Jump to content

Prøveskilt og bompenger

FrodeS

Recommended Posts

Noen som vet hvordan det funker? Får man regning i posten på vanlig vis, eller plikter man å stoppe noe sted og betale avlat for å ha brukt veiene?

Jeg kjørte gjennom noe bomgreier med samme bilen på prøveskilt i høst, og glemte helt av det. Intet hørt. Prøveskiltene er registrert på meg, men bilen er det ikke.

Jeg tok med meg noen prøveskilt på en bil jeg kjøpte i Kragerø. På veien hjem, så kjørte jeg forbi en betalingstolpe. Moderne ubemannet bomstasjon om du vil. Etter flere mnd, dukket det jaggu opp en faktura på svimlende 57 kroner. Fakturaen var til og med streket på meg gjennomsiktig gul tujs på ett sted, så den var jo tydelig behandlet manuelt og ikke maskinelt. Det spiller visst ingen rolle hvor mye det koster å få inn penger, bare man får dem inn  :lol:

Bomregninga kommer, det tar bare laang tid...

Men hvor kommer den? Til meg som prøveskiltene er registrert på, eller han som bilen er registrert på?

Jeg har ikke noe problem med å betale regninga for noen bompasseringer, bare jeg slipper masse bøter for dem.

I høst var det 2 passeringer, á ca. 15,- tror jeg. Nå for litt sida var det vel 26 + 13.

Pengene skal jo inn uansett, selv om det koster mer å drive dem inn enn man får tilbake. så lenge det ikke gir trøbbel for den bilen er registrert på, så bare lener jeg meg godt tilbake og avventer.

Det er nok interval som er stilt inn automatisk på når dem sender ut regninger, slik at dem kan unngå å sende ut en faktura på 15 kroner for eks. På bombrikken jeg har i sommerbilen, så har jeg kjørt gjennom en passering to ganger fra siste faktura i sommer. Den fakturaen fikk jeg rundt juletider. Så det er vel for å få opp en minstepris før dem sender ut en faktura kanskje..

Det er nok interval som er stilt inn automatisk på når dem sender ut regninger, slik at dem kan unngå å sende ut en faktura på 15 kroner for eks.

Jeg har totalt fått tre giroer, på hhv. 5 spenn, 10 spenn og nå den siste på 15 spenn. Greitt nok å betale, men ser virkelig ikke poenget i å bruke pengene på å kreve inn slike småsummer.

Det er nok interval som er stilt inn automatisk på når dem sender ut regninger, slik at dem kan unngå å sende ut en faktura på 15 kroner for eks.

Jeg har totalt fått tre giroer, på hhv. 5 spenn, 10 spenn og nå den siste på 15 spenn. Greitt nok å betale, men ser virkelig ikke poenget i å bruke pengene på å kreve inn slike småsummer.

Det er jo helt vannvittig. Det koster vel rundt 60,- å sende ut èn  (fakturagebyr har vel den prisen)