Jump to content

dårlig varme s124

Tor Håkon

Recommended Posts

Samboerens s124 300 TDT varmer skikkelig dårlig, blitt gradvis værre og værre, og blåser nå bare lunka. Motortemperaturen er av og til litt lav, av og til ok. Har byttet termostat og sjekket duoventil, som etter hva jeg kan forstå virket fint.

Er det andre enkle ting jeg kan sjekke eller må jeg i gang med å bytte varmeregisteret inne i varmeapparatet?

Det kan være mye avleiringer og drit i kjølesystemet. Du kan ta turen til BOS og kjøpe sitronsyre, som skal rense opp ganske greit. Jeg hører mange som har prøvd det får skikkelig gugge ut når de heller av. På min syns jeg ikke det gjorde allverden, men det varierer sikkert fra bil til bil.

Hva mener du med at motortemperaturen av og til er ok, av og til ikke?

Det er ikke noe relé, det kommer rett fra kontrollpanelet for varmeapparatet.

Hvis strømmen forsvinner, så blir det stående fullt åpne. Enkleste måten å sjekke om det er noe elektrisk som holder igjen, er å nappe av ledningen på duoventilene.

duoventilene åpner og lukker som de skal, prøvd både å nappe av ledningene, samt å skru opp og sjekke at de gikk inn og ut etter som tempen ble satt på min/maks. Prøvde også å ta ut de stemplene som lukker slik at den ikke skulle klare å lukke, men til ingen forskjell.

Nja, njo, det skal vel varme relativt greit for det, men det hjelper godt at den fungerer.

Ny pumpe er ikke så dyrt, bare man kjøper på riktig sted. Send meg gjerne en PM, så kan jeg sjekke en kontakt jeg har.

Sirkulasjonspumpa er jo der for å få skikkelig sirkulasjon, vil anta at du får mye dårligere varme i bilen pga av dette...... har liggende et par slike pumper som du kan få kjøpe billig, send meg en melding om du trenger en tilsendt.....