Kenneth Sivertsen Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Jeg lurer på å flytte batteriet i bagasjerommet på 190n å lurer da på noe. Hvor tykk ledning må en ha? Finnes det en grei løsning på å koble seg inn på batteriepolen uten at det ligger å dingler i motorrommet? Ellers noen andre tips til dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Hvorfor flytte batteri bak? Jeg hadde 32kvadrat kabel til batteri bak når jeg paralellkoblet de på en gammel bil jeg hadde en gang husker jeg... Beste måten å skjøte vil jeg tippe blir en skruterminal, noe i denne gate: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=454&katid=78&mid=m436&id=&vn=736 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
500AMM Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Jeg lurer på å flytte batteriet i bagasjerommet på 190n å lurer da på noe. Hvor tykk ledning må en ha? Finnes det en grei løsning på å koble seg inn på batteriepolen uten at det ligger å dingler i motorrommet? Ellers noen andre tips til dette? Hei. Kjøp en original batterikabel til en 124 V8 bil (400, 420, 500). De har batteriet baki. -arnt- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Kjøp skru terminaler til batteripol og dynamo, sikringer og kabel på en bilstereo sjappe...du må ha ca 250 Amp sikring til starteren, en sikring på hver side av torpedovegg for å være sikker på å ikke grille alt om det blir kortslutning.... Tykkelse på kabel bør de vite på sjappå, hvis ikke så er en god strømkabel i samme tykkelse som batteri + eller jord fint å ha som et minimum krav(original kabel er som regel i litt dårligere kvalitet enn det de selger på bilstereosjappe så da vet du at du har ihvertfall nok..).... Husk å feste batteriet skikkelig baki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Sivertsen Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Jeg skal ha batteriet baki grunnet vektflytting og at det er så jævlig stort (100ah) fra 202 som står i den nå. Det er ikke noe annen grunn til det, det var derfor jeg lurte på hvordan det kobles uten mye styr. Det enkleste er vel å koble batteri kabel fra batteriet å rett på den orginale polen til starter? Det blir vel ikke noe særlig om dette ligger løst og ligger ned mot stål Blir vel å få hjem 190n for å se begynne å se på dette samtidig som jeg skal fjerne den gamle defa`n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Sivertsen Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Jeg lurer på å flytte batteriet i bagasjerommet på 190n å lurer da på noe. Hvor tykk ledning må en ha? Finnes det en grei løsning på å koble seg inn på batteriepolen uten at det ligger å dingler i motorrommet? Ellers noen andre tips til dette? Hei. Kjøp en original batterikabel til en 124 V8 bil (400, 420, 500). De har batteriet baki. -arnt- Søkte opp pris på det til mbspecialist til 2800kr for kun den kabelen fra batteriet. Så tror jeg dropper den . Men den "koblingsboksen" så fin ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
500AMM Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 2.800 + frakt, gebyr, moms? Her er det ihvertfall billigere: http://www.parts.com/parts/1992/MERCEDES-BENZ/500E/index.cfm?searchText=1245402830&siteid=2&year=1992&make=MERCEDES-BENZ&model=500E&submodel=&vehicleid=1195051 Det blir 785 + 200 frakt + 250 tollgebyr = 1.230 + 25% moms = 1.538kr Blir halv pris dette. (Tipper du havner opp mot 1000-lappen om du lager noe ordentlig selv også.) -arnt- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Sivertsen Posted March 6, 2012 Author Share Posted March 6, 2012 2800 er vel pluss frakt. Men en kabel hos ei bilsjappe bør jo ikke koste en tusing? Men ser ikke helt vitsen med å kjøpe til 124 som er en lengre bil. Men får se på det når bilen blir demontert nå snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
500AMM Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Men ser ikke helt vitsen med å kjøpe til 124 som er en lengre bil. Det er et poeng det, men det spørs jo også hvor batteriet settes baki bilen i forhold til anslutningen i motorrommet. En kabel er ikke bare en kabel veit du - elektrogutta her på forumet kan alltids anslå et kabelkvadrat du bør ha, samt kvalitet. (Men dette var også for å illustrere de kosmiske deleprisene her til lands. Det er jo noe fundamentalt gærnt når MB deler sendes fra Tyskland til USA - og så tilbake til Europa igjen - og fortsatt til halv pris?! Det ER IKKE vanskelig å kjøpe deler i utlandet.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viper Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Vet du kvadratet på kabelen kan du også bestille hos din lokale elektro grossist vist du kjenner noen. Bare å plukke ut fra tabell 52-A2 i NEKen. (forlegging C) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.