Jump to content

kjøpsråd/spørsmål W211 220CDI


Tor Håkon

Recommended Posts

Søskenbarnet mitt må antakeligvis selge bilen sin i forbindelse med en skilsmisse, og jeg har blitt spurt om jeg er interessert i å kjøpe. Lurer på et par ting rundt dette.

Bilen det er snakk om er en sølvfarga (hvis jeg ikke husker feil) 2003-model (kjøpt i 2002) 220CDI Avantgarde, gått kun 130 000 kjøpt ny i Norge, gått i Bergen.

Da den står såpass langt unna har jeg ikke fått sett på den eller noe foreløpig, med han sier han tror det må byttes en stikkaksling, diverse foringer, samt at ABS-lampa lyser av en eller annen grunn (men han har ikke peiling på bilmekanisk, så den tilstandsrapporten kan være så som så)...

 

Har noen en anelse om prisantydning (selv om det selvfølgelig er vanskelig uten å vite sikkert tilstanden)....?

Hvordan er det å skru ting selv på disse bilene? (Har tilgang til verksted med løftebukk, og er vel en litt over middels habil hobbymekaniker...)

Er det spesielle problemer med disse første modellene som jeg må være obs på selv om den nå har noen år på baken, siden den har gått så lite?

 

Takk for svar :)

Tor Håkon

Link to comment
Share on other sites

Pris vil jeg ikke gå inn på da det bare blir spekulasjon, men rent mekanisk er disse greie å ha med å gjøre, etter

min erfaring. Stikkaksling er vel forbeholdt biler med hel bakaksel. Det er den akselen som holder hjulet i ene enden

og som går inn i differensialen i andre enden. Hvis det er feil på ene akslingen bak, f. eks.  at lageret er defekt, så kan dette få ABS lampen til å tenne siden den ringen som gir impuls til ABS-føleren sitter på den.

Ellers er det velkjent at diverse foringer og kuler i forstillingen er forbruksvare. Noe kan skiftes selv mens annet må

presses ut og inn med spesialverktøy. En annen feil som kan skape trøbbel ved kalstart er for mye retur på dysene.

Repareres greit uten å måtte skifte dysene, har jeg hørt.( Nye dyser ligger vel på 3-4000 pr stykk!)

Har du litt peiling så trenger ikke en 211 bli så dyr å eie og den er utrolig god og billig å kjøre.

Får du en grei pris så er det bare å kjøpe.

 

Link to comment
Share on other sites

ok, er akslingene enkelt å bytte på disse bilene? (har byttet x antall ganger på 124)

hvordan merker jeg problemet med dysene som du beskriver? ved at den blir tungstartet når det er kald?

 

Leste i kjøpsguidene at før 04 kan det være en del rust. Hva er typiske steder for dette?

Link to comment
Share on other sites

Et sted jeg ofte ser rust på de første modellene 211, er i fremkant av hulbuer bak. På en bil med lav km er det kanskje ikke noe - monter fettlister først som sist.

 

Ellers er ikke lakkbobler/lakkslipp i plast på støtfanger uvanlig. Sinkslipp på bakluke i falsen er det en del som har. Generelt virker 211 mye bedre rustbeskyttet enn 210.

Link to comment
Share on other sites

Startvanskene kommer gjerne under 10 minus. Da tenner ikke motoren selv om du har masse strøm på batteriet.

Jeg har opplevd det et par ganger og tok da av plastdekslene over motoren og varmet fuelrailen, høytrykkspumpen

og dieselfilteret med en varmepistol. Da startet den som et skudd. Det må sies at det da hadde vært - 25 på natta,

men var bare - 10 da jeg skulle starte. Har montert blokkvarmer siden.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...