Jump to content

Diesel og gnister?


FrodeS

Recommended Posts

Jeg må kappe et dieselrør som er litt vanskelig å komme til, og ser for meg at den beste måten kanskje er å kutte det med dremel. Det kan jo fort gnistre litt, men er det egentlig noen stor fare når det er snakk om diesel?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte som så at hvis det tar fyr, så er det jo bare å slukke det igjen?

 

Jeg tror det blir vanskelig å sage med baufil.

 

Det er mulig jeg kan prøve å bøye det litt ned og skjære av med rørkutteren.

Link to comment
Share on other sites

Brukte rørkutter da jeg måtte bytte dieselrør på min gamle S124, så tror det skal gå veldig greit!

 

Eneste rørkutteren jeg har er ganske lang, da den går opp til 32mm, så jeg må i såfall bende rørene et stykke ned. Siden de er helt fine fremover, tenkte jeg å bare bytte den biten som går over traversen, og bytte ut med slange. Kutter da like foran traversen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er modigere enn andre men dette hadde jeg glatt gjort med dremel.

Vanskelig nok å fyre opp en sliten dieselmotor der man både har gløding, trykk (men ofte ikke nok) og forstøving med perfekt luftblanding.

 

Jeg fyrer til og med på et stearinlys uten å holde meg for øya.... :P

 

Mvh Runet, uten ansvar for andres handlinger 8)

Link to comment
Share on other sites

Brukte rørkutter da jeg måtte bytte dieselrør på min gamle S124, så tror det skal gå veldig greit!

 

Eneste rørkutteren jeg har er ganske lang, da den går opp til 32mm, så jeg må i såfall bende rørene et stykke ned. Siden de er helt fine fremover, tenkte jeg å bare bytte den biten som går over traversen, og bytte ut med slange. Kutter da like foran traversen.

 

Kan høres ut som de hadde rustet på samme plassen :P Vi løsnet rørene fra klammerne og kappet rett under baksetet. Skjøtet faktisk bare med en gummislange, samme som er mellom tanken og dieselrør. Funket som bare det!

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo flampunkt på diesel 60-70 grader (bensin er jo -40) og den er ikke så lett antenelig uten "matriale"

Men kokpunkte på diesel er lavere en bensin.

 

Tror det går greit bare pass på ikke få diesel på deg selv når du driver på så du ikke tar fyr.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Kenneth L. har vel svart på spørsmålet. Disel er tregt å fyre på, klarer det neppe med en fyrstikk flamme, den brenner for kaldt. Man kan ikke sammenligne dette med skrekkeksempler som har blitt vist med disel under trykk som forstøves og brenner som en flammekaster.  I tilfelle det tar fyr så sprer uansett ikke varmen seg fort.

 

Finnes små rørkuttere i tilfelle det er trangt. Disse fungerer bra, brukes her på jobben har jeg sett: http://www.amazon.com/Pit-Bull-Mini-Tubing-Cutter/dp/B0027BBHW0

 

-arnt-

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte ta med dremel, og det var litt bedre plass enn jeg trodde, så da gikk det greit med en liten baufil.

 

Et skikkelig griseri med blandingen av god, gammel årgangsdrit og understellsmasse, oppløst i diesel.

 

Forøvrig ikke særlig imponert over servicevennligheten på det greiene her. Det er tydeligvis meningen at hele traversen skal ned om man skal bytte dieselrørene.

Link to comment
Share on other sites

Servicevennligheten kan da umulig være det viktigste på noe som varer i 20 år.

He-He...et lite gullkorn der, Alexander. :)

 

Det er likevel litt frustrerende å skru på 124 V8 når fingrene er konstant 5cm for korte og mangler 2 ekstra ledd. Men man blir jo kreativ på verktøybruken da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...