til Ford, har gått til innkjøp av en W201. Han ertet meg da jeg kjøpte min S124, men pipa fikk en annen tone da han fikk låne den en dag. Så plutselig her forleden, så fikk jeg en telefon fra ham der han sa at han hadde kjøpt seg Mercedes. En tråd om den bilen kan jeg lage om det er interesse for det. Bilen til far er en 93 modell med 175000 kilometer bak seg. Bilen er så og si strøken Så, litt bilder: Her var det rust : Bakluke nederst til venstre, pluss en god del innvendig. Forskjerm høyre side. Denne var også bulket. Bakskjerm venstre side. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted August 17, 2012 Author Share Posted August 17, 2012 Hei igjen. I helgen skal bilen min på sykehus med girkassa si. Det viste seg at verkstedet som hadde tatt service på kassa sist hadde fylt på for mye olje. Var ca en liter for mye, pluss at den jeg kjøpte bilen av hadde dratt en svær, tung tresnekke med bilen både titt og ofte. Har lest meg frem til at det en, eller flere tetningsringer på et stempel som antagelig må skiftes. Blir min første biltur til tigerstaden forøvrig, men med god hjelp av GPS så tror jeg det skal gå bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Stilig interiørfarge du har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted August 18, 2012 Author Share Posted August 18, 2012 Takk for det, Syver Liker den veldig godt selv også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinBo Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Topp bil det der! Grom motor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted August 20, 2012 Author Share Posted August 20, 2012 Elsker den Motoren er helt knall! Skikkelig kraftpakke. Fortiden, så står bilen på sykehus hos Berg's Automatservice. Kjørte de 35 mila til Oslo nå på søndag. Koste meg glugg ihjel, særlig etter jeg hadde passert Minnesund og det var 100kmt fartsgrense. Eneste problemet var at det ikke var lengre til Oslo den dagen. Kunne kjørt mange mil til! Så nå går jeg og gleder meg på å få hjem en bil som kan rygge uten røsking og strev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinBo Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 OK! Deilig med overhalt kasse da!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted August 21, 2012 Author Share Posted August 21, 2012 Det skal bli virkelig godt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted August 29, 2012 Author Share Posted August 29, 2012 Da har jeg endelig fått henta hjem bilen. Gikk en hel dag , men hva gjør vel det. Kassa ble litt bedre, men den slurer ennå på revers. Fikk følge av to hvite w124 fra Tretten til Fåvang på tur hjem også. Så ut til å være pene biler. Har forøverig tenkt litt på å få lakkert bremsecalipperne og understellsdeler. Tenkte litt på å bruke Hammerite, men leste det at den lett skallet av....tiden vil vise om jeg finner noe passende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Hei igjen. Lenge siden sist. Har hatt mye å stri med i høst/vinter, så jeg har ikke vært så aktiv her inne. Men planene for bilen min har jeg heldigvis hatt tid til å forme Blir iallefall nye nivåreguleringsdempere, da den høyre begynte å lage ulyder i høst. Gikk igjennom systemet, og fant ut at jeg må også skifte et rør. Dette røret/slangen skulle jeg hatt et delenummer til. Man kan skimte det liggende på tvers under traversen foran. Jeg har ikke sett så fryktelig nøye på det ennå... Utover det, så må jeg prøve å få tak i en takspoiler/bakrutesenker, litt fiks på eksoen og fjerne ERG pumpa. Denne skrangler og bråker noe fryktelig, og har hørt at bilen kan fint kjøres uten. Må vel til et annet sett med multi-reimer også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Veldig lenge siden sist, men har funnet verkstedhåndbok for girkassen min så jeg vurderer å ta ut kassa å prøve selv. Nå har den irritert meg altfor lenge og noe må gjøres. Har mast rundt til alle bauger og kanter, men ingen har en girkasse som er iorden. Kanskje har jeg spurt feil folk, men jeg gidder snart ikke å mase mer. Fant denne: http://www.w124performance.com/docs/mb/other/tranny_722_Mitchell.pdf Det eneste som jeg er usikker på, er om girkassene til 96` mod C220 er noenlunde lik min.....Her står det beskrevet på side 7 og 8, hva som er galt om man ikke har positiv respons i revers. Etter det jeg forstår så er det noen tettningsringer som ikke er med på laget, og det virker nesten for godt til å være sant. Er det virkelig ikke mer som skal til for at girkassa ikke funker skikkelig? Måtte bare få det ut folkens. Girkassa har gitt meg grå hår og magesår!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinBo Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313.TR0.TRC0.Xw124+e320+getriebe&_nkw=w124+e320+getriebe&_sacat=0&_from=R40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Eneste som var der av 722.5xx var defekt. Er på ebay nesten hver dag, men det er sjeldent en brukbar kasse dukker opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted August 22, 2013 Author Share Posted August 22, 2013 Smogpumpen røk her en dag, så da var det frem med verktøykassa Gruet meg litt til denne operasjonen, men etter å ha demontert litt, så gikk det da ganske så greit. Pumpen var helt ferdig. Reimhjulet hadde låst seg, og det viste seg at reimhjulet var skeivt, sikkert fordi lageret i pumpa hadde skjært seg. Men men, i samme slengen så spylte jeg kjølesystemet og prøver nå å få vasket/rensket ekspansjonstanken. Da den var inne på verksted for å skifte topp-pakning, så hadde ikke verkstedet spølt kjølesystemet etterpå, og det syntes. Prøvde med rødsprit for en eller annen grunn. det funket ikke, så jeg prøvde oppvaskmaskinrens. Det funket også dårlig. Så fylte jeg den med Turtle Wax Prewash-T avfetting i gel-form, og det ser ut til å ta det verste. Nytt løpehjul siden dette også gikk dukken, og flerspors-reim er på vei, så det blir vel en ordning på dette også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Da var reima og løpehjulet skiftet, men bilen er ikke helt friskmeldt ennå. Oljeforekomster rundt tennpluggene satte en stopper for gleden, så nytt paknings-sett til ventildekselet og tettningsringer rundt tennplugghullene er på vei. Fikk nå polert bilen i dag, brukte et kjekt produkt som man sprayer på våt bil, for så og tørke av. Veldig enkelt, og resultatet ble helt greit. Holder sikkert ikke mange vask, men siden det er så enkelt, så kan man jo til gjengjeld gjøre det ofte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Posted September 3, 2013 Author Share Posted September 3, 2013 Litt bilder av arbeidet som pågår....Sitter og venter på pakning og ringer fra USA. Ble handel på Ebay denne gangen. Enkelt, greit og åpent hele døgnet Var olje og skitt innunder dekselet. Var forøverig første gangen jeg skrudde av dette dekselet. Tetningsringene var veldig morkne. Toppdekselet demontert før vask. Alt var normalt under toppdekselet. Toppdekselet vasket og klar for montering. Så et stemningsbilde av bilen min og "konebilen" en 93' 300 TDT Sportline med 290.000 km på telleren. Sniker med et bilde til av "konebilen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.