Jump to content

Even's 93' MB 320 TE S124


Even

Recommended Posts

Hei alle sammen. Da var tiden inne til å lage en tråd om min forholdsvis nyinnkjøpte Mercedes. Jeg var aldri noen tilhenger av disse bilene, før samboeren kjøpte en 90' 230TE med faceliftfront og bra utstyrsnivå. Jeg ble mer og mer glad i disse bilene, ettersom tiden gikk, og når gamlebilen min, en 84' Ford Granada Ghia, begynte å slite litt, så viste jeg at tiden var inne for å kjøpe en ny bil. Aller helst ville jeg ha en 300 Turbodiesel, men jeg fant liksom aldri en som jeg virkelig fikk lyst på.

 

Da jeg på nyåret startet i nytt arbeid, så gikk det ikke lenge før jeg fikk nyss om sjefens bil. Kolegaene mine viste ikke mye om bilen, annet enn at det var bensin og at det var en blå stasjonsvogn. Da jeg fikk vite at han skulle selge den, til fordel for en Audi, så tenkte jeg at det skadet ikke å se på bilen. Så dagen etter kjørte sjefen Mercedesen på jobben, og jeg viste der og da at denne bilen skulle jeg ha!

 

Jeg tok med meg bilen hjem, kjørte den opp på løftebukk å gikk igjennom bilen skikkelig. Noen dager senere var det klart for bilkjøp.

 

Som tittelen sier, er bilen en 1993 Mercedes Benz 320 TE. Den har nå rullet litt over 230.000 km, og har blitt påkostet mye de siste fire-fem årene. Forhåpentligvis så har jeg bil i noen år nå :)

 

På utstyrsfronten så skal jeg ikke klage, selv om jeg ønsker meg mer utstyr. Får aldri nok av utstyr  :lol:

 

Utstyrslisten har jeg komplettert, da det var noen koder som var merket "unknown":

 

221        LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE

240        OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR

281        AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL (390 MM)

305        DUST FILTER

412        ELECTRIC TILTING/SLIDING ROOF STEEL

425        5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION

440        TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)

538        AUTOMATIC ANTENNA AND FRONT LOUDSPEAKER W/O RADIO

541        DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD

551        ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM

570          FOLDING ARMREST, FRONT

580        AIRCONDITION

584        ELECTRIC WINDOW LIFTERS FOR FRONT AND REAR DOORS

593        ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF

611        EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS

620        AIR POLLUTION CONTROL

630        ECE - WARNING TRIANGLE

652        8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS

731        WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT

812        REAR MOUNTED STEREO LOUDSPEAKERS

904        SPECIAL EDITION "MILLE MIGLIA"

264        LICENSE PLATE ATTACHMENT AMERICA

 

 

Og så litt bilder:

 

2012-01-16_15-12-51_HDR.jpg

2012-01-16_15-13-34_HDR.jpg

 

Dagen da jeg hentet bilen.

 

IMG059.jpg

 

Felgene som fulgte med. 15" Carlsson.

 

IMG077.jpg

IMG079.jpg

 

Pyntet litt på kombi-instrumentet. Chrome-ringer og plasma tallskiver.

 

IMG083.jpg

IMG084.jpg

 

Skulle kanskje hatt en vask på de bildene der  :P

 

Interiøret:

 

IMG085.jpg

IMG086.jpg

IMG087.jpg

IMG088.jpg

 

Ubrukt askebeger :D

IMG090.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Siden sist, så har jeg sett litt på nye lykter. :)

 

Er ikke tilfreds med lyset, og kommer overhodet ikke til å montere bøtter i fronten! :shock:

 

Muligens det hadde hjulpet med nye originale, eller eventuelt overhale de jeg har. Jeg har fått med meg at det er en del ettermarkeds-lykter å få tak i, men jeg er litt i tvil over kvaliteten på disse. Leste på en annen tråd her på forumet om mistilfredshet omkring disse ettermarkedslyktene. Da den tråden var ganske gammel, så lurer jeg på om noen her vet om de har blitt bedre, og om det eksisterer lykter med dobbelt fjernlys, altså at det ikke er grøftlys innerst mot grillen men fjernlys? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag så har jeg tatt motorvask. Det å ta motorvask er for meg, ganske avslappende og jeg bruker det nesten som meditasjon :P

Nye dekk og felger har også fått montert.

 

Bilder før og etter motorvask:

IMG117.jpg

IMG116.jpg

IMG119.jpg

IMG118.jpg

 

Bilder av bilen med nye felger:

IMG120.jpg

IMG121.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen.

En liten update: Har fått bilen igjen fra karosseri-verkstedet. Bilen var inne til skifte av forskjerm og bakluke, samt litt lakkering rund baut. Så nå er bilen så og si rustfri  :)  Tror jeg skal la bakluka være emblemfri. Har også kjøpt inn rens og lignende til skinnsetene hos swisswax, nye frontlykter, baklykter og avantgardedrill.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Takk for det :) Jeg prøver så godt jeg kan :) De plasma skivene kjøpte jeg på eBay hos et firma kalt MoMan. De har skiver med flere forskjelleige design, pluss utstyr til å lyse opp nålene også. Mine skiver gikk dukken da den var inne på karosseriverkstedet. En ledning til skiltlyset lå mot gods, sikringa røk å skivene mørkna. Litt kjipt...

Har fått tatt litt mer bilder etter det ble ny grill og nye lykter. Lyktene er ikke de peneste i verden, men her måtte jeg gå for godt lys og ikke for utseende. I området jeg bor er det mye elg og rådyr etter veiene, å jeg vil ikke ha en elg tredd igjennom frontruta å totalskade bilen.

 

Så; en liten morsom historie. Min far, som alltid har sverget til Ford, har gått til innkjøp av en W201. Han ertet meg da jeg kjøpte min S124, men pipa fikk en annen tone da han fikk låne den en dag. Så plutselig her forleden, så fikk jeg en telefon fra ham der han sa at han hadde kjøpt seg Mercedes. En tråd om den bilen kan jeg lage om det er interesse for det. Bilen til far er en 93 modell med 175000 kilometer bak seg. Bilen er så og si strøken :)

 

 

Så, litt bilder:

 

2012-05-18_19-49-06_HDR.jpg

 

 

Her var det rust :

IMG006.jpg

Bakluke nederst til venstre, pluss en god del innvendig.

 

Forskjerm høyre side. Denne var også bulket.

IMG008.jpg

 

Bakskjerm venstre side.

IMG007.jpg

 

IMG022.jpg

 

IMG035.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen. I helgen skal bilen min på sykehus med girkassa si. Det viste seg at verkstedet som hadde tatt service på kassa sist hadde fylt på for mye olje. Var ca en liter for mye, pluss at den jeg kjøpte bilen av hadde dratt en svær, tung tresnekke med bilen både titt og ofte. Har lest meg frem til at det en, eller flere tetningsringer på et stempel som antagelig må skiftes. Blir min første biltur til tigerstaden forøvrig, men med god hjelp av GPS så tror jeg det skal gå bra :D

Link to comment
Share on other sites

Elsker den  :) Motoren er helt knall! Skikkelig kraftpakke.

Fortiden, så står bilen på sykehus hos Berg's Automatservice. Kjørte de 35 mila til Oslo nå på søndag. Koste meg glugg ihjel, særlig etter jeg hadde passert Minnesund og det var 100kmt fartsgrense. Eneste problemet var at det ikke var lengre til Oslo den dagen. Kunne kjørt mange mil til! Så nå går jeg og gleder meg på å få hjem en bil som kan rygge uten røsking og strev  8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig fått henta hjem bilen. Gikk en hel dag , men hva gjør vel det. Kassa ble litt bedre, men den slurer ennå på revers. Fikk følge av to hvite w124 fra Tretten til Fåvang på tur hjem også. Så ut til å være pene biler. Har forøverig tenkt litt på å få lakkert bremsecalipperne og understellsdeler. Tenkte litt på å bruke Hammerite, men leste det at den lett skallet av....tiden vil vise om jeg finner noe passende :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei igjen. Lenge siden sist. Har hatt mye å stri med i høst/vinter, så jeg har ikke vært så aktiv her inne. Men planene for bilen min har jeg heldigvis hatt tid til å forme :) Blir iallefall nye nivåreguleringsdempere, da den høyre begynte å lage ulyder i høst. Gikk igjennom systemet, og fant ut at jeg må også skifte et rør. Dette røret/slangen skulle jeg hatt et delenummer til. Man kan skimte det liggende på tvers under traversen foran. Jeg har ikke sett så fryktelig nøye på det ennå...

 

Utover det, så må jeg prøve å få tak i en takspoiler/bakrutesenker, litt fiks på eksoen og fjerne ERG pumpa. Denne skrangler og bråker noe fryktelig, og har hørt at bilen kan fint kjøres uten. Må vel til et annet sett med multi-reimer også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Veldig lenge siden sist, men har funnet verkstedhåndbok for girkassen min så jeg vurderer å ta ut kassa å prøve selv. Nå har den irritert meg altfor lenge og noe må gjøres. Har mast rundt til alle bauger og kanter, men ingen har en girkasse som er iorden. Kanskje har jeg spurt feil folk, men jeg gidder snart ikke å mase mer.

 

Fant denne: http://www.w124performance.com/docs/mb/other/tranny_722_Mitchell.pdf

 

Det eneste som jeg er usikker på, er om girkassene til 96` mod C220 er noenlunde lik min.....Her står det beskrevet på side 7 og 8, hva som er galt om man ikke har positiv respons i revers. Etter det jeg forstår så er det noen tettningsringer som ikke er med på laget, og det virker nesten for godt til å være sant. Er det virkelig ikke mer som skal til for at girkassa ikke funker skikkelig?

 

Måtte bare få det ut folkens. Girkassa har gitt meg grå hår og magesår!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Smogpumpen røk her en dag, så da var det frem med verktøykassa :) Gruet meg litt til denne operasjonen, men etter å ha demontert litt, så gikk det da ganske så greit. Pumpen var helt ferdig. Reimhjulet hadde låst seg, og det viste seg at reimhjulet var skeivt, sikkert fordi lageret i pumpa hadde skjært seg. Men men, i samme slengen så spylte jeg kjølesystemet og prøver nå å få vasket/rensket ekspansjonstanken. Da den var inne på verksted for å skifte topp-pakning, så hadde ikke verkstedet spølt kjølesystemet etterpå, og det syntes. Prøvde med rødsprit for en eller annen grunn. det funket ikke, så jeg prøvde oppvaskmaskinrens. Det funket også dårlig. Så fylte jeg den med Turtle Wax Prewash-T avfetting i gel-form, og det ser ut til å ta det verste. Nytt løpehjul siden dette også gikk dukken, og flerspors-reim er på vei, så det blir vel en ordning på dette også :)

Link to comment
Share on other sites

Da var reima og løpehjulet skiftet, men bilen er ikke helt friskmeldt ennå. Oljeforekomster rundt tennpluggene satte en stopper for gleden, så nytt paknings-sett til ventildekselet og tettningsringer rundt tennplugghullene er på vei. Fikk nå polert bilen i dag, brukte et kjekt produkt som man sprayer på våt bil, for så og tørke av. Veldig enkelt, og resultatet ble helt greit. Holder sikkert ikke mange vask, men siden det er så enkelt, så kan man jo til gjengjeld gjøre det ofte :)

Link to comment
Share on other sites

Litt bilder av arbeidet som pågår....Sitter og venter på pakning og ringer fra USA. Ble handel på Ebay denne gangen. Enkelt, greit og åpent hele døgnet :)

 

Var olje og skitt innunder dekselet. Var forøverig første gangen jeg skrudde av dette dekselet.

20130827_163442.jpg

 

Tetningsringene var veldig morkne.

20130902_165933.jpg

 

Toppdekselet demontert før vask.

20130902_1718471.jpg

 

Alt var normalt under toppdekselet.

20130902_1700051.jpg

 

Toppdekselet vasket og klar for montering.

20130902_185348.jpg

 

Så et stemningsbilde av bilen min og "konebilen" en 93' 300 TDT Sportline med 290.000 km på telleren.

20130902_1719231.jpg

 

 

Sniker med et bilde til av "konebilen" :)

20130903_2018251.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...