Jump to content

Pantordning??

Guest Espen

Recommended Posts

Guest Espen

Må skifte dynamo på bilen til min bror i dag da denne har gått til h.....

Er nok ikke en Mercedes gitt, bare en møkkabil i form av Ford XR3i.

Det jeg lurer på er om noen vet om billige steder å kjøpe dynamoer? Driver å sjekker litt med de huggere jeg vet om. Og mener huske at man i allefall før kunne levere inn sin gamle dynamo når en kjøpte en ny. Hvor kan jeg gjøre dette hen? Overalt?

Guest Steinar Lindberg

Hos AS Sørensen og Balchen på Holmlia kan du prøve deg.

Eller hos Meca på Brobekk.

Så lenge det er kurante biler, så er det som regel pant på dynamo og starter.

Jeg vet at disse to er greie på priser også...

Disse to firmaene leverer bildeler til de fleste mindre forhandlerne rundt omkring, så det er like greit å prøve en av disse. :)

Må skifte dynamo på bilen til min bror i dag da denne har gått til h.....

Er nok ikke en Mercedes gitt' date=' bare en møkkabil i form av Ford XR3i.

Det jeg lurer på er om noen vet om billige steder å kjøpe dynamoer? Driver å sjekker litt med de huggere jeg vet om. Og mener huske at man i allefall før kunne levere inn sin gamle dynamo når en kjøpte en ny. Hvor kan jeg gjøre dette hen? Overalt?[/quote']

Veng i gladengveien har billige dynamoer til billige biler :-)

Men, er det ikke bosch-dynamo i eskroten? Kanskje det holder å bytte børster? Det var i hvertfall akkurat samme børste-opplegget på naboens '84 sierra. Skal banne på at de samme børstene som satt i '85 BMW 518i'n min skulle passet både i sierraen og mercen (og omvendt og omvendt osv)

Guest Espen
Veng i gladengveien har billige dynamoer til billige biler :-)

:lol: :lol:

Men' date=' er det ikke bosch-dynamo i eskroten? Kanskje det holder å bytte børster? [/quote']

Vet ikke om det er Bosch dynamo eller ei. Hvordan ser du det da? Det står i allefall ingenting stanset inn på denne eller klistret på noe. Får ta med meg dynamoen uansett, så kan sikkert gutta der si om det er Bosch eller ei. Får prøve Steinars tips om Sørensen og Balchen, ligger nærmest.

Vet ikke om det er Bosch dynamo eller ei. Hvordan ser du det da? Det står i allefall ingenting stanset inn på denne eller klistret på noe. Får ta med meg dynamoen uansett' date=' så kan sikkert gutta der si om det er Bosch eller ei. Får prøve Steinars tips om Sørensen og Balchen, ligger nærmest.[/quote']

Vanligvis er det børstene som ryker først på el.motorer og dynamoer. Børster er aldri noe hokus-pokus, men på bosch-dynamoer er det nesten latterlig enkelt. I værste fall, så kløyver dere dynamoen fra forden, tar ut børste-restene, får tak i tilsvarende og lodder de på plass. Da har dere fikset dynamoen for 20-100,- . Børster kan de skaffe deg alle steder de holder på med elektromotorer. Sørg for at det er for 12v, og rett bredde. Er de litt for lange, så er det bare å slipe dem ned litt. Søk på bosch, el, el.motorer, elektro etc på gulesider, det er sikkert noen i nærheten av deg.

Hvis det er en bosch-dynamo, er sjansen stor for at du bare skrur ut børstene (og holderen) på baksiden av dynamoen. Til bilene våre koster nye innsatser ca. 150-250,- og er byttet fortere enn du rekker å tenke "dyrt med ny dynamo"

Guest Espen

Hadde vel prøvd skiftet børster hvis det skulle vært til min bil, men broderen syntes det var enklere å hente en brukt dynamo på Skedsmo Bilopphugging ved siden av Sharifs Dekksenter. Så da er det bare å håpe denne varer en stund da... :roll: