FrodeS Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Jeg må kappe et dieselrør som er litt vanskelig å komme til, og ser for meg at den beste måten kanskje er å kutte det med dremel. Det kan jo fort gnistre litt, men er det egentlig noen stor fare når det er snakk om diesel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Det ville jeg ikke gjort. Det du varmer blir veldig intens der du skjærer, så det kan antenne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Prøve Frode prøve! Husk å ta med en som kan filme forsøket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Hmm... colaflaske med litt diesel, kople til et rør i bunn å prøve å se hva som skjer Tror ikke jeg hadde stolt på det heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 2, 2012 Author Share Posted March 2, 2012 Tenkte som så at hvis det tar fyr, så er det jo bare å slukke det igjen? Jeg tror det blir vanskelig å sage med baufil. Det er mulig jeg kan prøve å bøye det litt ned og skjære av med rørkutteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Jeg bøyde ned og brukte rørkutter når jeg tok det tynne returrøret på S124en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iNDiANER Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Brukte rørkutter da jeg måtte bytte dieselrør på min gamle S124, så tror det skal gå veldig greit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 6, 2012 Author Share Posted March 6, 2012 Brukte rørkutter da jeg måtte bytte dieselrør på min gamle S124, så tror det skal gå veldig greit! Eneste rørkutteren jeg har er ganske lang, da den går opp til 32mm, så jeg må i såfall bende rørene et stykke ned. Siden de er helt fine fremover, tenkte jeg å bare bytte den biten som går over traversen, og bytte ut med slange. Kutter da like foran traversen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted March 7, 2012 Share Posted March 7, 2012 Mulig jeg er modigere enn andre men dette hadde jeg glatt gjort med dremel. Vanskelig nok å fyre opp en sliten dieselmotor der man både har gløding, trykk (men ofte ikke nok) og forstøving med perfekt luftblanding. Jeg fyrer til og med på et stearinlys uten å holde meg for øya.... Mvh Runet, uten ansvar for andres handlinger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iNDiANER Posted March 8, 2012 Share Posted March 8, 2012 Brukte rørkutter da jeg måtte bytte dieselrør på min gamle S124, så tror det skal gå veldig greit! Eneste rørkutteren jeg har er ganske lang, da den går opp til 32mm, så jeg må i såfall bende rørene et stykke ned. Siden de er helt fine fremover, tenkte jeg å bare bytte den biten som går over traversen, og bytte ut med slange. Kutter da like foran traversen. Kan høres ut som de hadde rustet på samme plassen Vi løsnet rørene fra klammerne og kappet rett under baksetet. Skjøtet faktisk bare med en gummislange, samme som er mellom tanken og dieselrør. Funket som bare det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth.L Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Nå er jo flampunkt på diesel 60-70 grader (bensin er jo -40) og den er ikke så lett antenelig uten "matriale" Men kokpunkte på diesel er lavere en bensin. Tror det går greit bare pass på ikke få diesel på deg selv når du driver på så du ikke tar fyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
500AMM Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Hei. Kenneth L. har vel svart på spørsmålet. Disel er tregt å fyre på, klarer det neppe med en fyrstikk flamme, den brenner for kaldt. Man kan ikke sammenligne dette med skrekkeksempler som har blitt vist med disel under trykk som forstøves og brenner som en flammekaster. I tilfelle det tar fyr så sprer uansett ikke varmen seg fort. Finnes små rørkuttere i tilfelle det er trangt. Disse fungerer bra, brukes her på jobben har jeg sett: http://www.amazon.com/Pit-Bull-Mini-Tubing-Cutter/dp/B0027BBHW0 -arnt- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 En må aldri drive med gnister og åpen flamme på tanker og rør til bensin/diesel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 14, 2012 Author Share Posted March 14, 2012 Jeg glemte ta med dremel, og det var litt bedre plass enn jeg trodde, så da gikk det greit med en liten baufil. Et skikkelig griseri med blandingen av god, gammel årgangsdrit og understellsmasse, oppløst i diesel. Forøvrig ikke særlig imponert over servicevennligheten på det greiene her. Det er tydeligvis meningen at hele traversen skal ned om man skal bytte dieselrørene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Servicevennligheten kan da umulig være det viktigste på noe som varer i 20 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 14, 2012 Author Share Posted March 14, 2012 ..... alltid like kjedelig når folk kommer og forvirrer med fakta .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
500AMM Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Servicevennligheten kan da umulig være det viktigste på noe som varer i 20 år. He-He...et lite gullkorn der, Alexander. Det er likevel litt frustrerende å skru på 124 V8 når fingrene er konstant 5cm for korte og mangler 2 ekstra ledd. Men man blir jo kreativ på verktøybruken da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.