Guest jonny Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 hei,skal kjøpe meg nye front lykter å har funnet en del på e bay med klart glass. bilen har orginalt xenon så jeg lurer på om jeg må bestille spesielle lykter for att det skal passe?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Even Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Du må finne lykter beregnet til xenon, mtp høydejustering etc. Viss ikke vil de ha ledningsnett beregnet for biler uten. Ser også ut til at lyktene er forskjellige fra pre-facelift og facelift. Merket jeg vil anbefale av aftermarket lykter til w210 er Depo. Har selv depo lykter på min 2000 w210, uten xenon, og har ingenting å utsette på disse. Eneste var at når jeg fikk de stod det ikke vakumklokker på lyktene til vakumjusteringa, men dette flyttet jeg over fra de gamle da mekanismen og alt var i de nye. God kvalitet for prisen sammenlignet med andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Du må finne lykter beregnet til xenon, mtp høydejustering etc. Viss ikke vil de ha ledningsnett beregnet for biler uten. Har Xenonlyktene på 210 automatisk høydejustering? Ser også ut til at lyktene er forskjellige fra pre-facelift og facelift. Merket jeg vil anbefale av aftermarket lykter til w210 er Depo. Bortsett fra at Depo-lyktene til 210 ikke er laget for Xenon. Jeg har ikke sett noen ettermarkedslykter til 210 som er beregnet på Xenon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Og hvis man har separete nærlys og fjærnlys på bilen, så er det lov til og ettermontere xenon i fjærnlysene Selv om bilen er monter med eller uten xenon på nærlysene Og har du automatiske høydejustering på bilen og den ikke har xenon. Er det også lov til og ettermontere på xenon på nærlysene og fjærnlysene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassen Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Og hvis man har separete nærlys og fjærnlys på bilen, så er det lov til og ettermontere xenon i fjærnlysene Selv om bilen er monter med eller uten xenon på nærlysene Og har du automatiske høydejustering på bilen og den ikke har xenon. Er det også lov til og ettermontere på xenon på nærlysene og fjærnlysene Lyktene må vel også være godkjent for xenon og ha lyktespylerer vist du skal bygge den om når du har automatisk høydejustering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Har Xenonlyktene på 210 automatisk høydejustering? Ja, ALLE biler med originalmontert xenon har automatisk høydejustering, det er et krav. Jeg vet det er et krav, men det var ikke det når Xenonlysene kom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik D. Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Jeg har orginalt xenon på min s210 og jeg har montert "klarglass lykter". Det du må gjøre er å flytte over den elektriske motoren som sitter på orginallyktene over på de nye. Det er samme type feste på de klarglass lyktene som jeg har som på de orginale, litt knot er det men ikke umulig om man skjønner hvordan det er festet. Ellers er de generelle koblingene like, koblingen til motoren som styrer lyktene sitter på selve motoren og den er montert på utsiden av lykta. Selv om du ettermonterer xenon i de nye lyktene vil det alikevel ikke være godkjent da lyktene ikke er godkjent for xenon men vanlige halogen pærer. Jeg har dog alikevel ettermontert xenon i nærlys men mine blender ikke, det gjorde de første klarglas greiene så det er nok noe forskjell på kvalitet. Xenon i fjernlys sier de ikke noe på ved EU kontroll som regel, jeg har ikke fått noe feil på det de 2 kontrollene jeg har vært igjennom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Lyktene må vel også være godkjent for xenon og ha lyktespylerer vist du skal bygge den om når du har automatisk høydejustering. Nei. Lyktene trenger ikke og være godkjente for xenon og må ikke ha lyktespylere hvis man bygger om. Da snakker jeg om ombygging av fjærnlysene som jeg har nevnt tidligere om. Og hvis jeg ikke tar helt feil så trur jeg lyktespylerne ble standard når automatiske høydejustering kom.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Nei. Lyktene trenger ikke og være godkjente for xenon og må ikke ha lyktespylere hvis man bygger om. Da snakker jeg om ombygging av fjærnlysene som jeg har nevnt tidligere om. Nei vel? Hvorfor "overkjører" ombygging ECE-regulativ 98 og 99, som krever at lyktene skal være typegodkjent for den pæretypen som brukes? Du kan nok komme gjennom biltilsynet med slike lykter, men det betyr ikke at du ikke risikerer å få smekk på lanken hvis du møter en som er våken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jonny Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 takk for svar det er vel ingen som har en link fra e bay som jeg kan få? jeg har en 2001 mod! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted March 7, 2012 Share Posted March 7, 2012 Snakket med noen som var på PKK kurs og di tok opp med ombygging xenon. Det ble sakt at det er "lov" med ombygge til xenon i fjærnlys også di med automatiske høydejustering... Det ble også nevnt det er verre med nærlysene når bilen ikke har automatiske høydejustering... Di som bruker bi-xenon (og xenon i nærlys) på biler uten automatiske høydejustering er FORBUDT. Ble også diskutert av type godkjenning av lyktene dvs di som er for halogen og for xenon også evt hva som er forskjellen med di osv.... Det ble endel prat om reflektorene og om klar-glass å ikke klar-glass osv... Di sier dem er mere opptatt av lysbildet og lux'en. Og ulovelige ettermonterte xenon. På eldre biler som ikke har automatiske høydejustering osv pluss i grøftlysene... Men for og være ærlig så er jeg enig i med det slike ombygging er ulovelige. Men hvem har rett her?? Det virker som BT har forskjellige meninger selv om dette forstår jeg... Eller: "Da gjør vi som alle andre" Eller??? hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted March 7, 2012 Share Posted March 7, 2012 Men for og være ærlig så er jeg enig i med det slike ombygging er ulovelige. Men hvem har rett her?? Det virker som BT har forskjellige meninger selv om dette forstår jeg... BT er ikke nødvendigvis den mest kunnskapsrike gjengen. Mener det er en del tråder med eksempler på folk som ringer BT to ganger og får to (eller flere) forskjellige svar. Men, ifølge lovverket kreves høydereg/lyktespyling samt typegodkjenning for Xenonpære for nærlys. For (separate) fjernlys trenges kun typegodkjenning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest trond210 Posted March 8, 2012 Share Posted March 8, 2012 dette lurer jeg på og hvordan blir lyset med xenon i halogenlampe er det noen som selger dette/bygger om i norge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted March 8, 2012 Share Posted March 8, 2012 hvordan blir lyset med xenon i halogenlampe Ettersom fokuspunktet i halogenlykter er ulikt xenonlykter, så vil du få feil lysbilde. Du vil heller ikke ha automatisk høyderegulering. (Og, det vil være ulovlig som forklart over) er det noen som selger dette/bygger om i norge Masse forhandlere av HID-kit her til lands. Hvis du skal bygge om til original Xenon så må du (såvidt jeg vet) legge opp ganske mye ledninger. Det skal være sensor på bakaksel for høydejustering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 ...Det skal være sensor på bakaksel for høydejustering.Vet ikke om det er utenfor krav, men 210'n min har sensor på foraksel også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 ...Det skal være sensor på bakaksel for høydejustering.Vet ikke om det er utenfor krav, men 210'n min har sensor på foraksel også? Ikke sikker, men jeg vet at det er krav på bakaksel. Det er vel den akselen som har mest påvirkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts