Tor Håkon Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Samboerens s124 300 TDT varmer skikkelig dårlig, blitt gradvis værre og værre, og blåser nå bare lunka. Motortemperaturen er av og til litt lav, av og til ok. Har byttet termostat og sjekket duoventil, som etter hva jeg kan forstå virket fint. Er det andre enkle ting jeg kan sjekke eller må jeg i gang med å bytte varmeregisteret inne i varmeapparatet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Det kan være mye avleiringer og drit i kjølesystemet. Du kan ta turen til BOS og kjøpe sitronsyre, som skal rense opp ganske greit. Jeg hører mange som har prøvd det får skikkelig gugge ut når de heller av. På min syns jeg ikke det gjorde allverden, men det varierer sikkert fra bil til bil. Hva mener du med at motortemperaturen av og til er ok, av og til ikke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Håkon Posted March 1, 2012 Author Share Posted March 1, 2012 ok, da spørs det om jeg kanskje må prøve det.... av og til blir ikke bilen skikkelig varm, ligger bare på 75 grader. Uavhengig av utetemperatur virker det som...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Hvis termostaten er byttet, så vil jeg tro det er temperaturgiver eller -viser som tuller til. Du kan jo se om du får tak i en slags temperaturmåler som du taper fast på en slange et sted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Du skriver "sjekket" duoventil.....hva har du gjort med den..?? Har du sjekket at den får strøm.? Hvis jeg ikke tar helt feil er det et rele som styrer den, sjekket at det er ok.?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Det er ikke noe relé, det kommer rett fra kontrollpanelet for varmeapparatet. Hvis strømmen forsvinner, så blir det stående fullt åpne. Enkleste måten å sjekke om det er noe elektrisk som holder igjen, er å nappe av ledningen på duoventilene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Håkon Posted March 2, 2012 Author Share Posted March 2, 2012 duoventilene åpner og lukker som de skal, prøvd både å nappe av ledningene, samt å skru opp og sjekke at de gikk inn og ut etter som tempen ble satt på min/maks. Prøvde også å ta ut de stemplene som lukker slik at den ikke skulle klare å lukke, men til ingen forskjell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Går sirkulasjonspumpa som den skal, da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Håkon Posted March 2, 2012 Author Share Posted March 2, 2012 Sirkulasjonspumpa fungerer ikke som den skal nei, men den skal da fortsatt bli varm ved kjøring vel? På min w124 er sirkulasjonspumpa også gåen, men er ingen problem å få det varmt så lenge jeg kjører fordet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Nja, njo, det skal vel varme relativt greit for det, men det hjelper godt at den fungerer. Ny pumpe er ikke så dyrt, bare man kjøper på riktig sted. Send meg gjerne en PM, så kan jeg sjekke en kontakt jeg har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Sirkulasjonspumpa er jo der for å få skikkelig sirkulasjon, vil anta at du får mye dårligere varme i bilen pga av dette...... har liggende et par slike pumper som du kan få kjøpe billig, send meg en melding om du trenger en tilsendt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.