Jump to content

motor som blir slått ut av absen

Robin-Andrè Barmo

Recommended Posts

Hei folkens. Er det noen som har peil på absen til s124, saken er den at jeg var ute å kjørte med god bilen og alt var i tipp topp med bilen, plutselig så slokna motorn og abs lampa lyste som et juletre så jeg fikk den ut av veien og venta 5 minutter og da starta den igjen og så lyste abs lampa igjen og da døde motorn igjen. Er det sånn med disse bilene at når absen slutter å funkere så vil ikke motorn starte. Bilen har gått 376000 km og er en 91 model mercedes stasjonsvogn.

Ps. håper på gode svar sånn at jeg ikke får sjokk regning på verksted der den står nu i helga.

Bensinbil? Tipper det er OVP-reléet som fusker. Sjekk bak batteriet, der er det er lite relé med en rød kapsel på. Inni der er det en sikring. Sjekk den først. Om sikringen er hel, sjekk om det er noen i nærheten med noenlunde lik bil du kan låne fungerende OVP-relé fra.

Om det er OVP-reléet, er det snakk om et par hundrelapper fra hugger (hvis du finner et da...), eller et sted mellom 500 og 1000 spenn for splitternytt relé.

Sjekk selvsagt OVP, nå sier du ikke noe om hvor gammel bilen er, eller hvaslags bil det er...

Men Biler med ASR (Antriebs Schlumpf Reglung ) eller antispinn har motorkraft begrenser og E-GAS system.

Biler med ASD (Automatische Differensial Sperre) eller differensialsperre, har ikke motorkraftbegrenser og mekanisk gas.

Feil i motorledningsnett kan også være en årsak.

Dersom det er feil med spenning feks ved at det er en kortsluttning her kan ABS settes ut når spenningen selv periodisk faller under 10,3V / 11V og dersom spenningen blir for lav mot coil så kan dette medføre at motoren stanser.

Sjekk for rust rundt coil og sjekk også for god jording. Sjekk også ledninger da spesielt biler fra 1995-1997 av 124 serien er utsatt for feil på motorledningsnett.

OVP er nevnt og dette er en faktor som kan spille puss, dette releet er for å hindre rippelspeninnger til sensitivt utstyr.

bilen er 21 år gammel og jeg har funnet dynamoen som synder og alt annet er i orden.

Da blir det sikkert orden, men husk for senere at hvis noen skal kunne hjelpe deg, er det lurt å si litt om bilen det er snakk om. I første innlegg fikk vi bare vite at det var en 124 stasjonsvogn, åpenbart med ABS. Resten måtte de som ville prøve å hjelpe deg gjette seg til.