Olav Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Tenkte jeg skulle dele en erfaring med dere. Jeg har hatt to biler med hver sin bombrikke. Den ene bilen ble solgt i fjor, og jeg tok da ut bombrikken. Imidlertid sa jeg ikke fra til fjellinjen siden jeg ikke hadde noen annen bil som brikka skulle inn i, og den ble bare lagt i en skuff. Etter en stund fikk jeg regning fra Fjellinjen på en rekke passeringer i bomringen rundt Tønsberg. Det viste seg at den nye eieren ikke hadde tegnet autopass-avtale og betalte kontant i bommene. I Vestfold er ikke dette mulig siden bommene er automatiserte. Når de skulle kreve inn bompengene sjekket de bilnummeret mot Autopass og siden da min avtale på det bilnummeret ikke var oppsagt kom regningen til meg. Jeg har opprettet klagesak hos fjellinjen, men er usikker på utfallet her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Uten at jeg vet det, tilsier all sunn fornuft at dette går bra så lenge du kan dokumentere at bilen har skiftet eier. Dessuten; at bomselskapet ikke synkroniserer adresselistene sine opp mot Statens vegvesen, er vel egentig ikke ditt problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 21, 2012 Author Share Posted February 21, 2012 Dokumentasjon av eierskifte er ikke problem. Bilen ble registrert på ny eier i Mars, og bompasseringene startet i Juli. Problemet ligger i at bompengeinnkrevingen foregår via autopass-systemet, og denne bilen var registrert der med mitt abonnement hos fjellinjen. Jeg fikk regningen i November, og klagde umiddelbart. De ordnet da slik at abonnementet på den bilen ble oppsagt. Fikk purring/inkassovarsel nå forleden og klagde på nytt. Er redd jeg må betale for å unngå inkasso/betalingsanmerking. Å få svar på telefon hos fjellinjen har ihvertfall ikke jeg tålmodighet til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Dokumentasjon av eierskifte er ikke problem. Bilen ble registrert på ny eier i Mars, og bompasseringene startet i Juli. Problemet ligger i at bompengeinnkrevingen foregår via autopass-systemet, og denne bilen var registrert der med mitt abonnement hos fjellinjen. Jeg fikk regningen i November, og klagde umiddelbart. De ordnet da slik at abonnementet på den bilen ble oppsagt. Fikk purring/inkassovarsel nå forleden og klagde på nytt. Er redd jeg må betale for å unngå inkasso/betalingsanmerking. Å få svar på telefon hos fjellinjen har ihvertfall ikke jeg tålmodighet til. Uansett skal da ikke du betale for bompasseringer på en bil som ikke stod registrert på deg når den passerte bompengeringen. At de knytter bompengeinnkrevingen via autopass-systemet, funker sikkert bra i de fleste tilfeller, men her gikk det i ball for systemet deres. Uten at jeg er noen jurist, tror jeg heller ikke de kan ta en sak videre helt til betalingsanmerkning så lenge det er tvist om hvem som skal betale. Bompengeselskapet må jo heller pese på den som eier bilen og har kjørt gjennom deres bommer, og slutte å plage deg for noe andre har benyttet seg av med sin bil. Jeg hadde aldri gitt meg på dette av rent prinsipp, selv om det trolig kun gjelder noen ti-kroninger i utgangspunktet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 "Uten at jeg er noen jurist, tror jeg heller ikke de kan ta en sak videre helt til betalingsanmerkning så lenge det er tvist om hvem som skal betale." Dette står i inkassoloven, man har ikke lov til å tvangsinndrive eller noe så lenge det er innsigelser mot kravet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Uansett hva jussen sier, så det det ikke bare-bare å krangle med fjellinjen. Jeg hadde en sak med dem for en stund siden, og det tok gjerne en time å komme gjennom på telefon. Etter 3-4 runder på telefonen, og 3 standardsvar pr. e-post, ba jeg dem sende over saken til statens vegvesen, og da fikk jeg endelig medhold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 En ting er krangelen med selskapet som har rettet kravet mot deg, det kan være en tidkrevende og slitsom sak. Men når det gjelder tvangsinndrivelse av kravet stopper det seg opp med en gang du retter en klage mot kravet til inkassoselskapet, må eventuellt i forlikråd eller lignende for å komme til enighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts